Zjistili jsme, proč traktor stojí až 13 milionů Kč: Komfort jako v limuzíně, ale v montérkách a na poli

Svatební dary jsou různé, někomu udělá radost sada povlečení nebo zájezd, jako náměstek ministra zemědělství víc oceníte traktor. Za 7 milionů. Kdo je ten štědrý dárce?

i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere (via YouTube)
i Zdroj fotografie: John Deere (via YouTube)
i Zdroj fotografie: John Deere (via YouTube)
i Zdroj fotografie: John Deere
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Svatba to byla velkolepá, a jestli neumřeli, tak tam hodují dodnes. Takhle nějak by mohla končit pohádka o jedné pohádkové svatbě. No považte, náměstek ministra zemědělství jako ženich i se svou krásnou chotí, 500 hostů (a ne ledajakých), stoly prohýbající se pod jídlem a pitím, opulentní prostory připomínající sídla zámožných panovníků a samozřejmě dary, dary a dary. Mezi těmi všemi obálkami, zájezdy do Karibiku a sadami ručníků vyčníval jeden zeleno-žlutý dárek od náměstkova bratra. Vyčníval doslova a do písmene. Tím dárkem byl ohromný zelenožlutý traktor John Deere. Za 7 milionů. Nejdražší traktor světa, Case IH Quadtrac, stojí dokonce 13 milionů Kč.

Trochu těžký svatební dárek

Náměstku ministra zemědělství Norbertu Karczmarczykovi a jeho nyní již manželce přejeme jen to nejlepší do budoucích společných let, jako motorističtí fandové velkoryse přehlédneme přítomnost „limuzíny“ v podobě protaženého Hummeru, kterou vnímáme jako vrchol nevkusu, fascinace traktorem zvícím výšky malého domku nás však neopouští. Netušíme, jaké má mladý pár statky a polnosti a nenáleží nám to zjišťovat, nicméně si za jeho cenu už dovedeme představit leccos jiného na čtyřech kolech. Vhodnějšího pro mladý pár. Co vlastně umí moderní traktor, aby obhájil takovouto cenovku?

Není toho věru málo. Zapomeňte na staré dýchavičné traktory na silnici, jež se s nezaměnitelným „dd-dd-dd-dd“ zvukem připojily z „polňačky“ na hlavní, aby následně spolehlivě zpomalily veškerý provoz ve svém pruhu. Model, který dostal náměstek ministra jako svatební dar se jmenuje John Deere 8R 340, přičemž ta poslední číslovka je výkon v koních. Slušné. Podle potřeby je možné jej zvýšit na 374 koní. Ještě slušnější. A ještě jedno číslo, které nás ohledně motoru (řadový šestiválec o objemu 9litrů, pochopitelně turbo a diesel, tady Elon nemá šanci) zaujalo: 1592. Newtonmetrů. Při 1600 otáčkách.

To už je velmi slušná kombinace síly při nízkých otáčkách. Něco nám říká, že tento traktor nebude mít s připojením na hlavním silnici z „polňačky“ opravdu žádný problém. A ani nebude velkou brzdou. Kdo jste za podobně moderními zázraky zemědělské techniky někdy jeli víte, že dokáží nečekaně svižně uhánět. S takovým motorem aby ne. Při celkové hmotnosti kolem 14ti tun je to možná tím spíš obdivující. Začínáme chápat, s jakou lehkostí vytáhne podobný traktor v zimě jakékoli zapadlé auto ze závějí, a ani to v podstatě nepocítí.

iZdroj fotografie: John Deere

A výkonem nebo kroutícím momentem to teprve začíná. Moderní zemědělské stroje udělaly na poli digitalizace jednotlivých operací a spolupráce s dalšími stroji neskutečný pokrok. Kdo se někdy učil na starším Zetoru Crystal, bude v kabině tohoto mastodontu jako v Jiříkově vidění. Automatická klimatizace je samozřejmostí, kožená sedačka (můžete mít dvě) si nezadá s tou, kterou máte ve vašem Mercedesu za 2 miliony. Vlastně ne, tahle je lepší, jejímu odpružení a možnostem nastavení se Mercedes ani neblíží.

Komfort jako v limuzíně. V montérkách a na poli

Masážní funkce, odvětrávání, tlumení vibrací, displej podporující Apple Car Play – jsme pořád v zemědělském stroji? Při práci v terénu můžete poslouchat oblíbenou hudbu z několika zdrojů, nebo třeba podcast. O kvalitu zvuku se přitom stará špičková sestava reproduktorů a dokonalé odhlučnění kabiny udělá z vaší první jarní brázdy doprovázené Vilvaldiho koncertem prvotřídní zážitek. 6 reproduktorů, subwoofer, DAB+. Neskutečné. Kdo tady říká, že traktorista je podřadné povolání? Začínám rozumět úsměvům, které v kabinách podobných traktorů vídám. Taky by mně to asi bavilo.

iZdroj fotografie: John Deere

Výkon se na všechny čtyři kola přenáší přes automatickou převodovku, nezávislé zavěšení je samozřejmostí. Sofistikované systémy s gyroskopy zajistí, že traktor zůstane ve stopě i při jízdě v terénu. Celá obsluha traktoru se provádí skrze opravdu propacovaný joystick s mnoha různými tlačítky. Jen ten joystick popravdě vypadá, že stojí desetinu celého traktoru. Umožňuje volbu směru, plíživého převodu a dalších funkcí. Na centrálním displeji můžete vidět mj. obraz kamer kolem celého stroje, příplatkové osvětlení udělá z práce v noci denní záležitost.

Cloudové služby u traktoru?

A mohli bychom pokračovat. Třeba jen průměrem otáčení 12,8 metru. Jsou auta, která zatáčí mnohem hůř. A to hlavní teprve přijde: do palubního počítače můžeme zadávat mapy oblastí přímo na poli, zakreslovat jejich hranice, můžete si nastavit hustotu plodin, šířku orby a další věci a systém ve spojení s GPS se postará o to, že vše bude jako podle pravítka. Navíc dokonale vykreslí a zatočí se zatáčkami a díky synchronizaci v cloudu dokáže spolupracovat s ostatními stroji působícími v terénu. Napsal jsem opravdu synchronizaci v cloudu? U traktoru na poli? Wow.

Při sklizni například vyšle sklízecí mlátička signál do traktoru, že bude mít plnou nádrž na zrno, a počítač vypočítá, kde je nejlepší se setkat, upraví rychlost obou vozidel a umožní vyhazovat bez přerušení sečení . A vše bude provedeno na centimetry přesně. Fascinující. Tohle je budoucnost. Začínáme chápat, kde je tady ukrytých těch 7 milionů. V motoru, pochopitelně. Ale z velké části i v digitalizaci celého úžasného stroje. Držíme tedy mladému manželskému páru palce, aby jejich orba i setí probíhaly v co největším komfortu!

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Co by udělalo radost na svatbě vám?

Zdroj: John Deere
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články