Automobil by za jízdy neměl vydávat nepříjemný hluk a měl by být slyšet zvuk motoru. V opačném případě je důležité problém vyřešit včas.
Automobil je navržen tak, aby měl při jízdě jak co nejmenší odpor, tak co nejmenší hluk. I ta nejtišší vozidla budou vydávat při jízdě určitou hladinu hluku, ta je ovšem způsobena především obtékaným vzduchem. Pokud tedy slyšíte za jízdy neúměrný, nebo dokonce nesnesitelný zvuk, je na čase tento problém řešit. Na vině může být hned několik problémů, které se časem budou pouze zhoršovat a v nejhorším případě mohou také negativně ovlivnit bezpečnost celé jízdy.
Ve většině případů jsou na vině špatná ložiska v kolech
Přestože to většina řidičů vůbec nepozná a řada z nich ani nijak neřeší, vadná ložiska v kole mohou způsobit nepříjemný a někdy také nesnesitelný zvuk procházející do kabiny automobilu. Jedná se o hučení, které zvyšuje a snižuje svou intenzitu podle zatížení kola. V praxi to znamená, že když je problém u ložiska v levém kole a vy najedete do zatáčky, ve které se vozidlo nahne a tím více zatíží právě levé kolo, hluk bude větší.
Naopak při průjezdu opačnou zatáčkou dojde k odlehčení postiženého ložiska a tím pádem i ke snížení hluku. Hladina způsobeného zvuku narůstá také se zvyšující se rychlostí jedoucího vozidla. To je způsobeno větším zatížením a rychlejším otáčením poškozeného ložiska. Tento problém se dá indikovat tak, že si zvednete vozidlo na zvedák a otáčíte jednotlivými koly. V případě vadného kusu půjde s kolem otáčet obtížněji než s ostatními.
Výměna ložiska v kole
Složitost výměny ložiska závisí na typu automobilu. U některých vozidel se mění celý náboj s ložiskem a obě tyto části se koupí už připravené k montáži. Jsou však i vozidla, u nichž se musí ložisko nejprve vylisovat a poté znovu nalisovat, což je těžko proveditelné doma v garáži a vyžaduje to servis. Při výměně ložisek se zpravidla tyto díly mění na obou kolech zároveň, aby se nestalo, že se za chvíli po výměně jedné strany bude muset měnit i druhá.
Výměnu není radno podceňovat, protože v extrémním případě může dojít až k zablokování kola přímo za jízdy a následné ztrátě kontroly nad vozem. Při nákupu nového ložiska není dobré šetřit, protože tato výměna je relativně pracná. Vyplatí se tedy koupit kvalitnější kus, který vydrží mnohem déle než ten nejlevnější výrobek.
Na vině mohou být i pneumatiky
Problém s nadměrným hlukem automobilu v provozu mohou způsobit také jeho pneumatiky. Na vině může být jak jejich stáří, tak opotřebení. Přestože některé staré pneumatiky nemusí mít sjetý vzorek, budou způsobovat nepříjemný hluk za jízdy, protože jsou vyrobeny z pryže, která postupem času stárne a tvrdne. Nadměrný hluk mohou způsobovat také některé řady nejlevnějších pneumatik. Doporučuje se proto alespoň střední třída, jež zaručí hladkou a také bezpečnější jízdu.