Řada tuzemských řidičů příliš neovládá provoz na víceproudých silnicích a uniká jim, že i ve městě je potřeba uhnout z levého jízdního pruhu.
Jakmile u nás vyjedete na dálnici nebo víceproudou komunikaci, narazíte na jeden pravidelný nešvar – řidiče, kteří nezvládají ani základy jízdy ve více pruzích. A přitom autoškoly právě tuto techniku hojně probírají a litera zákona je v tomto případě také velmi jasná. Jenže mnoho lidí stále podléhá naučeným nebo rozšířeným mýtům a škodí nejenom sobě, ale hlavně ostatním. Takže základní sdělení je – vpravo se jezdí i ve městě.
Rozšířené mýty a stále stejné problémy
Bezpochyby nejčastějším mýtem více proudů je možnost jízdy v libovolném pruhu, pokud jsou k dispozici ve městě. Dokonce tak začíná druhý odstavec paragrafu 12 a hodně řidičů se nejspíš dál než za něj nedostane. Jenže text – řidič smí užívat k jízdě kteréhokoli jízdního pruhu – pokračuje dál v tom duchu, že chování řidiče má být stejné jako na dálnici, tedy pokud jedete v levém pruhu, co nejdříve ho vykliďte, nechystáte-li odbočovat.
Vyklizení je potřeba hlavně v zájmu rychleji jedoucích vozů, protože pomalejší je nemají co omezovat, ani pokud z vašeho pohledu jedou nad limitem – to ostatně přísluší pouze policii. Další situaci je předjíždění. Určitě to znáte – v pravém pruhu kamiony s různými mezerami a řidičům se mezi ně nechce, protože by při návratu mohli zdržovat. Výsledkem je kolona vlevo a naprosté prázdno v pravém pruhu.
Jasné porušení pravidel provozu
Jedná se o jasné porušení paragrafu 12, podle kterého má řidič jet mimo obec při více pruzích v tom pravém, a ostatní může použít pouze k předjetí, objíždění nebo odbočení. Neoprávněné použití levého pruhu znamená dopravní přestupek, a pokud takový vůz dojedete a předjíždíte ho zprava, je takový manévr zakázán.
Jízda v levém pruhu je obecně nestandardní stav s možností mnoha nebezpečných situací. Samozřejmě tu ale zároveň platí, že pokud řidič v levém pruhu ostatní brzdí, můžete jet v pravém rychleji (nikoliv ho však užívat přímo k předjíždění).
Je otázkou, jak v takových případech s konkrétní situací naložit, protože ideální řešení nejspíše neexistuje ani podle vyjádření policistů. Nejlepší je tedy asi počkat jak na uvolnění protizákonně okupovaného levého pruhu, tak na naučení se samotné jízdy ve více pruzích. Je otázkou, co k tomu řidiče obecně vede – zda neudržovanost vozovky, horší jízdní povrch, nebo to řidiči považují za nějakou formu potupy.