I vaše auto může mít temnou minulost. Zjistit to můžete snadno

Koupě každého ojetého vozu je svým způsobem riziko. U sportovních a silných vozů však bývá riziko ještě podstatně větší. Přinášíme několik tipů, jak jej snížit na minimum.

i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Každý správný nadšenec do aut a všeho, co s nimi souvisí, by si měl alespoň jednou za život splnit sen a dopřát si něco opravdu výkonného, zajímavého, silného. Nebo, dobrá tedy, alespoň výkonnějšího, zajímavějšího, silnějšího. Myšleno nad rámec běžných motorů typu 1,0 TSI 81 kW / 110 PS, případně „vrcholu“ 1,5 TSI 110 kW / 150 PS. Zkrátka něco, co má v každé situaci výkonu spíše přebytek než dostatek a co je primárně spíše pro radost než pro cokoli jiného. Nese to s sebou však nemalá rizika. Pojďme se na ně podívat společně.

Vlastnictví silného vozu přináší (krom radosti) i mnohé benefity

Nejprve ale pozitiva, krom řidičské radosti, často i zvuku a pochopitelně bleskové (a nemalé) odezvy plynového pedálu. Když má naše auto přebytek výkonu, který daleko přesahuje každodenní potřeby, má to totiž i příjemnou stránku. Předjíždění v rámci povolené rychlosti trvá kratší dobu. Dosažení maximální rychlosti stanovené předpisy trvá kratší dobu. V určitých situacích se můžeme pohybovat bezpečněji. Ano, výkonný vůz s pohonem všech kol bude v mnoha situacích bezpečnější volbou než slabá „předokolka“.

Předjíždění v mlze mohlo skončit dramatem. Řidič Audi zázračně vyvázl bez zranění

Všichni jsme zažili situaci, kdy se pustil do předjíždění někdo, kdo měl pod plynovým pedálem na povel několik stovek koní. A tak trochu jsme mu záviděli, s jakou lehkostí předjede kolonu aut a zařadí se před ně, zatímco my jsme s naším konvenčním vozem museli pokorně a odevzdaně čekat. Nic jiného nám ostatně nezbylo, riskovat čelní srážku nechce nikdo. A schopnosti Porsche 911, silného „emka“ od BMW nebo AMG od Mercedesu se v Hyundai Tucson hledají opravdu špatně.

Důkladné prověření historie musí být u „sporťáku“ samozřejmostí

Co tedy druhá strana mince, pokud už se rozhodneme a jdeme si udělat radost a zakusit pocity řidičské nirvány? Je dobré si hned na začátku ujasnit několik věcí: kupujeme auto srdcem a pro radost, nikoli rozumem Octavii Combi 1,0 TSI pro nákupy v Makru. To však neznamená, že „vypneme“ hlavu a první červený sporťák, na který budeme mít rozpočet, obratem koupíme. Mohlo by se nám to šeredně nevyplatit. Jakkoli jsou sportovní auta krásná, mají jednu zásadní vadu: bývají docela drahá.

iZdroj fotografie: BMW

Ojetá auta za dobrou cenu, která vynikají svou spolehlivostí? Zkušený mechanik vybral 6 vhodných adeptů

A pokud není v našich silách „vysolit“ tři miliony korun za zcela nové kupé BMW, AMG od Mercedesu nebo RS verzi od Audi, budeme se muset smířit s ojetou variantou. Což je popravdě ještě těžší než kupovat onu Octavii v kombíku. A hned z několika důvodů. Přičemž ten první je možná nejzásadnější: sportovní auto za sebou může mít opravdu drsnou minulost, dokonalé seznámení se servisní historií bych bral jako naprosté minimum pro to, abychom se do budoucna vyhnuli drahým překvapením.

Od dvacetiletého kluka s kšiltovkou Golf GTI chtít nebudete

S tím souvisí pečlivý výběr a tak trochu i psychologie nad stávajícím majitelem (u bazaru to bývá těžké, neb často mnohé zatají, případně detaily minulého provozu vůbec neznají). Je zkrátka dobré vědět, kdo byl majitelem (majiteli) před vámi a v jakém režimu vozidlo fungovalo. Jinými slovy to, co není až tak zásadní u dvou tří majitelů tuctového SUV, s nímž první i druhá majitelka jezdila na nákupy a pro děti do školky, se může u silného vozu celkem nemile prodražit.

iZdroj fotografie: Se souhlasem JV Auta

Audi TT, upnuté tričko, kšiltovka a ego ředitele zeměkoule. Kamera natočila mladíka alergického na klakson

Je totiž velký rozdíl kupovat podobné auto od někoho, kdo jej má jako objekt touhy, technické dokonalosti a krásy a už samotné vlastnictví mu stačí k pocitu naprosté spokojenosti. Spolu s občasnou vyjížďkou s partnerkou o víkendu. A po zbytek času je automobil „podroben“ pouze leštění, úzkostlivému vyměňování všeho, co je jen zdánlivě potřeba vyměnit (vždy za originální díly, samo sebou) a vůbec celkovému opečovávání. Zkrátka jako objekt touhy a radosti.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda Klasyków

Chcete Ferrari, ale nemáte na něj? Ideální ojetina, se kterou uděláte kopec parády, jen musíte vědět jednu věc

Vlastnictví sportovního vozu vyvolává v některých jedincích zvrácené choutky

Nebo jej vlastnil někdo, kdo protočil gumy ještě při výjezdu od garáže, nebyly mu cizí ilegální závody pod rouškou tmy s partičkou podobně nastavených kamarádů, a jakmile se pracně ušetřilo 10 000 korun, zaplatil si za ně nejbližší (čtěte: dostupný a levný) okruh. Kde jsme si pak hráli na DTM. S jedním „nepatrným“ rozdílem: bez onoho technického zázemí v boxech a kamionu plného součástek a pneumatik. Na těch jediných, za hrátky na okruhu téměř zničených, se zato dojelo až domů.

Vladimir Putin se proháněl na okruhu Formule 1. Chtěl se předvést, ale jak už to v Rusku bývá, úplně to nevyšlo

iZdroj fotografie: Audi

Aby se nahradily bazarovými, podobně jako brzdy, které se koupily ve výprodeji na Kelly jako nejlevnější varianta. Když došlo na prodej, auto se umylo, poprvé v životě naleštilo a vyluxovalo. Se slovy „staral jsem se o něj, jak jsem nejlépe mohl“, v podstatě jeho majitel ani moc nelhal. Monte Karlo jak vyšité. Chtěli byste takový „sporťák“? Odpověď je jasná. Pokud se řadíte spíše k těm zodpovědnějším majitelům, mohli byste se dočkat zajímavých faktur za servis. To nechcete.

Dejte extrémní pozor na havarované kusy. Většinou nešlo o škrábnutí od supermarketu

A nechcete ani výkonné auto, jehož minulý majitel, opojen silou pod pedálem, jej před půl rokem „obtočil“ kolem švestky při návratu z jedné noční diskotéky. Nemaje prostředků, „opravil“ jej u Vency v dílně stylem, že se sehnal další, svůj život podobně nevesele ukončivší vrak a z těch dvou vraků se svařilo jedno auto. Svářečka je geniální věc. Výsledek? Takřka k nepoznání. Takřka. Do doby, než si všimnete, že vaše auto není tak úplně dvoustopé, jako spíš třístopé. A ten volně visící kablík, umně schovaný v palubní desce, je zřejmě od airbagu. Který tam naopak jistě chybí.

Kupujeme Mercedes po doktorovi: „MUDr. Podfuk, dobrý den.“ Zatajil nám to hlavní, ale přišel ještě horší podvod (skrytá kamera)

Pět tipů pro nákup sportovního/výkonného vozu z druhé ruky:

  • Prověřte důkladně historii a způsob užívání u minulého majitele, pokud není známa nebo jsou v tomto směru nejasnosti či mlžení, dejte od daného vozu ruce raději pryč.
  • Trvejte na doložení kilometrového proběhu a servisní historii. Sportovní a výkonné verze mívají speciální díly, zkontrolujte, v jaké kvalitě a co bylo měněno.
  • Silné motory umí zkrátit život převodovkám, pokud to je možné a netrváte na automatu, bude manuální převodovka vždy levnější na opravu.
  • Nechte si auto předvést i od původního majitele (pokud nekupujete z bazaru). Sledujte, jak se k vozu chová, jaký má styl jízdy. Leccos to napoví o tom, co má vůz za sebou.
  • Volte rozšířenější sportovní verze, s dostupnými náhradními díly. „R“ verze od VW nebo AMG od Mercedesu budou k sehnání vždy, na rozdíl od italského unikátu od Maserati nebo „limitky“ od Saabu.

Závěrem: několik tipů a rad při nákupu sportovního vozu najdete v infoboxu. Jestli u nákupu ojetiny platí „dvakrát měř a jednou řež“, pak u sportovních a vůbec výkonných vozů to platí 10x. Neunáhlete se, chtějte znát historii, styl používání u minulých majitelů, vyměněné díly, projděte si auto opravdu důkladně. Může se vám to jedině vyplatit. Opravy u sportovních a výkonných verzí bývají podobné jako samotné vozy: velmi drahé. 90 tisíc žádná láce. A ne každý je dokonale umí. Držíme vám palce u zážitků s vaším novým „sporťákem“!

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

Koupili byste si „sporťáka“ jen pro radost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články