Chcete jezdit zadarmo elektromobilem a neplatit za dobíjení? Je tady teoretická možnost, v reálu to ale nepůjde, uvidíte.
Nabíjení elektromobilů zdarma? Nový program vstupuje v platnost? To jsou zajímavá hesla, jež by mohla nalákat někoho k tomu, aby si bezhlavě pořídil elektrické auto. Realita ale není tak růžová. Bezplatné nabíjení elektromobilů bude brzy dostupné pro obyvatele Spojeného království, tady u nás v ČR na to zapomeňte. Dobíjení bude k dispozici díky novému projektu, který realizuje místní dodavatel zelené energie.
Energie zadarmo? Ne, nikdy, tohle přece nemůže fungovat
A i když to na první pohled může působit jako ideální řešení, skutečnost není tak jednoduchá. Co nabízí „podrobněji“ tento inovativní program? Britská společnost Octopus Energy spouští nový program v rámci tarifu založeného na technologii Vehicle-to-Grid (V2G). To znamená, že pokud vyprodukuje majitel elektromobilu během dne přebytek energie, může ji vrátit zpět do sítě a získat za ni finanční odměnu. Zatím to vypadá jako dobrý systém.
V noci pak může tento majitel nabíjet svůj elektromobil zdarma. To je hlavní myšlenkou programu. Ten však není bez zádrhelů. Technologie V2G umožňuje využít energii skladovanou v bateriích elektromobilů k napájení elektrické sítě. Uživatelé tak mohou prodat svůj přebytek energie do sítě a využít tuto finanční kompenzaci na noční nabíjení svých vozidel. Společnost Octopus Energy je jedním z prvních poskytovatelů, kteří tento program zavádějí.
Aby se účastnili tohoto programu, musí majitelé elektromobilů splnit několik podmínek. Musí mít kompatibilní nabíječku Wallbox Quasar 1 VG2 a inteligentní elektroměr. Navíc potřebují speciální povolení k exportu energie z auta do místní distribuční sítě. Elektromobil musí být také připojen k síti přibližně 12 hodin denně a měsíčně musí uvolnit do sítě celkem 333 kWh energie. Bez splnění těchto podmínek nemusí majitelé dostat souhlas k účasti v programu.
U nás nefunguje a fungovat nebude. Nikde to nepůjde
Je třeba poznamenat, že v současné době existuje jen několik vozidel, která jsou kompatibilní s tímto programem. Mezi ně patří Nissan Leaf, Nissan E-NV200 a plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV, jež využívají konektor CHAdeMO. Jak je tomu u nás? Neexistuje žádná plošná možnost, jak nabíjet elektromobil zdarma. Pokud někdo o tomto hovoří, má nejspíše na mysli to, že dobíjí ze solárních panelů.
Dříve u nás existovala možnost nabíjet zdarma z nabíječek na parkovištích u supermarketů. To definitivně v roce 2022 padlo. Toto lákadlo bylo příliš nákladné vzhledem k rostoucím cenám energie. Dnes zadarmo nejenomže kuře nehrabe, ale ani není možné dlouhodobě a masově elektromobily zadarmo dobíjet. Myslet si, že dávat energii jen tak je dlouhodobě udržitelné, je bláhovost. Stejně jako celá elektromobilita, zlatá fosilní paliva.