Vypadá to, že se nám podařilo objevit zlatý grál mnoha Čechů: extrémně zachovalou Fabii Combi první generace, s nejlepším motorem pod kapotou. A za skvělou cenu k tomu.
Pokud byste se mně (klidně ve dvě ráno a ještě v polospánku) zeptali, jaké porevoluční auto považuji za opravdu zásadní revoluci, co se nabídky naší největší automobilky týče, odpovím pro mnohé zřejmě naprosto nepřekapivě: „jedničkovou Octavii” a „jedničkovou Fabii”. A obě ideálně jako kombi. A právě kombi verzi Fabie první generace se nám podařilo nalézt v neuvěřitelně zachovalém stavu, a za velmi rozumné peníze. Pojďme se na ni podívat společně. Neb tohle auto je vrcholně zajímavé i dnes.
První Fabia i Octavia byly revolucí z Mladé Boleslavi
A jakkoli svým zásadním příklonem k první generacím jako Fabie, tak Octavie nechci jakkoli znevažovat všechny ty generace následující, je podle mého soudu nad jiné zřejmé, že právě tyto dva vozy znamenaly pro český automobilní průmysl (a české řidiče) naprostý odklon od všeho, co bylo ještě spojené s dobou předrevoluční. Zajímavé na tom je, že každý tuto změnu pojal trochu jiným způsobem: Octavia I poprvé přinesla důstojnější rozměry a prostornou karoserii, Fabia I naopak ukázala, jak vypadá solidnost a kvalita i u malého vozu.
A byla v tomto směru zcela revoluční. Češi, po desítky let nuceni snést fakt, že malé auto = nepohodlné auto (a někdy i mizerně dílensky zpracované auto) náhle mohli usednout do malého hatchbacku, který si bylo možno naspecifikovat zcela dle libosti. Včetně dvoulitrového motoru o výkonu 85 kW, nebo PD (z německého „Pumpe-Düse”, neboli „čerpadlo-tryska) turbodieselu 1,9 TDI o výkonu 74 kW. Stejně jako klimatizace, čtyř airbagů, nízkoprofilových „patnáctek” 195/50/15 nebo různých barevných variant interiéru, včetně dvoubarevných designů.
Téměř ideální velikost auta pro rodinu. I pro cokoli jiného
A především, naprosto úžasně řešeným kombi. Ani malým ani velkým, zkrátka přesně pasujícím pro potřeby většiny rodin, soukromníků, sportovních individualistů. Kolo dozadu? 100x jsem tak vezl horská i silniční. Vždy zcela bez problémů. Kombi se zkrátka mimořádně povedlo a pro většinu uživatelů se z něj nakonec stalo jediné auto, které v reálném životě kdy mohli potřebovat. A je to pochopitelně i velmi znát na oblíbenosti ojetých modelů: „dlouhá Fábka“ v dobrém stavu se prodá vždy rychle a bez problémů.
Přiznám se, první generaci jsem měl asi čtyři roky, a velmi speciální provedení: původně jsem měl kombi 1,9 TDI s motorem PD 74 kW, který jsem ale tuším ve 300 tis. kilometrech vyměnil za tehdejší nejvýkonnější „naftu“, dostupnou pro Fabii. Což byla Fabia RS se silnější 1,9 TDI PD 96kW/310Nm a opravdu úderným zátahem. A šestistupňovou převodovkou. Šikovným mechanikům se tehdy povedl malý zázrak a společnými silami jsme stvořili „Fabii RS kombi 1,9 TDI“. Ptáte se, jestli se mi po ní stýská? Dnes a denně.
Zřejmě nejzachovalejší jedničková Fabia Combi v Evropě. Kromě té v muzeu
Tím spíš mne zaujalo neuvěřitelně zachovalé kombi na německém inzertním serveru. Uváděný nájezd necelých 31 000 kilometrů je při pohledu do interiéru naprosto k uvěření. Respektive tahle Fabie zřejmě aspiruje na jednu z nejzachovalejších v Evropě. Pokud ne na tu úplně nejzachovalější. Se zřejmě nejlepší „jedna-čtyřkou“ o výkonu 74 kW, klimatizací, elektrickými okny. A za kolik? V přepočtu za 125 tisíc, plus minus. Je to moc, nebo málo? Popravdě? Sám o ní uvažuju. Je zázrak, že tam ještě je.
Jak to vidíte vy? Dává vám takto zachovalá jedničková Fabia za takovéto peníze smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!