Teplota v autě přímo ovlivňuje kondici, soustředění a reakční dobu řidiče. Nesprávně nastavená klimatizace může mít podobný vliv jako alkohol.
Na otázku, jaká je ideální teplota v autě, různí řidiči reagují s různými odpověďmi. Většinou hodně obecně ve stylu „aby mi bylo příjemně,“ či „v rámci komfortu.“ Jen málokdo umí správně určit optimální nastavení teploty v kabině auta, jen málokterý řidič umí definovat podmínky, za kterých se cítí v autě opravdu nejlépe. A otázkou je, zda existuje univerzální teplota pro všechny vozy a všechny řidiče.
Rozdíl pěti stupňů v zimě neplatí
Rovnou si můžeme říct, že jednotný návod, jak nastavit teplotu v autě, není a nelze doporučit. Univerzální teplota pro každého řidiče neexistuje, do hry vstupuje řada vlivů. Tím jedním ze zásadních parametrů je vnější teplota, respektive aktuální roční období. Jinak je zapotřebí nastavit teplota v kabině automobilu v zimě, jinak za parného letního dne. Dalším kritériem je pak předpokládána dálka cesty a také počet zastávek.
Během pozdního jara a léta je vhodné sledovat vnější teplotu. Některé prameny uvádějí, že rozdíl mezi teplotou okolí a teplotou v autě by neměl být větší než 5 až 7 stupňů Celsia. V zimě je možná postup k nastavení správné teploty v kabině vozu jednodušší, teplotní rozdíl mezi exteriérem a interiérem se neřeší. Venku může mrznout, a uvnitř vozu může být teplota kolem 20 stupňů Celsia. Pozor, ať nedostanete pokutu, ale je vhodné je zahřát vnitřek vozu při zapnuté klimatizaci, která vysušuje vzduch, a zamezí tak nežádoucímu zamlžování oken.
V letním horku klimatizaci nezapínat!
Rozdíl mezi teplotami uvnitř a venku během léta ještě jinou optikou. Rozdíl uvedený v předchozím odstavci platí zejména pokud má řidič v plnu buď kratší cestu, anebo delší cestu s řadou zastávek, typicky rozvoz zboží a podobně. Pak je určitě vhodnější nezapínat klimatizaci a vyvětrat kabinu při krátké jízdě pouze prouděním vzduchu se staženými okénky. Nehrozí tak nachlazení a zhoršení zdravotního stavu z velkých teplotních rozdílů v autě a mimo ně. A navíc nezanedbatelně snížíte spotřebu a ušetříte palivo.
Naopak na delší cestu je vhodné pomocí klimatizace snížit teplotu na skutečně komfortní hladinu. Klidně s rozdílem 10 až 15 stupňů Celsia. Studie hovoří o tom, že přetopené auto má na řidiče podobný vliv jako alkohol, jako přibližně půl promile. Pokud řidič zvládne včas před cílem teplotu v autě mírně zvyšovat, je pak při vystoupení z automobilu šok z teplotního rozdílu přijatelnější. Tak jako tak platí, že toto je jen teorie a doporučení, každý člověk vnímá teplotu jinak a nastavení teplotní hladiny v autě by vždy mělo odpovídat potřebám a bezpečnosti jednotlivého řidiče a jeho posádky.
Na jakou teplotu si nastavujete klimatizaci v autě vy?