Výpadek dodávek AdBlue v důsledku zvýšené ceny zemního plynu potrápil řidiče i provozovatele čerpacích stanic nejen v České republice, ale i po celé Evropě.
V důsledku inovací došlo v posledních letech ke snížení emisí automobilu s dieselovým motorem. Díky metodě známé jako selektivní katalytická redukce byly emise oxidu dusíku u motorů s naftovým pohonem sníženy až o 67%. Kapalina běžně označovaná jako AdBlue totiž rozbíjí oxidy dusíku ve výfukových plynech tak, aby náš automobil vylučoval méně škodlivých látek. Na podzim vlivem nejen vzrůstu ceny zemního plynu došlo k výpadkům dodávek AdBlue.
Běžné problémy s AdBlue
I přesto, že je použití AdBlue poměrně jednoduché, může se stát, že řidič omylem nalije kapalinu do naftové nádrže místo té určené právě na močovinu. Pokud se vám to stane, důležité je auto s močovinou v naftové nádrži nestartovat. Pokud se kapalina AdBlue dostane do soustavy motoru, může ho nevratně poškodit a způsobit vám tak velké finanční náklady. Auto si do servisu, kde vám kapalinu z nádrže odsají, raději nechejte odtáhnout.
Pokud do nádrže na močovinu místo AdBlue nalijete vodu, můžete způsobit špatné fungování selektivní katalytické reakce, poškodit katalyzátor, případně poškodit motor. V případě, že se vám AdBlue podařilo při nalévání do nádrže rozlít, co nejdříve kapalinu otřete. Vzhledem k přítomnosti amoniaku může močovina další části auta velmi jednoduše poškodit. Při manipulaci zároveň používejte ochranné rukavice, abyste předešli zbytečnému podráždění pokožky.
Podzimní výpadky dodávek AdBlue
Situací týkající se výpadku dodávek AdBlue se již dříve zabýval minulý vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček. Vedle lokálních výpadků dodávek bylo zaznamenáno také značné navýšení ceny AdBlue na čerpacích stanicích, ale i u menších prodejců. Kromě osobních automobilů se AdBlue začalo využívat také do autobusů či nákladních aut. Nedostatek močoviny u dodavatelů tedy může vyvolat problémy také ve veřejné dopravě a celkové logistice.
„Výpadky u prodejců jsou zejména v důsledku logistických obtíží způsobených zvýšenou poptávkou. Nabídku a poptávku budeme monitorovat tak, abychom těmto problémům v budoucnu co nejlépe předešli,“ vyjádřil se již v říjnu Havlíček. „Aby nedošlo v důsledku výpadků dodávek AdBlue k ochromení integrovaného záchranného systému, došlo ke spuštění procesu nákupu AdBlue ze státních rezerv,“ dodává. Zásoba měla být nakoupena v objemu tříměsíční spotřeby složek záchranného systému
Doporučení řidičům
I přesto, že motor je schopen i bez kapaliny AdBlue fungovat, v případě, že kapalina v automobilu dojde, elektronika nedovolí řidiči nastartovat. I přesto, že některé auta mají možnost nouzového dojezdu bez AdBlue, není dobré na něj spoléhat. Nenechávejte tedy doplnění AdBlue na poslední chvíli, především pokud se chystáte například na delší cestu do zahraničí. Nedostatek AdBlue je totiž problém, se kterým se setkávají řidiči po celé Evropě.
Jakou zkušenost máte s výpadkem dodávky AdBlue vy?