Legendární motor 1,9 TDI se zaryl do srdcí mnoha řidičů tím, že spolehlivě sloužil řadu let a mnoho kilometrů. Disponoval také slušným výkonem a malou spotřebou.
Téměř každý řidič zná legendární naftový motor o objemu 1,9 TDI první generace. Tato legendární pohonná jednotka se zapsala do srdcí mnoha řidičů nejen díky své malé spotřebě. Měla k tomu mnohem více důvodů. Koncern Volkswagen zaznamenal po jeho uvedení do provozu velké množství zakázek. Tento turbodiesel totiž nabízel svým uživatelům mnoho výhod, které u ostatních vozidel nenašli. Není se tak čemu divit, že jich i v dnešní době jezdí po světě stále mnoho.
První motor 1,9 TDI
Motory 1,9 TDI se začaly vyrábět v roce 1991. Nejprve byl montován do Audi, a o tři roky později se objevil i u Golfa. Vznětový agregát nabízel výkon 66 KW a spotřebu nafty okolo 5l/100km. K tomu všemu byly otáčky turbodmychadla regulovány obtokem. Poskytoval tedy proti mnohým svým konkurentům jak výkon, tak i úsporu. Už v té době si jej zvolila velká spousta lidí, aniž by věděla, jak je na tom se spolehlivostí.
Modernizace 1,9 TDI
V roce 1995 prošel motor modernizací, přičemž se zvýšil jeho výkon a zásah se provedl také do turbodmychadla. To dostalo proměnlivou geometrii lopatek. Z původních 66 kW měl modernější motor náhle 81 kW. Tato změna nebyla nijak razantní, ale při akceleraci šla poznat. S příchodem první generace Octavie v roce 1996 nastala otázka, jaký motor zde použít. Po zkušenostech s oblíbeností 1,9 TDI nebylo dál co řešit. První generace Octavie se tak vyráběla jak s původní verzí o výkonu 66 kW, tak i s pozdější, o něco silnější variantou.
Oblíbenost motoru stoupala
Lidé si tyto automobily doslova zamilovali. Ve zmiňovaném roce 1996 a po něm byl totiž tento automobil s vznětovým motorem 1,9 TDI velmi oblíbený hned z několika důvodů. Ze všeho nejdůležitější bylo, že výrobci dokázali téměř poprvé nabídnout naftový motor, který disponoval relativně slušným výkonem v kombinaci s malou spotřebou paliva. Kromě toho nabízel také obrovskou konstrukční kvalitu, to se ale prokázalo až později na jeho spolehlivosti. Kromě Octavie si jej tak lidé vyhledávali také v modelech Golf, později Passat a dalších.
Údržba a problémy motoru
Co se týče první generace 1,9 TDI, jedná se o motor naprosto spolehlivý. Problémy neměl ani s přetahováním servisních intervalů výměny oleje a kvalita nafty taky nemusela být úplně na špičkové úrovni, na rozdíl od dnešních motorů s přímým vstřikováním paliva Common Rail. Řidiči se mohli obávat tak maximálně zaneseného EGR ventilu. Výkonnější verze (81 kW) měla čas od času také problém s turbodmychadlem, kdy došlo k zatuhnutí jeho lopatek. Kromě toho jsou však obě varianty velmi spolehlivé, což dokazují jejich obrovské nájezdy.
První generace vznětového motoru 1,9 TDI se vyráběla do roku 2000, kdy plnila normu Euro 2. V době jeho výroby však platila pouze o stupeň nižší norma, a to Euro 1. Motor byl tak o krok napřed. Poslední úpravy na tomto motoru jej dokázaly udržet při životě až do roku 2006 a plnit normu Euro 3. V dnešní době se však na cestách pohybuje stále velké množství těchto spolehlivých motorů. Jejich počet postupně klesá, protože nejsou schopny nezbytného pokroku ve snižování emisí.
Jaké máte zkušenosti s téměř nesmrtelným motorem 1,9 TDI vy?