Najít na zimu opravdu odolná, robustní a současně levná auta, s nimiž se neztratíte ani na horách, je celkem nelehký úkol. Náš výběr ale ukazuje, že to není nemožné.
Je to jen několik dní, co jsme u nás v redakci vášnivě diskutovali na téma „ideální ojetina na zimu“. Neboli zkrátka zimní auto, „zimák“. Jinými slovy auto, které bude svou konstrukcí do zimy vhodnější než běžné automobily. Nebude náročné na obsluhu, nebude mít velkou spotřebu paliva, vyjede pokud možno ze závějí samo a v neposlední řadě vás na něm nebudou mrzet nějaké ty šrámy, neb nebude ani drahé na pořízení. Že takové auto ani neexistuje? Ale ano. A hned tři bych pro vás měl. Pojďme se na ně podívat společně.
Zimní auto je v některých regionech k nezaplacení. I v těch úplně ve všem nejhorších
Úvodem bych chtěl dodat, že inspiraci vídám dnes a denně na svých cestách po vsích a vesničkách Krušnohoří. Bydlím v tomto kraji odnepaměti (slovy našeho minulého a zřejmě i budoucího premiéra je to kraj‚ který je „nejhorší úplně ve všem“ – nikdy na ta slova nezapomenu) a moc dobře vím, jak speciálně v jeho hornatých částech, na vesnicích, kde silničáři zas tak často nejezdí (chápu je, mají jen daný počet aut/lidí), si mnozí pořizují druhé auto do rodiny. Zimáka.
Neb jsou zkrátka rána, kdy je opravdu dobré mít po ruce něco, čím se plus minus dostanete na schůzku včas, vyzvednete dceru ze školy a ještě odvezete nákup. A že to nebude poslední generace stylovky třeba od Peugeotu? Možná nebude, ale na rozdíl od „SUV“, co si na cokoli terénního jen hrají, zimák většinou opravdu dojede. Tam i zpátky. A protože zima není za dveřmi, zima je dávno u nás všech doma, je dobré volit pokud možno co nejdříve. Než ty dobré nabídky zmizí.
Japonci staví velmi spolehlivé čtyřkolky
A nemohu jinak než začít tím, co se nabízí zcela pochopitelně: něčím od Subaru. Japonská legenda se symetrickým pohonem všech kol, jenž si v účinnosti a funkčnosti zadá maximálně s „pravým“, původním Quattrem od Audi se středovým diferenciálem Torsen. Původně jsem uvažoval nad Foresterem, o kterém jsem shodou okolností psal nedávno. Jenže pak jsem objevil něco, co v mých očích představu o zimním autě naplňuje zcela a úplně. A co je navíc citelně levnější.
Objevil jsem totiž Imprezu z roku 2000, co má najeto 81 000 kilometrů. A přesně na to také vypadá. A krom pohonu čtyř kol má ještě řaditelnou redukci, což je něco, co speciálně ve šlamastyce způsobené zapadnutím neuvěřitelně oceníte. A celkově je ve skvělém stavu. Za zhruba 100 tisíc korun. Kde je háček? Tahle Impreza nemá klasický dvoulitr, jako většina jejích „kolegyň“. A už vůbec to není pila WRX nebo STI. Nikoli, má malou 1,6ku a z ní „vydoluje“ 95 koní. Nic extra. Ale ruku na srdce: bude vám to v zimě vadit?
Téměř cokoli od Suzuki má pohon všech kol. Včetně miniauta do města
Druhý kandidát je vlastně trojice: SX4, Swift nebo Jimny od Suzuki. Ve všech třech případech najdete modely s pohonem všech kol (u Jimnyho jedině s pohonem všech, ostatně je to malý off road), vždy najdete spolehlivý, základní benzínový motor a často budou po majitelích, kteří s nimi opravdu denně Brno–Praha nelítali. Ono to ani v třeba již zmíněném Jimnym moc nejde, pokud tedy chcete v životě ještě někdy něco slyšet. A nemít deprese z toho, jak vás kdekoli „sejme“ kamion.
Ale Jimny o rychlosti nikdy nebyl. V horách se naopak budete všemu smát. Protože všechno vyjedete. A neztratí se ani ve městě. Suzuki a jeho příznivci to vědí, a tak ani ojetiny nejsou nejlevnější. Pár kousků kolem 100 000 korun se ale dá bez problémů najít. Ale i malý Swift 4×4 udělá skvělou práci. Nebo SX4, stejně jako Vitara. Suzuki je zkrátka 4×4 expert, a pokud se nenecháte nalákat na diesel (nenechejte) a najdete zachovalý kus, budete mi v zimě nejednou děkovat.
Japonec až na konec? Tady možná ten nejlepší
Do třetice nemohu než doporučit (celkem pochopitelně) Toyotu. Odolná, poctivě postavená auta, jejichž pohon všech kol navrhovali lidé, kteří o tom opravdu něco vědí. A jak správně tušíte, pokud chcete dostupnou „čtyřkolku“ od Toyoty a máte omezený rozpočet, bude většinou RAV4 vaší první volbou. Benzínová, zachovalá, s cenou do 80 000 korun. S trochou štěstí s ní odjezdíte nejednu zimu.
A kdo ví, třeba i léto. RAV4 je totiž poměrně vzácnou kombinací opravdu terénních schopností s relativně civilním projevem na silnici a únosnými nároky na provoz. Zajímavost na konec. Ačkoli jsem hodně přemýšlel, je nakonec výběr stejně vyloženě „japonskou specialitou“. Jak je to možné, co myslíte? Máte nějaké svoje vlastní (a třeba lepší) tipy na auto na zimu? Něco od koncernu VW? Podmínkou je cena do 100 000 korun a nenáročnost na údržbu. Dejte nám je vědět do diskuse, děkujeme!