Nejhorší elektromobily podle majitelů: Nadšení vystřídalo zklamání, místo radosti jen problémy

Pokud investujete nemalou částku do (dle slov výrobce) technicky vyspělého vozu, nechcete dělat příliš kompromisů. A pokud je musíte dělat, ztrácí se spokojenost (a důvěra) velmi rychle.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Sice jen místy a tu a tam, přesto alespoň dvakrát třikrát za den určitě nějaké to elektroauto zahlédnete. Pochopitelně pokud bydlíte ve větším městě, uvidíte Teslu a spol. klidně 10x za den. I víc. V Horních, případně Dolních Kotěhůlkách to bude o něco těžší, přesto se dá s opatrností prohlásit, že elektromobily se u nás začínají zabydlovat. Pomalu, ale jistě. Ale co si o těchto vozech skutečně myslí ti, kteří je mají doma? To je docela zajímavé. Pojďme se na to s posledním průzkumem J.D. Power podívat společně.

Menší elektromobily dávají větší smysl

J.D. Power patří k nejvíce renomovaným firmám, co se statistik a průzkumu trhu v autobranži týče. A když nějaký žebříček sestaví, dají se jeho výsledky považovat za bernou minci. V jednom z těch posledních pak zjišťovala spokojenost majitelů elektromobilů s jejich reálným, každodenním provozem. A popravdě to není vždy tak růžové, jak to na první pohled vypadá. Nebo jak by se z některých komentářů v diskuzích (speciálně od majitelů Tesly) mohlo zdát. A jestli bychom měli vypíchnout jeden moment, který se nese celým průzkumem, mohl by znít asi takto: levné (a levnější) elektromobily dávají větší smysl než ty drahé.

i

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Což by asi také dávalo smysl. Neb když si jdete pro jakýkoli elektromobil, očekáváte mimo jiné úsporu. MG4, eCorsa, Renault 5 E-Tech, Hyundai Inster nebo Kia Niro EV jsou přesně ty modely, jež dokazují, že „levné“ neznamená „špatné“. Jinými slovy, jsou to auta, která zkrátka fungují. Slouží svým majitelům a plní to, co se od nich očekává. Adekvátní cenovka (jakkoli vyšší než u spalovacích motorů), levný provoz (často ve městě, kam se EV hodí nejvíce), levný servis. Ano, to dokážeme pochopit. A nevadí ani dojezd (často) kolem 400 kilometrů.

Škoda představila zbrusu nové SUV a kombi v revolučním designovém jazyce

Troufnu si tvrdit, že i třeba takový Elroq od naší Škody, postavený dle podobného receptu, čeká nemalý úspěch. Dostupnější než Enyaq, pro drtivou většinu zájemců o elektromobily ale jako jejich často první elektromobil dostačující. A nejinak na tom bude i ještě menší model, který Škoda chystá. Respektive celý koncern Volkswagen. Na rozdíl od Volkswagenu ID.4, který je naopak na samém konci žebříčku spokojenosti. VW si musí sám přiznat, že start elektromobility se mu opravdu nepovedl. A lze jen doufat, že se mu to s novými modely podaří napravit.

Prémiový segment je složitější, BMW vede

A opačný segment, tedy prémiové vozy? To je poměrně zajímavé. V této roční studii je BMW iX celkově na nejvyšší příčce, pokud jde o spokojenost majitelů, a má také nejvyšší rating v segmentu prémiových BEV se skóre 790. BMW i4 (783) je na druhém místě a Rivian R1S (770) na třetím. Nicméně obecně jsou spokojenější majitelé menších / ekonomicky zaměřených elektromobilů. Což se dá na jednu stranu pochopit. Pokud malé elektromobily dokáží uspokojit požadavky majitelů tam, kde jsou nejvíce doma, tedy převážně ve městech, luxusní, velké a drahé vozy to mají výrazně těžší.

Šéf BMW opovrhuje elektromotory a chce zpátky naftu i benzín: Ukončí jako první značka výrobu elektromobilů?

Neb doménou této kategorie bývají nekonečné dálnice, začasto i „přelety“ evropského kontinentu za jednu noc. A tam se již případná ekologická převaha elektromobilů celkem stírá. A omezený dojezd, ten dálniční zejména, naopak vstupuje do popředí. Jakkoli je třeba Audi GT e-tron opravdu nádherné auto se zcela uhrančivým designem, proti výborně vybavené A6 Avant nemá v zásadě moc co nabídnout. Speciálně pokud ta A6 bude v dieselu.

Válka v Evropě změní design našich vozů, říká šéfdesigner Audi. V Ingolstadtu otáčí kormidlem

Co tedy velké a luxusní elektromobily vlastně přinesou majitelům navíc, krom novátorské image, displejů zvících rozměrů projekčních obrazovek při koncertu U2 a brutálního výkonu, pochopitelně na všech čtyřech kolech? Ano, multimédia jak z říše hvězd a zvuk, za který by se nemuseli stydět zvukaři z Carnegie Hall. Ale v praxi? V tom běžném, dennodenním provozu, kde je často 500 kilometrů běžná meta? To se pak karta pomalu obrací.

Pokud investujete 2 miliony (a více), nechcete dělat kompromisy

Proto není s podivem, že majitelé těchto (začasto opravdu velmi drahých) hraček neskrývají svoje rozčarování. A třeba v Německu se jich nemálo vrací zpět ke spalovacím motorům. Ano, malý, dostupný elektromobil bude ve městě skvělý. Nicméně pokud zaplatíte dva miliony, je dost dobře možné, že v porovnání s „klasikou“ se vám to nakonec nebude jevit jako zrovna nejlepší investice. A navíc podle J.D. Power si skoro 90 % nových majitelů elektromobilů stěžuje na nedostatek informací o tom, jak vůbec o svoje nové „zelené“ auto pečovat.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

Mnozí si dokonce stěžují na nedostatek informací o celkových nákladech spojených s provozem elektromobilu. Ačkoliv si 69 % kupujících provede nějakou kontrolu auta při přebírání, spousta majitelů stále nemá tuchy o tom, co je vlastně čeká s nabíjením, údržbou a tím vším ostatním, co k provozu patří. Tady je zřejmě také ještě prostor pro zlepšování. Ostatně, jak to vidíte vy? Pokud elektromobil, tak jen městské „eko-auto“, nebo i model z vyšší kategorie? Anebo elektromobil vůbec? A proč? Napište nám do diskuse, děkujeme!

Zdroj: CAR PRO
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články