Práce s ruční brzdou při řízení se jeví přinejmenším jako velmi jednoduchá. Existuje však spousta řidičů, kteří dělají základní chyby a riskují tak zbytečné problémy.
Přestože se v dnešní době do automobilů montují převážně moderní elektronické brzdy, stále se najde velká spousta vozidel, která mají obyčejnou ruční brzdu. Tento na první pohled jednoduchý bezpečnostní prvek byl u velké spousty vozidel nahrazen za novější, elektronickou brzdu, která je pohodlnější a šetří místo uvnitř automobilu.
Nedostatečné zatažení ruční brzdy
Někteří řidiči, zejména však začátečníci, nejsou natolik zkušení, aby poznali správný uhel zatažení ruční brzdy. Ve skutečnosti zabírá páka ruční brzdy v jiném místě, nelze proto určit přesný úhel zatažení. Může se však stát, že páku zatáhnete málo, a tak automobil po chvilce sjede z kopce nebo jiné nerovnosti. Je tak dobré ji pro jistotu zatáhnout více a vyhnout se tak zbytečným problémům.
Jízda s mírně vytaženou pákou brzdy
Spousta řidičů dělá jednu velmi zásadní, ale přitom úplně zbytečnou chybu. Při odbrzdění vozidla nestáhne páku ruční brzdy úplně do spodní polohy. Některé automobily mají pro tento případ zvukové upozornění, které donutí řidiče páku posunout ještě níž. Stává se však, že si řidiči tohoto signálu buď nevšimnou, nebo jej prostě ignorují. V takovém případě dochází neustálému brzdnému účinku, který může mít za následek kromě zhoršené akcelerace a zvýšené spotřeby také nadměrné zahřívání brzdových kotoučů.
Zatahujte ruční brzdu, až když automobil stojí
Častou chybou řidičů je právě předčasné zatahování ruční brzdy. Někteří si s ní dokonce pomáhají při brzdění za jízdy. Tato část je však ve skutečnosti navržena spíše k tomu, aby držela automobil na místě, než aby pomáhala při brzdném účinku a zastavení. Předčasné zatažení ruční brzdy ještě za jízdy může být navíc i nebezpečné, protože dokáže způsobit smyk (u auta s pohonem předních kol) v důsledku zabrzdění pouze zadní nápravy.
Nedostatečné zatažení brzdy na nerovném terénu
Někteří řidiči se zcela vyhýbají používání ruční brzdy při parkování. Při odstavení automobilu pouze zařadí rychlostní stupeň a spoléhají, že se jejich vozidlo nerozjede, protože ho drží převodovka. To je sice do určité míry pravda, avšak pouze na rovném podkladu. Pokud se automobil nachází v kopci nebo na jiném nerovném povrchu, rozhodně se vyplatí ruční brzdu pořádně zatáhnout. Vozidlo se totiž i přes zařazený rychlostní stupeň může pohnout vlivem přenosu převodovky a způsobit tak velkou škodu.
Děláte některou z těchto chyb při řízení?