Elektrická auta nejsou bezporuchová, a kdo tohle tvrdí, tak lže. Kontroly STK mluví jasnou řečí a Musk z toho musí mít těžkou hlavu.
Co znamená padnout na samé dno? Nic pěkného, ať už se jedná o cokoli. Samozřejmě v osobní rovině může jít doslova o lidskou tragédii, krach člověka. Ovšem ani v rámci hodnocení automobilů a seřazení do žebříčku od nejlepšího po nejhorší nejde o nic, čím by se měl daný výrobce na chvostu spolehlivosti prezentovat. Ano, jde o spolehlivost. Tu v redakci AutoŽivě řešíme velmi často, je to jeden z nejdůležitějších parametrů pro dlouhodobou udržitelnost auta. Můžeme se bavit hodiny, tak jako v redakci AutoŽivě, o spolehlivosti.
Stará auta mají své problémy, ale v zásadě jsou spolehlivá
O tom, jak moc jsou spolehlivé staré diesely od Mercedesu a že i francouzská auta udělala velký kus dopředu. Pak ale dojde na elektromobily a začne se lámat chleba. Minimálně z toho důvodu, že jde o relativně nová auta. Byť některá jsou tady už třeba dekádu, jako Tesla. Které se zmiňovaný pokles tak hluboko, jak to jenom jde, týká. Ale to bych předbíhal. Elektromobily. Pro někoho budoucnost, pro jiného noční můra. Ať už patříte do jakéhokoliv tábora, jedno je jisté – elektrická auta si razí cestu i na trh ojetin.
A právě tady se ukazuje, že ne všechno, co je nové a moderní, musí být nutně bezchybné. Sledujeme v redakci AutoŽivě jak veškeré žebříčky a ankety, tak také samozřejmě provádíme vlastní průzkum. Mezi čtenáři, u spřízněných prodejců ojetin. Já bych třeba řekl, že chtít koupit elektromobil (ani náhodou), byl by to třeba Peugeot 208. Ne Nissan Leaf pro jeho potíže s přehříváním, ne Peugeot iOn kvůli zastaralé technologii. A ne Tesla. Ne protože nemám rád Muska. Ale nemám.
Tady vycházím z výsledků TÜV-Report 2025. TÜV je něco jako u nás STK. Začnu od konce, tím, co možná překvapí. Tesla Model 3. Elektromobil, který je často považován za symbol moderní elektromobility, skončil na úplném dně. A to nejen jednou, ale hned dvakrát! U vozů starých tři roky má Tesla Model 3 neuvěřitelnou míru závad 14,2 %. To znamená, že každý sedmý vůz neprojde v Německu, odkud data pocházejí, technickou kontrolou. Stejně špatně si vede model i u vozů starých čtyři až pět let. V čem je problém?
Elektromobily jsou auta, a to znamená, že potřebují nutný servis
Kromě potíží s brzdami a podvozkem, které jsou u elektromobilů časté, má Tesla také problémy se světly. Ano, čtete správně – světla. Taková základní věc, jež by měla být samozřejmostí, je u Tesly problém. A co na to TÜV? Podle nich je to jasný signál, že Tesla musí zapracovat na servisu a údržbě. Takže pokud máte Model 3, možná byste měli začít šetřit na opravy. Nebo se ho raději rychle zbavit. Ale abychom nebyli jen negativní, pojďme se podívat na ty vozy, jež si vedly lépe. Na špici žebříčku najdeme VW e-Golf s mírou závad pouhých 3,4 %. To je na elektromobil dobrý výsledek.
Na druhou stranu kamarád ho měl a zbavil se ho. Prý „strašné auto“. A jiný kolega zase uvažoval o tom, že je bude jako mírně jeté u nás prodávat. Zkrachoval. V neposlední řade e-Golf už není ani v oficiální nabídce nových aut na webu Volkswagen. Nekoupíte ho jako nový. Hyundai Kona Elektro se umístil hned za e-Golfem s 4,0 % poruchovosti. A pak je tu Mini Cooper SE s 4,4 %. Tyhle vozy ukazují, že elektromobily mohou být spolehlivé, pokud se na jejich vývoji nešetří.
Elektrický Golf už jako nový nekoupíte, VW má svá IDčka
Tady si neodpustím osobní vzpomínku. Už jsem o tom kdysi psal, ale stejně. Měl jsem půjčené Mini. Jelo, jelo, vše se zdálo být v pořádku. A najednou nejelo. A už se nerozjelo. No, stane se. A co ostatní? VW ID.3 a ID.4/ID.5 se drží někde uprostřed s 5,0 % a 5,9 % poruchovosti. Pokud hledáte spolehlivý elektromobil, možná byste měli zamířit k Volkswagenu nebo Hyundai. Podle TÜV, já ze zkušenosti kolegů vím, že zrovna s malým ID nebyli spokojeni.
Celkově výsledky TÜV-Reportu ukazují, že elektromobily nejsou ani lepší, ani horší než auta se spalovacími motory. Mají své specifické problémy, jako je opotřebení podvozku kvůli těžkým bateriím nebo méně používané brzdy, které pak korodují. Co to znamená pro nás, běžné řidiče? Jednoduše to, že i u elektromobilů je potřeba pravidelná údržba. Že bez ohledu na typ pohonu jsou to auta jako každá jiná. Mají své potřeby, nelze u nich podceňovat servis. Tady záměrně rýpu zase do Tesly, u které se Musk snaží navodit dojem bezporuchovosti.
Žebříček poruchovosti elektromobilů podle TÜV
- VW e-Golf
- Hyundai Kona Elektro
- Mini Cooper SE
- VW ID.3
- VW ID.4/ID.5
- Peugeot e208
- VW eUp
- Opel eCorsa
- Renault Zoe
- Tesla Model 3
Brzdy, tlumiče, to všechno u elektrických automobilů trpí
Znovu tedy, nelze podceňovat technický stav elektrických aut. A to nejen kvůli technické kontrole, ale hlavně kvůli bezpečnosti. My v redakci AutoŽivě nejen na základě TÜV-Report 2025 vnímáme, že celkově se stav vozového parku v Německu zhoršuje. Průměrné stáří aut je nyní 10,3 let. To je o 1,5 roku více než před deseti lety. Děje se logické. Starší auta mají mnohem vyšší míru závad. U vozů starých 10 až 11 let neprojde technickou kontrolou 23 %, u těch starých 12 až 13 let je to dokonce 28,1 %. A některé modely, jako Renault Twingo nebo Dacia Logan, mají míru závad přes 40 %. To je svým způsobem opravdu alarmující.
Na druhé straně spektra najdeme Porsche 911 Carrera, které i ve stáří 12 až 13 let má míru závad jen 7,9 %. Mimochodem, kdo je v rámci reportu celkovým vítězem? Honda Jazz. Malý vůz má u tříletých aut míru závad jen 2,4 %, to je nejlepší výsledek ze všech. V kompaktní třídě vyhrál VW e-Golf, v SUV Audi Q2 a mezi většími vozy VW Golf Sportsvan. Zpět k elektrickým autům. U nás jich je v poměru k Německu méně. Statistiky jsou tedy méně vypovídající. Mně o osobně převaha spalovacích aut nevadí.