Podzimní a zimní období je nejenom rizikem z důvodu horších povětrnostních podmínek a stavu vozovek.
Zapomínat nelze ani na takzvané studené starty. Jak správně zahřát své auto, abychom ho namáhali co nejvíce a zároveň co nejlépe dosáhli optimální provozní teploty? Naučíme vás to. Roli hraje v první řadě typ vaší převodovky.
Manuální převodovka
Nutno říci, že pro jízdu v zimě se rozhodně jedná o výhodnější volbu. Postup startování a zahřátí je v podstatě jednoduchý. Základem je sešlápnout spojku a až potom nastartovat. Následně stačí pár jednotek až desítek vteřin počkat a už můžete zařadit rychlost a pomalu s vozem vyjet. Otáčky udržujte spíše nižší, dokud se auto dostatečně nezahřeje.
Automatická převodovka
Na zimu je sice horší volbou, ale zároveň nelze říci, že by to byl až tak velký problém. Spojku zde nemáme, takže základem je řadicí páka v poloze „P“, sešlápnutá brzda a poté nastartování auta. Následně by se mělo i několik minut čekat a nechat vůz běžet na volnoběh. Až po chvíli, kdy se auto lehce zahřeje, můžete s autem vyjet. Buďte k němu citliví, plyn sešlapujte plynule a určitě za studena netočte do vysokých otáček.
Pokud máte automat, který umožňuje i ruční řazení, například pohybem páky dopředu nebo dozadu, nebo pomocí pádel pod volantem, je to při studených startech velké plus. První kilometry jízdy můžete sami ovlivňovat to, jaký rychlostní stupeň, při jakých otáčkách zařadíte.
Dvouspojková převodovka
A jak zahřát auto v případě, že máte takzvanou dvouspojkovou převodovku? Pokud se jedná o takzvanou „suchou“ dvouspojkovou převodovku, pokračujte stejně, jako u manuálu. Auto nastartujte a po pár vteřinách můžete pomalu vyjet. Když máte naopak takzvanou „mokrou“ převodovku, doporučuje se nastartovat, následně přepnout do polohy „D“ se současným stáním na brdě. Takto počkejte pár desítek vteřin a následně opět pozvolna vyrazte.