Najít ideální auto pro seniory není zas tak jednoduchá záležitost. Jak se nakonec ukazuje, mnoho předností „seniorských vozů“ ocení i většina ostatních řidičů.
Ne, opravdu si nemyslím, že by senioři museli mít nutně „svoji“ kategorii vozidel. Nebo snad dokonce jakési „speciální modely“ odrážející dřívější rok narození. Znám pár seniorů, co nemají problém svištět na (klasickém!) horském kole lesem, stejně jako těch, jimž to v diskusích „pálí“ tak, že zahanbí podstatně mladší diskutéry. Jak se říká, věk je jenom číslo. A každý jsme mladý (nebo také starý) přesně podle toho, na kolik se sami cítíme. Přesto existují vozy vhodnější a méně vhodné. Pojďme se na pětku těch prvních podívat společně.
Kritéria pro výběr vozů, s kterými se pohodlně jezdí (i žije)
Přičemž jedním z hlavních kritérií, podle kterých německý autoklub ADAC „top pětku“ vybral, bylo samozřejmě pohodlí. Pochopitelně, to co ve čtyřiceti nevnímáte, v padesáti přejdete mlčením a v šedesáti povzdechem, vám v sedmdesáti začne opravdu vadit. Hybnost těla je zkrátka omezena, a i když někteří dokážeme s věkem bojovat lépe, někteří hůře, přece jen těch „bolavých rán“ s věkem přibývá. Což vám píše někdo, komu je 53 a má celoživotní handicap s nohou. Čili vím, o čem píšu.
Odborníci tedy stanovili následující kritéria, podle kterých se výběr aut pro seniory značně zúžil (vypadly z něj například hned sportovní vozy. Z pochopitelných důvodů, ono nasedat někam k zemi je již samo o sobě těžké, ale zvedat se pak z té „výšky“ 3x denně nahoru nebaví v podstatě asi nikoho).
- Délka: maximálně 4,50 metru
- Výška: minimálně 1,50 metru
- Výška sedadel od země: minimálně 47 centimetrů
- Výška prahu zavazadlového prostoru: maximálně 78 centimetrů
- Výsledek testu ADAC pro provoz: maximálně 2,6
- Výsledek testu ADAC pro celkovou viditelnost: maximálně 4,0
Ve výběru jsou malá MPV i SUV. Celkem pochopitelně
KIA Niro
Na Slovensku vyráběná KIA Niro je prvním zástupcem vozů, se kterými se dobře žije. Vyrábí se jako hybrid i jako plug-in hybrid a zpočátku byla v showroomech dokonce i čistě elektrická verze. To však bylo ukončeno s uvedením plně elektrické Kia EV3. S hybridními verzemi se ale také velmi snadno žije, motory jsou sofistikované, výkonné a při každodenním používání – zejména v městském provozu – mají nízkou spotřebu.
S Kiou Niro se žije poměrně snadno, i když si na ni možná budete muset zpočátku trochu zvykat. V prostorném interiéru je vcelku dost místa (na velikost vozu) a do kufru se rozhodně vejde to nejnutnější na dovolenou.
- Klady: dobrý prostor vpředu, snadné ovládání, vyvážený podvozek, velmi rozsáhlá standardní výbava, velkorysá záruka.
- Zápory: jednoduché materiály v interiéru, hluk větru při vyšších rychlostech, chybějící ochrana zadních bočních oken proti přiskřípnutí, průměrný výhled do všech stran.
Zástupci dvou prémiových značek z Německa – BMW i Mercedes
Obě „prémiovky“ se nečekaně dobře hodí jako denní, praktická auta s vysokým posedem a relativně nízkými provozními náklady. Jak BMW X1, tak Mercedes Třídy B jsou navíc ve svých minulých generacích vcelku dostupná auta, o nichž stojí za to uvažovat, i jen třeba když hledáte alternativu k Fabii Combi. Přitom nemohou být současně více rozdílná: BMW X1 je crossover/SUV, Mercedes Třídy B je naopak zcela typické, praktické malé MPV. Tedy kategorie, která pomalu, ale jistě zaniká.
BMW X1
BMW X1 a jeho elektrický protějšek iX1 nevykazují, zejména po stránce dílenského zpracování, komfortu nebo bezpečnosti jízdy žádné zásadní nedostatky. Zejména u verze M nabídne podvozek působivou agilitu, což ale senioři pravda ne zcela ocení. Nicméně i vysocí lidé mají dostatek místa na všech krajních sedadlech. S jednou „x-jedničkou“, půjčenou od kolegyně, jsem chvíli jezdil. A když zapomenu na jakékoli terénní ambice, tady zcela nesmyslné, nežilo se s ní vůbec špatně.
- Klady: dobrý prostor, sofistikované pohony, velmi bezpečné a agilní jízdní chování, asistenti pro bezpečnost a komfort dobře sladěni.
- Zápory: užiteční asistenti pouze za příplatek, vysoká spotřeba, horší chod bez iDrive.
Mercedes-Benz Třídy B
Je zajímavé, jak tento model láká seniory. Možná to pochopíme snáz, když si uvědomíme, komu jsou určena velká MPV: rodinám. A logicky malá MPV zůstanou pro ty, kdo již vychovali děti a zůstali sami na stáří. Ze Sharanu do Golfu Plus, z Hondy Accord Kombi do Hondy Jazz, z Peugeotu 807 do Peugeotu 1007. A z Mercedesu Třídy E Kombi (případně ještě větší Třídy V) do Třídy B. Napovídala by tomu i data z Německa: téměř polovina řidičů třídy B (průměrný věk: 61,5 let) je starší 65 let. To je ohromující číslo.
Sám jsem v „béčku“ chvilku jezdil a mohu potvrdit, že to auto je tak neuvěřitelně uklidňující, až je současně opravdu sterilní a nevzrušivé. Ale pokud si uvědomíte cílovou skupinu a její průměrný věk (kteréžto data má samozřejmě i výrobce), dojde vám, že je to tak vlastně dobře. A že senior neocení bublající V8 v něčem od AMG, stejně jako neocení špatné parkování například v třídě GL. Ne, ocení kompaktní, dobře řiditelné malé auto. Přesně jako Třídu B.
Citroën Berlingo
Pokud hledáte hodně místa na kompaktním půdorysu, nemůžete projít kolem MPV s vysokou střechou, vzniklých z původně užitkových verzí. Zajímavý je především tento údaj: zde popisovaná krátká verze Citroënu Berlingo, (a jeho „dvojčat“ Peugeot, Opel, Fiat a Toyota) jsou dlouhé pouhých 4,40 metru, ale díky sklopnému sedadlu spolujezdce mohou přepravovat náklad delší než 2,50 metru. Zkuste to s kompaktním SUV, nepochodíte. Vysoká střecha zároveň znamená i dostatek místa nahoře, což jistě potěší děti a vnoučata.
- Klady: mnoho praktických odkládacích přihrádek, velmi velký kufr, tři samostatná sedadla vzadu, rozsáhlá standardní výbava.
- Zápory: krátký dojezd s elektrickým pohonem, sedadlo spolujezdce není výškově nastavitelné.
Škoda Kamiq
Domácí zástupce nakonec. Není to popravdě můj favorit, ale jedno musím uznat: pro seniory je vhodnější než Fabia. Kterou tak trochu nahrazuje. Své technologie a pohon sdílí se svými koncernovými bratry VW T-Cross a Seat Arona. To je mj. důvod, proč Kamiq nemá pohon všech kol. Jeho interiér nicméně ukazuje hodnoty Škody: prostor, chytré detaily a čisté zpracování dělají z malého crossoveru příjemného každodenního společníka, který vykazuje jen málo slabin.
- Klady: dobrý prostor, vysoká úroveň bezpečnosti, příkladná ekologie.
- Zápory: relativně vysoká základní cena na danou třídu vozidel, špatný brzdný výkon, průměrný výhled do všech stran.
Tipy na nákup auta – zejména pro seniory
- Má vůz parkovací senzory, zadní kameru nebo detektor mrtvého úhlu? Pomáhají při ztuhlém krku…
- Je auto vhodné pro dětské sedačky nebo je kufr dost velký na kočárek? Pro (budoucí?) přepravu vnoučat…
- Jsou všechny důležité ovládací prvky na dosah? A jsou popruhy vhodně umístěny? Když zase bolí záda…
- Je schránka v palubní desce chlazená? Vhodné pro přepravu léků v případě potřeby…
- Má auto automatickou převodovku? O jeden úkol méně při řízení…
- Může prodejce snadno vysvětlit konektivitu smartphonu a infotainmentu vozu? Návodům často nerozumí ani „generace Z“…
V infoboxu pak přikládám několik tipů k nákupu aut pro seniory. A možná je oceníte i vy, kterým šest a více křížků ještě zdaleka není. Mimochodem, máte nějaké vlastní tipy na „seniorské“ vozy? Nějaké výjimečné auto nebo auta, na která jsem zapomněl? Sem s nimi! Těším se na vaše postřehy a doplnění, děkuji moc!