Možná jste už přemýšleli nad pronájmem auta na zahraniční dovolenou. Pak vám ale v hlavě naskočila obava: co když budu mít nehodu a auto se poškodí nebo snad nastane technická porucha? Některým situacím na silnici jednoduše předejít nedokážete. Kvalitní půjčovny vás ale ve štychu nenechají.
Autopůjčovny kromě pronájmu v tuzemsku standardně nabízí také zapůjčení auta do zahraničí – zejména pokud jde o krátkodobý pronájem auta. Jeho výhodou mimo jiné je, že máte auto celou dobu k dispozici a nemusíte tak řešit pronájem auta až v zahraničí, kde chcete například prozkoumávat svou cílovou destinaci.
Pokud se rozhodnete cestovat za české hranice, nemusíte se navíc bát, že pojedete nepřipravení. Ještě před cestou dostanete od autopůjčovny jasné pokyny, potvrzení o zapůjčení vozidla do zahraničí, arch na zapsání nehody a kontakt na zaměstnance autopůjčovny v případě jakýchkoliv problémů. Součástí služby je rovněž havarijní pojištění a povinné ručení.
Co dělat, když se vám stane v zahraničí dopravní nehoda
Někdy stačí chvíle neopatrnosti, jindy bezohledný řidič a nehoda je na světě. Ať už jste ji zavinili vy, nebo někdo jiný, je potřeba se poradit se zástupci autopůjčovny a ve většině případů zavolat místní policii. A to především proto, abyste se vyhnuli případným sporům s pojišťovnou. I když se nejčastěji jedná o odřeniny laku, ťukance a promáčknutí, je nutné sepsat záznam z nehody, vše důkladně nafotit a dodržovat stejný postup jako v Česku.
V rámci záznamu je potřeba vyplnit následující informace:
- Datum, čas a místo nehody,
- osobní údaje všech řidičů,
- popis škody na vašem a druhém autě,
- informace o autě (registrační značka, barva, výrobce),
- okolnosti nehody.
Tip: Pořízením fotografií o nehodě bude dokumentace kompletní a lépe průkazná.
V dalším kroku zavolejte do své autopůjčovny a vysvětlete, co se vám stalo. Číslo na krizovou linku najdete na vizitce nebo přímo ve smlouvě, kterou doporučujeme mít vždy v autě. Nezapomeňte pracovníkovi autopůjčovny sdělit také číslo rezervace (smlouvy), aby vás v systému mohl dohledat co nejrychleji. Během telefonátu se dozvíte další praktické instrukce, jak postupovat a co nahlásit pojišťovně.
Co dělat, když se u půjčeného auta objeví porucha
Půjčovny aut do zahraničí pronajímají novější a pečlivě servisovaná auta. Nicméně může se stát, že se cestou něco porouchá a vy se ocitnete v cizí zemi s nutností tyto technické patálie vyřešit. Ani v tomto případě vás kvalitní a prověřené autopůjčovny nenechají na holičkách.
Pokud jde o lehkou závadu, která jde odstranit na místě, můžete se s autopůjčovnou dohodnout na opravě svépomocí, nebo auto zavést do nejbližšího autoservisu. Klíčové je rozlišovat, zda se jedná o závadu v důsledku technické poruchy vozu, nebo o poškození, které bylo způsobeno vnějšími vlivy, řidičem nebo třetí stranou.
V případě technické poruchy vám férová půjčovna aut následně proplatí všechny náklady, které v důsledku opravy vznikly. Nezapomeňte si vždy vzít fakturu nebo doklad ze servisu, abyste mohli autopůjčovně vše řádně doložit. V případě neopravitelné poruchy musí autopůjčovna zajistit odtah, poskytnout vám finanční kompenzaci v rámci nevyužitých dnů, nebo vám nabídnout náhradní auto. To platí jak v případě krátkodobých, tak dlouhodobých pronájmů aut.
Poruchy způsobené v rámci pojistné události nebo vnějších vlivů, jako jsou přírodní živly nebo cizí zavinění, se řídí podmínkami pojišťovny a zákonnými předpisy jednotlivých států. Pro tyto účely je žádoucí si vždy sjednat dodatečné cestovní pojištění, které je většinou cenově velmi dostupné a ochrání vás před jakýmikoliv vícenáklady, které by mohly vzniknout.
Jestli vás zajímají další možné scénáře, doporučujeme se vždy v autopůjčovně doptat na konkrétní situace, výši a podmínky pojištění nebo cenu za připojištění. Pokud si vyberete kvalitní a osvědčenou půjčovnu aut, kterou je například i autopůjčovna Taggart v Praze, můžete se spolehnout na kvalitní zákaznickou podporu i to, že vám půjčovna bude k dispozici během jakýchkoliv potíží v Česku i v zahraničí.