Telefonovat v autě není zakázané, ovšem držet telefon za jízdy ano. A jak je to s dobíjením? Pozor, i zde může řidič dostat pokutu.
Byly doby, kdy byl telefon v autě pouze pro vybranou společnost. Pak se s rozmachem mobilních telefonů vše změnilo. A dnes je opět telefon v autě minoritní věcí. Tedy měl by být, s ohledem na bezpečnost. Platí zákaz používat telefon za jízdy v autě, zjednodušeně řečeno. V současnosti totiž už nejde ani tak o samotné telefonování, to by nebylo tak strašné. Ale o civění na displej, zábavu na sociálních sítích a podobně.
Mobil do auta nepatří, respektive telefonování za jízdy
Podtrženo a sečteno, řidiči se nevěnují řízení a bourají. Mobilní telefony se vybíjejí. Tím víc, jak je lidé používají. A automobil je vhodným místem, kde u mobilu dobít baterii. Nabíjení smartphonu v autě se už vážně stalo běžnou záležitostí. I proto, že mobilní telefony dnes plní roli navigátorů, palubních počítačů a v rámci bezpečné komunikace zajišťují důležité hovory. I když se to může zdát jednoduché, jsou zde varování před několika fatálními chybami, kterých se řidiči při nabíjení v autě dopouštějí.
Prvním krokem k ochraně telefonu a vozu je používání správného nabíjecího adaptéru. Adaptér by měl mít víceúrovňovou ochranu proti přehřátí a zkratu, aby se předešlo poškození nejen adaptéru, ale i cigaretového zapalovače. To v případě, že je k němu telefon připojen. Dnes už to vidím ale zejména u starších aut, ta moderní mají přímo zdířku pro konektivitu. Pak je tady kabel. A do věci vstupuje fyzika. Při výběru kabelu je důležité sledovat výstupní výkon. Odborníci doporučují, aby byl alespoň 2A nebo 2,4A.
Kabel s výstupem 1A způsobí pomalé nabíjení, zejména pokud současně používáte navigátor nebo jiné aplikace. Nerozumíte? Pak se zeptejte v prodejně s elektronikou, pokud tam tedy bude patřičně vyškolený personál. Elektrikář sám o sobě na vás bude mluvit asi jazykem, jemuž laik nebude rozumět. Pro zvýšení spolehlivosti je také vhodné zvolit kroucený drát. Dalším klíčovým bodem je nepřehánět to s nabíjením telefonu v autě, pokud to není nezbytné. Nadměrné nabíjení může vést k rychlému opotřebení baterie a snížení její schopnosti udržet nabití.
Dobíjení má svá pravidla, v extrému může začít i hořet
Pokud je to možné, je lepší telefon dobíjet mimo auto s použitím standardní nabíječky. Co je třeba ještě vědět? Teplota uvnitř vozu může kolísat, zejména v létě, kdy se interiér může rychle přehřát. „Přehřátí telefonu při nabíjení může způsobit jeho poškození,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Stejně tak chladné počasí může ovlivnit výkon baterie a proces nabíjení,“ dodává expert. Proto je dobré telefon při nabíjení udržovat v prostředí s přiměřenou teplotou. „Pokud tedy nabíjíte telefon v autě, vyhněte se jeho ponechání na palubní desce vystavené přímému slunci,“ radí dále automechanik Pavlíček.
Dobrou praxí je nabíjení telefonu umístit do stinného místa, například do přihrádky. Zároveň je podle experta důležité dávat pozor na kvalitu používaných zařízení. Levné a nekvalitní adaptéry a kabely mohou poškodit nejen telefon, ale i elektrický systém auta. „Investice do kvalitního příslušenství se vyplatí nejen z hlediska ochrany zařízení, ale i z dlouhodobého hlediska výkonnosti baterie,“ vykládá odborník. Nejen, že nekvalitní zařízení mohou poškodit telefon, ale mohou být také příčinou požáru nebo jiných nehod.
Při řízení je lepší telefon v autě vůbec neřešit, nebrat jej do ruky
Při nabíjení telefonu v autě je také důležité zkontrolovat, zda je nabíjecí port v pořádku a čistý. Nečistoty v portu mohou způsobit špatný kontakt a pomalé nabíjení. Nebo dokonce zkrat. Pravidelná údržba a čištění nabíjecího portu je tedy důležitou součástí péče o mobilní zařízení. „I když je pohodlné nabíjet telefon v autě,“ podotýká odborník Pavlíček, „uvědomte si, že autobaterie není nevyčerpatelný zdroj energie.“ Pokud auto často nepoužíváte nebo necháváte dlouho stát s telefonem připojeným k nabíjení, může to vést k vybití autobaterie.
Je to extrém, nebo spíše připomínka a varování před použitím jiných, energeticky náročnějších zařízení. Z tohoto důvodu je dobré si uvědomit, kolik času telefon v autě nabíjíte a jak často. Nabíjení telefonu v autě může být užitečné a pohodlné, ale je důležité to dělat správně. Používejte kvalitní adaptéry a kabely s vhodným výstupním výkonem. Dbejte na teplotní podmínky uvnitř vozu a vyhněte se zbytečnému nabíjení, pokud to není nezbytné.
Dodržováním těchto zásad můžete prodloužit životnost baterie svého telefonu a předejít poškození jak telefonu, tak elektrického systému vašeho auta. Asi tak mohu formulovat základní rady. Při dobíjení z USB portu platí, že je bezpečné, pokud motor běží. Vestavěné USB porty mají omezený proud, to může zpomalit nabíjení. Lepší je vypnout zařízení, což sníží jeho spotřebu energie na nulu. Znovu, a ještě jednou k nabíjení přes zapalovač na cigarety. Ano, externí nabíječka s adaptérem zapojeným do zapalovače může poskytnout dostatečné napětí.
Fyzika platí všude a pro každého, tedy i pro dráty nabíječek
Je třeba ale pravidelně kontrolovat, jestli se zapalovač nepřehřívá. Pokud auto stojí v koloně s vypnutým motorem, je lepší odpojit zařízení, aby nedošlo k vybití autobaterie. Třetí tip je o bezdrátovém nabíjení, které je pohodlné a snadné. Novější modely aut mají zabudované přihrádky pro bezdrátové nabíjení. Stačí umístit zařízení na podložku a nabíjení začne automaticky. Bezdrátové nabíjení je pomalejší než kabelové, ale nabízí větší komfort. Hotovo dvacet.
A jak je to s tou pokutou? Hrozí, ale nejde přímo o nabíjení. Problémem je, pokud by řidič umístil telefon v držáku do zorného pole. Na čelním skle a před ním nesmí být nic. Ano, jsou zde výjimky v podobě dálničních známek, ale o to teď nejde. Drát natažený ve výhledu je prohřeškem. Drát omotaný kolem zpětného zrcátka je také špatně. Mobil v držáku ve výhledu je prohřeškem. V případě, že by policie měla toto řešit, může být řidič dokonce pokutován. Když nabíjet v autě mobil, tak uchycený mimo výhled řidiče, ideálně někde kolem středové konzole. A samozřejmě připojený na hands-free.