Koupit auto jen tak bez prověření, to se rovná stoprocentnímu hazardu se ztrátou hodnoty. Kupující často utrácejí zbytečně peníze.
Jedno je jisté. Lidé nejsou čestní a určití jedinci stále dokola zakládají své živobytí na podvodech na ostatní. Bez ohledu na to, jestli se jedná o telefonické podvody, bankovní pikle anebo třeba prodej aut. Bazarníci podváděli a podvádět bohužel budou stále. Faktem je, že lživé informace o počtu majitelů ojetých aut představují problém pro české kupující. Jak? I to, jestli auto vlastnil jeden člověk, nebo pět, ovlivňuje cenu ojetiny.
Některé bazary jsou v pořádku, jinde jedou podvody ve velkém
Stejně jako najeté kilometry, respektive spekulování s nimi a stáčení tachometrů. Kupující ojetých vozů (nejen) v České republice často čelí nečestným praktikám prodejců, je to tak. Prodejci z řad nečestných bazarníků uvádějí falešné informace o počtu předchozích majitelů vozidla. Podle údajů společnosti Cebia třetina prodávaných ojetých aut má falešně uvedeno, že měla pouze jednoho majitele. To může zvýšit cenu vozidla až o pět procent.
Tento trend vedl loni k tomu, že kupující zaplatili za ojetá auta přibližně tři miliardy korun navíc. Problémem je, že nové „digitální“ technické průkazy těmto podvodům jen nahrávají. Dříve bylo na papírovém dokladu vidět, kdo byl majitelem a kolik majitelů vlastně bylo. Výjimkou byl nový techničák vydaný při ztrátě. Ale i to se dalo nějakým způsobem „číst“ jako pokus o podvod. Od letošního roku byly nahrazeny původní technické průkazy.
Bohužel, je to tak, a to jedním dokumentem – a informace o předchozích majitelích nejsou online dostupné. Děkujeme, politici! Tato skutečnost nahrává nekalým prodejcům. Dává jim možnost podvádět kupující. Dá se očekávat, že se podíl falešných informací o majitelích aut bude pravděpodobně zvyšovat. Je bezpodmínečně nutné a důležité, aby kupující projevovali větší snahu a zájem o historii vozidla. Kontrolujte, jak to jenom jde!
Dokud nejsou peníze na stole, dá se z koupě vždycky vycouvat
Zvýšená obezřetnost je klíčem k ochraně kupujících před finančními ztrátami a nečestnými praktikami v oblasti prodeje ojetých vozidel. Skutečně to, že si člověk nevědomky koupí auto s větším počtem majitelů nebo s vyšším než deklarovaným nájezdem, rovná se přímo snížení hodnoty auta. Ze statistiky vyplývá, že jde v průměru o 67 426 Kč, a to není málo. Nutno ovšem podotknout, že částka je vypočtena ze široké šály kupních cen bazarových aut. Značně ji zvedají „milionová“ auta. U vozů střední třídy bude pokles hodnoty nižší.
Někdy ano, typicky u sportovních aut, kdy se během pár let vystřídá na jednom autě hodně lidí, kteří mu „dávají co proto“. Ale to je výjimka. Služební auta z firem jsou na tom hůř. Ale stočený tachometr je problém i v rovině technického stavu. Je markantní rozdíl mezi tím, jestli má auto najeto 250 tisíc nebo 150 tisíc kilometrů. Větší opotřebovanost zaplatí na servis jen a pouze koncový zákazník, tedy přesněji řečeno podvedený nový majitel.