Vidět padat kolo z nosiče auta jedoucího před námi není nic, po čem by kdokoli toužil. Přinášíme několik tipů, jak správně upevnit kolo na autě, abychom jej dovezli do cíle.
Se vzrůstající oblibou kol a elektrokol vzrůstá i jejich transport autem na místa, na která se s nimi chceme vydat. Různých nosičů na kola jsou na trhu desítky a stovky, nicméně jak je v dnešním videu patrné, i sebelepší nosič je k ničemu, pokud se z něj kolo dokáže uvolnit a spadnout na vozovku. Na videu to ještě dopadlo dobře, kolo je lehké a řidič se dokázal včas vyhnout. Průměrné elektrokolo má však 25 kilogramů a kdyby vám ve stokilometrové rychlosti vlétlo do čelního skla, jde o život.
Umístění kola uvnitř vozu
Způsobů, jak se jízdní kolo dá připevnit na automobil je několik, přičemž ten pro okolí nejbezpečnější – uvnitř automobilu může být naopak nebezpečný pro posádku daného vozu při nehodě, a to především v případě, kdy je kolo umístěno volně, například ve větším jednoprostorovém automobilu. Nejbezpečnější je pochopitelně složené v zavazadlovém prostoru bez „možnosti pohybu“, nicméně ne každé auto má tak velký „kufr“ a ne každému se chce kolo rozkládat (a znovu skládat).
Umístění kola vně vozu
A především, takto se dá přepravovat jedno, maximálně dvě. Co s těmi ostatními, pokud chceme například jet s rodinou na kola? Řešením tak nakonec stejně zůstane nosič na kola, umístěný vně automobilu. Podle umístění si je můžeme rozdělit takto:
- nosiče na střeše auta
- nosiče umístěné na tažném zařízení („kouli“) za autem
- nosiče umístěné na pátých dveřích (kombi a hatchbacky)
Druhy vnějších nosičů kol
Nosiče na střeše
Nosiče na střechu vozu jsou sice tradičním, s rozvojem elektrokol ale už méně využívaným způsobem přepravy kola. Což je s ohledem na průměrnou hmotnost elektrokola 25 kilogramů docela pochopitelné. Tak těžké kolo netrénovaný jedinec (a ti jezdí na elektrokolech poměrně často) zvedne a připevní na střechu auta jen s obtížemi. Navíc toto řešení zvedá výrazně aerodynamický odpor (a tedy i spotřebu), stejně jako je potřeba neustále mít na paměti, že naše auto je o více než metr vyšší. Ti, co vjeli i s kolem na střeše do garáže by mohli vyprávět. A že jich je.
Nosiče umístěné za vozem
Nosiče na tažném zařízení jsou rozšířenou a také nejsložitější a nejdražší variantou. Jak už z názvu vyplývá, ke své funkci potřebují homologované tažné zařízení, na které se celá konstrukce nosiče usadí. Krom nutnosti třetí tabulky registrační značky, vyšších pořizovacích nákladů a nutného místa na uskladnění nosiče už zůstávají jen pozitiva: robustnost a vysoká nosnost celé konstrukce včetně možnosti bezproblémového přístupu do zavazadlového prostoru.
Nosiče na zadních (třetích nebo pátých) dveřích jsou připevněny za spodní a horní okraj zadních dveří a staženy upínacím mechanismem tak, aby s těmito vytvořily nedílný celek. Výhodou je vcelku jednoduchá montáž bez instalace na tažné zařízení, nízká pořizovací cena a neomezený přístup do zavazadlového prostoru (nosič se vyklápí spolu se zadními dveřmi), nevýhodou pak je nutnost pořízení typu přesně určeného pro váš automobil (nebo skupinu automobilů).
Omezená je z principu také nosnost, tři nebo čtyři lehká kola se vejdou, nicméně čtyři elektrokola, každé po 25 kilogramech jsou mimo možnosti tohoto řešení. Už jen proto, že zadní dveře zvedáte spolu s koly, kdy ucítíte i 25 kilogramů (dvě sportovní kola klasická nebo jedno elektrokolo), o větší zátěži nemluvě. Zcela zásadní je pak způsob, jakým kola na nosič připevňujeme, tady se jakékoli urychlení a usnadnění může velmi nevyplatit.
Doporučujeme proto vždy a plně respektovat návod k použití a v daném pořadí pečlivě dotahovat jednotlivé upínací prvky a mechanismy. Značkové nosiče kol (jež výrazně doporučujeme) jsou testovány na vysoké rychlosti a zatěžovány o mnoho víc, než na kolik jsou pak deklarovány. Nicméně to jen za předpokladu, že jsou kola správně umístěna a upevněna. V takovém případě se naopak nemusíme bát, že by naše cesta dopadla jako na přiloženém videu. Přejeme příjemné kilometry za volantem i za řídítky kol!