Volkswagen jde ke dnu a s ním i jeho vozy. Nová žaloba postihne majitele tisíců vozů, možná i vás

Od samého počátku požáru, jenž zachvátil před dvěma lety loď plnou automobilů, byl znám jeho původce: elektromobil. Nyní je známa i jeho značka. Pro VW to není dobrá reklama.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Je to jen několik měsíců zpátky, kdy jsem v poměrně rozsáhlém komentáři popisoval rizika spojená s přepravou nových i ojetých elektromobilů, zejména co se samovznícení jejich baterií týče. Ani ty nejčernější představy se však často nepřiblíží realitě. Tou byla nakonec zkáza vpravdě apokalyptických rozměrů, která se udála téměř přesně před dvěma lety na lodi Felicity Ace. Pojďme se na další skutečnosti v případu podívat společně, i na hlavního, dnes již známého „pachatele“.

Elektromobily jsou časovaná bomba: Nastalo totální inferno, změní se úplně vše. Pravda vyšla na povrch

Elektromobily nehoří výrazně častěji. Ale pokud k tomu dojde, je zle

Již těsně po nehodě zaznívaly hlasy, doložené krizovou komunikací z telefonu a radiostanic, že oheň vznikl u jednoho z elektromobilů, od nějž pak chytly další. Nikdo v té době neřešil, jaké to konkrétně bylo auto, nebylo to důležité. Všechny mozky pobřežní stráže Nizozemí, u něhož k nehodě došlo, pracovaly nonstop především na tom, jak loď dopravit buď do přístavu, nebo naopak na širé moře. Nikdo nevěděl, jak a jestli vůbec půjde požár uhasit.

iZdroj fotografie: Pobřežní stráž Nizozemí / Kustwacht Nederland

Což je mimochodem noční můra podobných nehod. Situace, která když nastane, sebere humor z tváří většiny hasičů na světě. Její podstatu většina z vás z našich stránek dobře zná, pro všechny ostatní rychle zopakuji: pokud dojde ke vznícení baterie elektromobilu, je velmi obtížné ji uhasit, a to i pokud k ní máte přímý přístup. Na vodu v podstatě nereaguje a je schopna hořet velmi intenzivně, a především velmi dlouho. Výrazně déle než klasický automobil, který „na troud“ naopak shoří většinou celkem rychle.

Představa uhašení jednoho jediného EV na lodi je téměř nemožná

A teď si představte, že máte stovky a tisíce aut naskládaných „jako sardinky“ v deseti patrech nad sebou v jednom zaoceánském kolosu. Posádku námořníků a pár hasicích přístrojů po stěnách. Zbytek psát nemusím, celý svět tehdy sledoval onu katastrofu v přímém přenosu. Nevím, nakolik ony elektromobily před svojí poslední cestou prospěly životnímu prostředí, ale dnem vznícení jednoho z nich se jejich případný ekologický přínos dostal do nenapravitelně záporných čísel.

iZdroj fotografie: VinFast

Oním prvním vzníceným by podle výsledků vyšetřování mělo být SUV od Porsche s baterií, neuvádí se, jestli šlo o hybrid, nebo plně elektrický model typu Taycan. Jak totiž uvádí světové agentury, mj. Bloomberg nebo Asia Nikkei, japonská námořní skupina OSK Lines podala žalobu na Porsche. V ní obvinila německého výrobce elektrického vozidla z požáru, který před dvěma lety potopil loď plnou automobilů.

Porsche čelí žalobě za 7,5 miliardy

Žaloba, která byla podána u soudu v německém Stuttgartu, podle soudu požaduje náhradu škody ve výši 30 milionů eur (zhruba 7,5 miliardy korun). Loď Felicity Ace byla na cestě z Německa na východní pobřeží USA, naložena 3 965 vozidly vyrobenými koncernem Volkswagen. Včetně Porsche, Audi, Bentley a Lamborghini. Mitsui OSK tvrdí, že požár způsobila lithium-iontová baterie v Porsche EV a že Porsche neinformovalo společnost předem o rizicích přepravy EV ani o jakýchkoli nezbytných opatřeních.

Když chci Porsche, ale do kapsy je hluboko: Boxster Turbo se vysměje BMW a stojí pakatel

Ve stejné době došlo v roce 2022 na palubách lodí k 209 požárům, což je o 17 % více než v roce 2021, a je to nejvyšší číslo za deset let. Třináct z těchto požárů vzniklo na nosičích vozidel a jejich spojení s EV je podle Allianz nejasné. Norská lodní společnost Havila Kystruten v reakci na to zastavila přepravu EV a hybridních vozidel. Domácí partner Hoegh Autoliners přestal vozit ojetá EV. Očekává se však, že námořní přeprava EV poroste spolu s rostoucím čínským exportem.

Reakce rejdařů na sebe nenechala čekat

Ačkoli riziko samovznícení baterie u nového elektromobilu není vysoké, jsou nutná výrazně přísnější bezpečnostní opatření než u vozidel se spalovacími motory. Mimo jiné proto, že hrozí nebezpečí nekontrolovatelného nahromadění tepla a opětovného vzplanutí požáru po uhašení, řekl Hendrike Kuehl, ředitel Mezinárodní unie námořního pojištění. Vzhledem k tomu, že baterie automobilů jsou obvykle uložené v podlaze vozidel, může být velmi obtížné požár uhasit, pokud už nastane, dodal Kuehl.

V listopadu Mitsui OSK oznámilo, že na objednávku nainstaluje bezpečnostní kamery poháněné umělou inteligencí na 10 nových lodí na zkapalněný zemní plyn. Kamery upozorní členy posádky na podezření na požár. Můžeme jen doufat, že se situace začne pomalu otáčet ve prospěch větší bezpečnosti při přepravě elektromobilů, ať již nových, nebo především ojetých. Je jen škoda, že impulsem k tomuto musela být až lodní katastrofa vpravdě epických rozměrů.

Jeli byste na lodi plné elektromobilů?

Zdroj: Bloomberg
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články