Jsou důležitější najeté kilometry, nebo roky stáří? Experti vyřešili věčné dilema ojetin

Rozhodnout se mezi dvěma podobně dobrými a podobně drahými vozy, z nichž jeden má více najeto a druhý má zase více let nemusí být vůbec snadné.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

S dilematem popsaným v titulku našeho článku se setkává mnoho zájemců o automobil z druhé ruky. Postupným zužováním a zužováním výběru se nakonec dostaneme k dvěma automobilům, z nichž oba mají stejné (tedy skvělé) parametry a oba jsou cenově dostupné našemu rozpočtu. Vybrat si ale pochopitelně můžeme jen jedno auto. Jaké tedy, když jedno je o pět let starší, a to druhé má najeto o 50 000 km víc? Kdybychom se na chvíli přenesli do pohádky, zaznělo by pravděpodobně ono klasické „babo raď“. Babu v redakci nemáme, pokusíme se to zvládnout za ní.

Velký nájezd nemusí nutně znamenat nic fatálního

„Neexistuje zde žádné pevné pravidlo. Auto, o jehož koupi uvažujete, byste si měli opravdu pečlivě prohlédnout a zjistit o něm pokud možno co nejvíc. Ideální je, když má vůz ověřenou servisní historii. Podívejte se na záznamy o údržbě a opravách, abyste zjistili, zda se o něj předchozí majitel dobře staral,“ říká Gabe Shenhar, zástupce ředitele programu automatického testování Consumer Reports. „Pokud je však počet najetých kilometrů nezvykle nízký, musíte myslet na jednu věc – buď je počítadlo kilometrů stočené, nebo hůř, vozidlo dlouho dobu stálo nečinně,“ dodává Shenhar.

iZdroj fotografie: Autor Peters / Creative Commons / CC-BY-SA

Tato slova bychom asi nechali tesat do kamene. Sami pak dodáváme, že nejdůležitějším kritériem pro posouzení by měl být jen a pouze skutečný, aktuální, nezfalšovaný stav vozu. Se všemi pravdivými údaji, s nezatajenou nehodou, s doložitelným servisem. Naleštěná „bída“, od které „můj brácha někde ztratil před měsícem všechny faktury ze servisu“ by měla znamenat jediné: pozdravujte bráchu. A vy se otočte na podpatku a utečte odtamtud, jak nejrychleji to půjde.

Trh bazarových vozidel je ohromný

Na trhu s ojetými vozy je tolik možností a tolik nabídek, v Čechách stejně jako v zahraničí, že opravdu nemá smysl ztrácet čas s čímkoli, u čeho je pravděpodobné, že z naleštěné bídy se zanedlouho stane jen ta bída a vaše peněženka začne krvácet, v zájmu záchrany bídy. Ne, to opravdu nemá smysl. Vybírejte pečlivě, nechte si doložit všechny materiály, které jsou k danému vozu k dispozici. Jsou to vaše peníze, často nemalé, krom auta byste za ně měli dostat i (alespoň nějakou) záruku, že vozidlo se za rohem nerozsype.

i
Jak to je tedy, nájezd nebo stáří? Vysoký nájezd nemusí vždy znamenat problém, jde-li o dobře udržované vozidlo. Auta, na jejichž servisu se opravdu nešetřilo a jejichž předchozí majitel často raději preventivně měnil vše za nové, navíc pouze ve značkovém servisu nemusí znamenat žádné zbytečné riziko. S jednou výjimkou: každý motor, každá převodovka nebo další komponenty mají své limity, které ani dokonalá péče nedokáže umazat. Věk nezastavíš, ani u auta. A když, stojí to zásadní peníze, a poznáte to na ceně vozu, pochopitelně.

Počítejte s limity ve výdrži

A je dobré vědět, kde jsou limity právě u vašeho auta. Něco jiného vydrží robustní diesel od Mercedesu, kde milion kilometrů není žádný nájezd, něco jiného vydrží filigránská technika u downsizingového turbo tříválce. Stejně tak je dobré vědět, kdy se mění např. rozvody a jestli vás nebude čekat jejich výměna za 10 000 km. A nebude stát dalších 50 000 korun. To všechno jsou věci, které je dobré dopředu vědět, abyste se vyhnuli „nečekaným“ a drahým překvapením. Štěstí přeje připraveným, nezapomeňte.

iZdroj fotografie: Škoda
Úplně stejně ale nemusí nic znamenat stáří vozu, pokud byl provozován jen málo, dobře garážován a pečlivě udržován. Opět s jednou výjimkou: pokud najdete poměrně starý vůz s malým nájezdem, dá se očekávat stočený tachometr, což je zřejmě národní sport (a zdaleka nejen u nás). Nebo, a co je ještě možná horší – auto mohlo dlouhé roky stát v garáži. Nikomu nechybělo, nikdo ho nepotřeboval. Pak ho vytáhli, naleštili, udělali základní servis a je na prodej, jako „udržované a nejeté“. Zbytek je ruská ruleta, může to vyjít, a nemusí.

U starších aut elektronické „hračky“ nenajdete. Vadí to?

A posledním faktorem, který je dobré vzít v úvahu při rozhodování mezi věkem a počtem najetých kilometrů, je pokrok v technologii, ke kterému dochází mezi jednotlivými generacemi vozů. „Přikláněla bych se spíše k novějším vozidlům, i když mají více kilometrů,“ říká Jennifer Stockburger, provozní ředitelka Auto Test Center Consumer Reports. „Důvodem je především pokrok v oblasti bezpečnosti a spotřeby paliva. Čím je vozidlo starší, tím je pravděpodobnější, že některé z klíčových bezpečnostních vylepšení zkrátka nedostanete.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na tom je také kus pravdy, což ale záleží i na vašich preferencích. Někdo si libuje v klasických „devadesátkách“, nebo dokonce ještě starších vozech, které ještě nebyly protkané elektronickými systémy. A někdo je naopak rád, když jeho kroky na cestách hlídají neviditelní asistenti. I když osobně bychom se (zejména u starších ojetin) přikláněli spíše k střídmým variantám výbavy, v duchu klasické poučky „co ve voze není, nemůže se pokazit“.

Závěrem: zhodnoťte důkladně stav vozu, prozkoumejte vše, co je možné. Když se vám bude něco hodně líbit, budou souhlasit všechny parametry, cena i veškerá dokumentace, je to auto právě pro vás. Držíme palce a přejeme hodně štěstí při výběru!

Čemu dáváte přednost vy a proč?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články