Dnes tady máme dvě legendy koncernu VW. Golf IV a kultovní 1,9 TDI/81 kW, podle mnohých jedno z nejvydařenějších TDI vůbec. Za opravdu malé peníze vám budou obě říkat pane.
Koncernovým příznivcům musí momentálně srdce plesat radostí. Ten nejklasičtější „čtyřkový“ Golf s tím nejklasičtějším (a podle mnohých nejlepším) TDI motorem všech dob 1.9 TDI/81kW najel bez problémů téměř tři čtvrtě milionu kilometrů a je stále v provozu. Důkaz o odolnosti koncernové techniky, kterou s Golfem sdílela i naše první Octavia? Nebo náhoda a jeden z těch, kteří měli štěstí? Vyplatí se ještě dnes hledat vozy s tímto motorem? Zjišťujeme za vás.
Je to opravdu ta „nejlepší nafta na světě“?
Podle mnohých ano. Abychom pochopili proč, musíme se na chvíli vrátit do historie vzniku tohoto motoru, tedy do doby prvních TDI motorů s výkonem 66kW/90koní. Píše se rok 1991 (což už je tedy opravdu automobilový pravěk), kdy tuto první verzi přímovstřikových motorů s rotačním čerpadlem dostávají v koncernu jak Golf III, tak Audi 80 nebo první Seat Toledo. Revoluce byla zde. Jestli něco bylo pro VW „game changer“ v této době, byly to právě TDI motory.
Proti staršímu motoru se vstřikem do předkomůrky (1,9 TD/55kW) se vyznačovaly lepším průběhem kroutícího momentu, širším rozsahem využitelných otáček a samozřejmě výrazně jinou dynamikou. Maximum točivého momentu přes 200 Nm znamenalo zátah, jaký do té doby u čtyřválcových vznětových motorů podobné kubatury nebyl vídaný, kombinace s opravdu úsporným provozem (běžně kolem 5 litrů/100km) pak dala vzniknout legendě.
Posílení na 81 kw a ideální TDI je na světě
V roce 1997 doplňuje původní provedení TDI verze s výkonem 81kW, která se lišila mimo jiné variabilní geometrií turbodmychadla – a také citelně lepším zátahem, v celém spektru otáček. V roce 1999 přichází finální edice se stejným výkonem (81 kW), ale lepší dynamikou i nižší spotřebou. A podle všech je právě tohle pomyslný jackpot. Motor už plní emisní normu Euro 3 a ve výrobě tedy vydržel až do roku 2006. A je i pod kapotou nabízeného Golfu.
Prodejce jej nabízí tady a jak hned uvádí pod cenou, je připraven k jednání. V přepočtu cena vychází na zhruba 17.000 Kč, troufneme si tvrdit, že by nebyl problém zlevnit jej ještě o cca. 3-5 tis. Kč. Po dvou desítkách let a sedmistech tisících kilometrech nemůže nikdo čekat, že auto bude jako nové – a to opravdu není. Speciálně na interiéru je vidět, že se v autě jezdilo a s čištěním interiéru a péčí to zrovna dvakrát nikdo nepřeháněl. To však je něco, co se dá alespoň trochu napravit.
Vyplatí se to celé vůbec?
Důležitější je spíš otázka, jestli má takto starý TDI motor v Golfu ještě vůbec smysl. Odpověď není jednoduchá. Pokud motor dostal alespoň základní péči a v pravidelných intervalech se měnil (odpovídající) olej, stejně jako probíhala ostatní údržba, není dalších 200-300 tisíc kilometrů nereálných. Se spotřebou 5 litrů a ve voze, na nějž je k sehnání opravdu úplně všechno a opraví jej každý automechanik v Čechách by to nemusela být ekonomická sebevražda.
Na druhou stranu, první fatálnější závada motoru celý projekt „pohřbí“, oprava se zkrátka nevyplatí. Máme na mysli především prodřená hydraulická zdvihátka ventilů, jež mohou vést až k uvolnění ventilu a rychlému konci celého motoru. Naopak věci, které lze vyměnit (turbo, EGR ventil, váhu vzduchu a další) je možné pořídit za stále přijatelné peníze. Jinými slovy: s trochou dřívější (a vaší) péče a nezbytnou dávkou štěstí může tohle TDI ještě roky sloužit, dělat radost i šetřit peníze.
Jaké máte zkušenosti s TDI motory vy?