Některé kamiony mají pohyblivou zadní nápravu, kterou může řidič dle potřeby zdvihnout či spustit zpět na silnici. Díky správnému použití ušetří nejen na nákladech za palivo.
Pokud na dálnici potkáte nákladní vůz se zdviženými zadními koly, nejedná se o poruchu na vozidle. Některé nákladní auta jsou tak konstruovány záměrně. Důvodů je hned několik a řidič si může vybrat, zda bude mít zadní nápravu zdviženou či nikoliv. Díky správnému použití jednak šetří jinak namáhané pneumatiky, ale ušetří také například na nákladech za palivo.
Proč mají některé náklaďáky kola ve vzduchu?
Může se zdát, že některé nákladní auta mají jednu sadu kol navíc. Nenechte se ale zmást. Automobily je nemají na ozdobu, ale další náprava má svůj význam. Čím více náprav totiž nákladní automobil má, tím těžší náklad pak může převážet. Vzhledem ale už ke standardní dvoumontáži kol, může být pravidelná výměna ojetých pneumatik poměrně finančně náročnou záležitostí. „Vzhledem k tomu, že vozíme jak těžší, tak i lehčí náklad, zvolil jsem nákladní vůz se zdvihnutelnou zadní nápravou,“ potvrzuje majitel autodopravy.
„Autodopravci se často setkávají se situací, kdy vezou na zakázku těžký náklady a vrací se buď s něčím těžším, nebo například úplně prázdní,“ vysvětluje manažer prodejny nákladních automobilů. „Díky zdvihnutelné zadní nápravě si můžou zvolit nastavení podle toho, jaký náklad zrovna vezou,“ dodává. Pokud totiž jede automobil jen s lehčím nákladem či úplně prázdný, nemusí zbytečně docházet k opotřebení pneumatik.
Kolik může autodopravce ušetřit?
Pokud se totiž podíváte na návěs nákladního automobilu v zatáčce tak si můžete všimnout, že narozdíl od tahače kola návěsu do zatáčky vjíždějí v podstatě ve smyku. Pneumatiky se tak poměrně rychle sjíždění a každá ušetřená koruna hraje pro autodopravce roli. V případě, že má jeho návěs zdvihnutelnou zadní nápravu, může tak ušetřit na nákladech za pořízení nových pneumatik, protože narozdíl od těch standardních, nepřijdou do kontaktu s vozovkou tak často a tak rychle se neopotřebují.
Ušetření na nákladech za výměnu pneumatik není ale jediným argumentem. „Pokud řidič vhodně používá zdvihací zadní nápravu návěsu, může ušetřit i na pohonných hmotách,“ vysvětluje manažer prodejny. „Celkově to může udělat až 4% úsporu, což je při nákladech na provoz poměrně znatelná částka,“ dodává. Zdvihnutím zadní nápravy si také může řidič pomoci na kluzkých površích. Vzniklým tlakem tak zvýší přilnavost na první zadní nápravu a může úspěšně zabránit uvíznutí nebo smyku.
Kuriózní případ, který překvapil policisty
S poměrně kuriózní situaci se setkali policisté před několika lety v okolí Slaného. Na linku jim bylo oznámeno, že se v okolí pohybuje kamion, kterému chybí pneumatika. Řidič si totiž zjevně chybně vyložil, že stejně tak jako si může vybrat, zda ovládatelnou nápravu použije či nikoliv, může si také vybrat, zda na ní bude mít pneumatiky. Ať už nápravu řidič používá či ne, pneumatiky na ní mít musí.
„Řidiče cizí národnosti hlídka policie zastavila a požádala o vysvětlení,“ vypověděla mluvčí policie. Řidiči bylo na místě zabráněno v jízdě pokračovat a byla mu udělena pokuta. Takový případ se ale nestává pouze zřídka. Mnohdy řidiče kamionů na silnicích potká situace, kdy musí poškozenou pneumatiku vyměnit a použijí právě tu z té zadní zdvihnutelné. Jedná se ale pouze o rezervní řešení na dojetí do servisu.
Jak byste v takové situaci reagovali vy?