Přestože dieselové motory ztrácí na slávě, vozy s jejich pohonem stále patří ke spolehlivým parťákům na dlouhé cesty. Ale i renomované automobilky občas šlápnou vedle.
Automobilkám, včetně těch renomovaných, se nevyhýbají přehmaty. Některými motory se nijak zvlášť nechlubí, protože se konstruktérům prostě nepovedly. Zaměřili jsme se na ty, které jsou nejproblémovější u vozů rozšířených na evropském trhu. „Moderní automobily nejsou dokonalé, mají svá slabá místa a některé motory jsou vyloženě průšvih,“ potvrzuje automechanik Marek Hławiczka. Vybral 17 příkladů pohonných jednotek, které vykázaly řadu problémů, a majitelé aut si museli sáhnout hluboko do peněženky, když došlo na opravy.
0.6 / 0.7 Turbo – Smart
Hlavním problémem tohoto motoru je podle Hławiczkiho jeho životnost, která se pohybuje kolem 100 000 km. „To je v dnešní době nevídaný malér,“ říká. Většina aut najede bezproblémově dvojnásobnou porci kilometrů, než se začnou objevovat první závažnější problémy. Konstruktéři této pohonné jednotky zřejmě nepředpokládali, že automobily potřebují dosahovat dramaticky vyššího počtu najetých kilometrů.
Nejviditelnějším příznakem opotřebení motoru je rostoucí spotřeba motorového oleje. Nízká životnost samozřejmě nestačí k tomu, aby se tato pohonná jednotka dostala na tento seznam. Tříválcové motor od Smartu zase trpí vypálenými ventilovými sedly, problémy v systému pohonu rozvodů nebo předčasným opotřebením turbíny. Období problémů bylo v letech 1998 – 2002 (0.6), 2002 – 2007 (0.7) u modelu Smart ForTwo.
1.4 TSI – koncern Volkswagen
Podle automechanika se tento motor stal jedním z nejoblíbenějších benzinových motorů Volkswagenu. Používal se ve vozech segmentů B, C a D. Konstruktéři se ale nevypořádali s několika problémy, které vrhají stín na proslulou německou preciznost. „Motor 1.4 TSI Twincharger (160 k) trpí nataženým rozvodovým řetězem, problémy s napínákem řetězu, ale také velmi závažným spalováním a následným praskáním středových pístů. Pokud se problémy s písty vyskytnou během záruky, na náklady výrobce se vymění celý motor,“ uvedl.
Po záruce majitel vozu zaplatí majlant. Nejslabší varianta (122 k) trpí jen problémy s rozvodem. Motory 1.4 TSI mají také problémy se vstřikovacím systémem a poruchami magnetické spojky kompresoru. Problémy se objevily od roku 2006. Modely, do kterých je montován motor 1.4 TSI jsou Audi A1, A3, Seat Ibiza, Toledo, Leon, Altea, Alhambra, Škoda Rapid, Octavia, Yeti, Superb a VW Polo, Golf, Touran, Tiguan, Scirocco, Jetta, Passat, CC, Sharan.
1.5 dCi – Renault group
Dieselové motory obecně mají pověst odolných a dlouhověkých motorů. „Tento malý diesel od Renaultu ukazuje, že to může být úplně jinak,“ prohlásil Hławiczka. Motor 1.5 dCi (K9K), uvedený na trh v roce 2001, se používá ve většině malých modelů Renault a Dacia, ale také v několika modelech Nissan. Nejzávažnějším problémem je podle něho možnost otáčení pouzder klikové hřídele. K poruše obvykle dochází při ujetí přibližně 150 000 km.
„Náklady na opravu mohou být vyšší, než při koupi použitého motoru. Je to ale riskantní,“ dodává. Kromě toho může dojít k poruše napájení nebo systému přeplňování. Problém se vyskytuje od roku 2001. Modely s motorem 1.5 dCi jsou Renault Twingo, Clio, Thalia, Modus, Megane, Fluence, Scenic, Kangoo, Captur, Laguna, Dacia Sandero, Logan, Logan MCV, Lodgy, Dokker, Duster, Nissan Note, Juke, NV200/Evalia, Micra III, Almera, Qashqai, Mercedes třída A, třída B, třída CLA a Suzuki Jimny.
1.6 THP – BMW/PSA
V roce 2006 představila skupina PSA společný projekt s BMW. Byl to benzinový motor 1.6 THP (150–200 k), který od té doby získal řadu ocenění včetně titulu Motor roku. Jednotka se používala v modelech Mini a městských modelech Peugeot a Citroën. „Bohužel, ani oceňovaný motor není bez závad. Objevují se problémy s turbodmychadly, natahováním rozvodového řetězu nebo praskáním výfukového potrubí,“ uvedl automechanik.
Některé problémy se podařilo zvládnout. V roce 2011 byla jednotka modernizovaná a většina problémů se vyřešila. Obě společnosti dospěly k závěru, že další úpravy motoru provedou už ve vlastní režii. Období problémů bylo v letech 2006 až 2011. Motor mají modely BMW Mini Cooper S, Citroën DS3, C4, DS4, DS5 a Peugeot 207, 208, 308, 408, 508, RCZ.
1.9 dCi – Renault group
Vznětový motor Renault 1.9 dCi (F9Q) nemá podle názoru automechanika Hławiczkiho dobrou pověst. Ve skutečnosti vykazuje stejné problémy jako dříve popsaný menší motor 1,5 dCi. Při koupi ojetého vozu s motorem 1,9 dCi je třeba počítat s možností otáčení klikové hřídele, poruchy vstřikovacího systému nebo turbodmychadla vyžadujícího regeneraci nebo výměnu.
„Útěchou by pro majitelé automobilů s tímto motorem mohlo být, že náklady na opravu nejsou smrtící,“ poznamenal. Problémový motor se vyráběl v letech 1999 až 2008. Modely, do kterých byl instalován motor 1.9 dCi jsou Renault Clio, Megane, Laguna, Espace, Nissan Primera, Mitsubishi Carisma, Volvo S40/V40 a Suzuki Grand Vitara.
2.0 TDI Volkswagen
Žádný motor nezpůsobil výrobci takový problém jako motor 2.0 TDI Volkswagenu. Zklamání bylo o to horší, že nahradil motor 1.9 TDI, který byl proslulý svou odolností a bezproblémovým provozem. Seznam problémů s motorem 2.0 TDI je dlouhý. „Šlo o prasklé hlavy, opadávající hlavy, poruchy olejového čerpadla, poruchy vstřikovacího čerpadla, poruchy pohonu rozvodů, předčasně opotřebované ozubené kolo na hnacím hřídeli nebo dvouhmotová kola,“ vypočítává mechanik.
S uvedením verze 2.0 TDI CR se systémem Common-Rail v roce 2007 problémy skončily. Tahle hnací jednotka na černé listině nespolehlivých není. Období, ve kterém se problémy u 2.0 TDI vyskytly, jsou roky 2003 až 2007. Motor je instalovaný v modelech Volkswagen Golf, Jetta, Passat, Touran, Sharan, Audi A3, A4, A6, Škoda Superb a Seat Leon, Altea, Toledo.
2.0 d – BMW
Bezproblémový není ani vznětový motor BMW 2,0 l (M47D20/M47TUD20). „A když se vyskytnou potíže s touto jednotkou je to průšvih, který pro majitele auta znamená velký průvan na bankovním kontě,“ varuje Hławiczka. Jednotka z roku 1998 (136 a 150 k) trpí řadou neduhů, které mohou vést k poškození turbíny, dvouhmotového kola, vstřikovačů, a dokonce i ke zlomení klikové hřídele.
Nástupce této jednotky (N47) měl od března 2007 do ledna 2009 ozubené kolo trvale integrované do klikového hřídele. Výměna rychle se opotřebovávajícího ventilového rozvodu proto může znamenat značné náklady. Problémy se vyskytly v letech 1998 – 2005 u modelů BMW 320d a 520d.
2.0 D – Subaru
Vůbec první vznětový motor Subaru původně získal hodně pozitivní reference. Brzy se však ukázalo, že i tato pohonná jednotka má svoje mouchy. Nejprve se objevil problém se spojkou, který se však vyřešil výměnou pětistupňové převodovky za novou se šesti stupni. Tím ale zdaleka seznam nekončí.
„Návštěvu servisu si může vynutit také dunící dvouhmotové řetězové kolo, vadný EGR ventil, který řídí proudění výfukových plynů nebo axiální vůle v klikové hřídeli. Na ten je třeba si dát pozor,“ vysvětluje automechanik Hławiczka. Dodal, že oprava tohoto motoru může být nákladná a ne každý mechanik si s ní poradí, takže je důležité vybrat kvalitní servis. Motor se vyrábí od roku 2008. Modely s pohonnou jednotkou 2.0D jsou Subaru Forester, Impreza, Legacy a XV.
2.0 / 2.2 D-4D – Toyota
Turbodiesel Toyota (1AD a 2AD) má několik nevýhod. Prvním z nich je nadměrná spotřeba motorového oleje. Sama o sobě ještě není důvodem k obavám, ale pokud překročí půl litru na 100 km, návštěva servisu je nezbytná. „Druhou příčinou potíží je vypálení těsnění pod hlavou. Důvodem je pravděpodobně vysoké zatížení motoru, které vede k deformaci hlavy. Výměna těsnění příliš nepomáhá, protože se v bloku motoru z hliníkové slitiny objeví důlky,“ říká mechanik.
Jediným řešením je výměna bloku motoru, což doporučuje automobilka Toyota. Alternativou je už jen vybroušení. Problémy může způsobovat také systém vstřikování, turbína a dvouhmotové kolo. Období výskytu problému je v letech 2005 až 2009. Modely, do kterých byly motory D-4D montovány jsou Toyota Auris, Verso, Rav4, Avensis a Lexus IS220d.
2.0 TDCi – Ford
Vznětový agregát o objemu 2,0 litru (ZSD420), který má pod kapotou model Mondeo, představil Ford světu v roce 2000. Ani tento motor se nevyhnul potížím. „Problémy byly způsobeny odlupujícím se vysokotlakým čerpadlem, které způsobovalo ucpávání vstřikovačů. K opravě je třeba přistupovat komplexně, jinak regenerace vstřikovačů dlouho nevydrží,“ konstatoval automechanik Hławiczka.
Podle mechanika motor trpěl dalším problémem typickým pro moderní diesely, a to neudržitelným dvouhmotovým kolem. Nespolehlivá pohonná jednotka se vyráběla v letech 2000 až 2009. Agregátem 2.0 TDCi disponovaly modely Ford Mondeo III a Jaguar X-Type.
2.0 CiTD – Mazda
Dvoulitrový vznětový motor Mazda (MZR-CD – řada RF) je agregát, který je velmi citlivý na kvalitu oleje. „Pokud olej nevyměníte včas nebo použijete nesprávný příliš hustý olej, může dojít k ucpání pístu. To způsobí ztrátu správného mazání a vede to až k zadření motoru,“ objasňuje úskalí motoru od Mazdy automechanik.
U tohoto motoru byly rovněž zaznamenány poruchy regulátoru volnoběžných otáček, poruchy mezichladiče a poškození EGR ventilu. Potíže se objevily u vozů vyrobených od roku 2002. Modely, do kterých se pohonná jednotka 2.0 CiTD montuje, jsou Mazda 3, 5, 6 a MPV.
2.0 TS – Alfa Romeo
Dvoulitrový motor Alfy Romeo patří mezi jednotky, které jsou drahé na údržbu a také poměrně problematické. „Je třeba dbát na správnou hladinu oleje. Slabým místem je porucha variátoru, která vede k nerovnoměrnému chodu motoru, a vyskytují se i případy zadření ojničních skříní,“ uvedl automechanik Hławiczka. Doba výskytu problémů byla po celé výrobní období. Modely vybavené motorem 2.0 TS jsou Alfa Romeo 145/146, 147, 155, 156, 166, GT, Spyder/GTV.
2.5 TDI – Volkswagen Group
Tento motor je třetím z koncernu Volkswagen na černé listině. Technické údaje vás ohromí. Vysoký výkon, ještě vyšší točivý moment, vysoká produktivita a nízká spotřeba paliva. „Problémy s tímto motorem byly od samého počátku a vozy s ním byly stále v servisech,“ říká mechanik. Mezi časté závady patřilo poškození vstřikovacího čerpadla nebo vačkových hřídelí.
Postupem času se výrobce vypořádal se závažnými konstrukčními chybami. Motory vyrobené od konce roku 2001 nemají tak časté problémy se vstřikovacím čerpadlem a v roce 2004 byl vyřešen i problém s ventilovým rozvodem. Výroba těchto motorů byla ukončena v roce 2008. Problémy se vyskytovaly v letech 1997 až 2004. Motor mají modely Audi A4, A6, A8, VW Passat a Škoda Superb.
2.5 Turbo – Subaru
V roce 2006 Subaru představilo nový benzinový motor o objemu 2,5 litru (EJ255/EJ257). „Největším problémem je netěsnění hlavy, takže uniká chladicí kapalina do spalovacích komor. V některých případech to může vést k prasknutí pístu,“ konstatoval automechanik.
Bezproblémový provoz byl zaznamenaný u sériových motorů, se kterými majitel zacházel šetrně. Pokud ale sportovní Subaru jezdilo rychle a ostře, přišly problémy. Motor se vyráběl od roku 2005. Mají ho Subaru Impreza, Legacy, Forester, Outback, Baja a Saab 9-2X.
2.5 / 3.1 TD – VM Motori
Od společnosti specializující se na výrobu motorů očekáváte propracovanou a bezproblémovou konstrukci, ale to v tomto případě neplatí. Servis vznětového motoru R4 o objemu 2,5 litru (425/R425) a jeho dvojčete R5 3.1 l. (531/R531) je velmi složitý. Mezi typické závady patří poruchy ventilového rozvodu způsobené nedostatečným mazáním.
„Neobvyklá konstrukce s hlavou rozdělenou na čtyři a u modelu R5 na pět částí se obtížně servisuje a jejich nesprávná montáž může vést k dalším poruchám jako je třeba praskání čepů. Netěsné vodní čerpadlo zaplavuje alternátor pod ním,“ vypočítává Hławiczka. Motory se vyráběly od roku 1987 a VM 425 měla Alfa Romeo 155, 164, Chrysler Voyager, Jeep Cherokee, Grand Cherokee a VM531 měl Rover 800 a Range Rover.
3.0 DI – Nissan
Pro Nissan jakoby byly velké diesely achillovou patou. Po motoru 2.8 TD (RD28), který byl velmi citlivý na přehřívání a mohl způsobovat praskliny v hlavě, vyvinul Nissan v roce 1999 jednotku 3.0 DI (ZD30). „Bohužel měl konstrukční vadu spočívající v nedostatečném mazání 3. a 4. válce, což mohlo vést k jejich zadření,“ řekl automechanik.
Podle něho ale nejde o jedinou závadu. „Těsnění hlavy se může spálit a je také třeba dávat pozor na citlivou turbínu běžící ve vodním plášti,“ upozornil. Společnost Nissan tvrdí, že konstrukci tohoto motoru vylepšila a problém se již nevyskytuje. Problémová pohonná jednotka byla namontována do modelů Nissan Patrol, Terrano, Navara a Caravan.
3.0 DMAX – Isuzu/GM
Společnost Isuzu v současnosti vyrábí nákladní automobily. Ale i Isuzu má na svém kontě problémový motor pro auta, kterým je 3.0 DMAX V6 (6DE1) o výkonu 177 k. V závislosti na značce měl různá označení: 3.0 CDTI (Y30DT) – Opel, 3.0 TiD (D308L) – Saab, 3.0 dCi (P9X701) – Renault. „Po ujetí zhruba 150-200 000 km dochází k poklesu fumkčmosti vložek válců kvůli přehřívání. Výsledkem je foukání do chladicího systému. To může vést ke ztrátě účinnosti odvodu tepla a zadření motoru,“ uvedl automechanik.
Výrobce podle něho nenašel způsob opravy a doporučuje výměnu celého motoru. Jednotlivé společnosti používající jednotku Isuzu si problémy vyřešily samy. V roce 2005 Saab přešel na motor Fiat 1.9 JTD, Opel představil upravenou jednotku (Z30DT) s výkonem 184 k a Renault (P9X715) s výkonem 185 k. Doba výskytu problémů byla v letech 2000 a 2006. Problémový motor měly modely Opel Vectra, Signum, Saab 9-5, Renault Vel Satis, Espace.
3.4 B6 – Porsche
Ani výrobce ze Zuffenhausenu firma Porsche proslulá vynikající kvalitou svých výrobků, není dokonalá. Největší z chyb, které řešila, se tákala kapalinou chlazeného motoru 3.4 B6, který byl v roce 1998 připraven pro pohon zcela nové Carrery (996). „Kvůli konstrukční chybě hrozí riziko prasklé hlavy válců, což vede k mísení oleje a chladicí kapaliny, prasklinám ve vložkách válců a zadření klikového hřídele,“ varuje Hławiczka.
Receptem, jak se tomu vyhnout tragédii, je šetrné používání a častější výměny oleje. O to ale u Porsche nestojíte. Motor se konstruktéři snažili vylepšit. Pokud si chcete koupit 996 s tímto motorem, měl by být z konce výroby. Problém zcela zmizel, když Porsche při příležitosti faceliftu v roce 2001 nahradilo vadný motor větším agregátem 3.6 B6. Vadné motory se vyráběly v letech 1998 až 2001. Montovaly se do modelů Porsche 911 Carrera a Carrera 4.
4.5 V8 – Porsche
Nejprodávanějším modelem značky Porsche je model Cayenne, Jde o odolný a bezproblémový vůz. Na trhu s ojetinami najdete spoustu těchto automobilů v relativně dobrém stavu. „Pokud jde o výběr motoru, dejte si pozor na Cayenne S se zážehovým motorem 4,5 V8. Jeho vložky válců jsou náchylné k praskání. Příznaky jsou rostoucí hluk a značná potřeba motorového oleje,“ upozornil Hławiczka.
Oprava může být nákladná, stejně jako samotný provoz Porsche nepatří k nejlevnějším. Motorů modelů Cayenne Turbo a pozdějšího Cayenne S se ale tyto problémy netýkaly, protože měl vložky válců z jiného materiálu. Doba výroby problémového motoru byla v letech 2002 až 2007 a namontovaný byl v modelu Porsche Cayenne S.