Zjistili jsme, kde natankovat 1 litr nafty a benzínu za 16,50 Kč. Této šance může využít naprosto kdokoliv

Za hranicemi stojí benzín o sedm korun méně, u dalších sousedů platí za litr nafty 16,50 Kč. Proč je u nás palivo tak předražené?

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Cena paliva je klíčovým parametrem pro každého motoristu. U společností, firem a institucí souvisí s náklady na provoz firmy, soukromé osoby řeší, kolik musí ubrat z rodinného rozpočtu. Je zarážející, jak velké rozdíly jsou v cenách pohonných hmot mezi jednotlivými evropskými státy. Ještě nedávno platilo, že v rámci našeho regionu má nejlevnější palivo Polsko. V minulých letech byly ceny paliva v Polsku vyšší, to vedlo k nelibosti ze strany řidičů.

Proč je u nás benzín drahý a 100 m od hranic stojí o 7 kč méně?

Později ceny paliva v Polsku klesly a byly nižší než v mnoha jiných evropských zemích. Toho si samozřejmě všimli i čeští řidiči a ti v příhraničních oblastech neváhali a jezdili do Polska tankovat. Je možné si položit otázku, proč jsou ceny paliva v Polsku nižší než v jiných evropských zemích. Možných vysvětlení může být několik. Daňová politika je prvním z nich. Rozdíly v daňové politice a úrovni daní na palivo mohou hrát klíčovou roli v cenách pohonných hmot.

iZdroj fotografie: Pixabay

Polsko může mít nižší daně na palivo než jiné země, což by mohlo snížit konečnou cenu paliva pro spotřebitele. Dovozní ceny jako druhý parametr. Ceny ropy a pohonných hmot na světových trzích se neustále mění. Pokud Polsko získává levnější dovoz ropy nebo má výhodné obchodní dohody s dodavateli ropy, může to ovlivnit ceny paliva. A ty jsou pak odlišné od těch, které mají jiné státy.

V Německu je benzín o pár korun dražší. Neplatí to o platech

To je tak trochu v rozporu třeba s cenami v Nizozemsku, které patří mezi ty nejvyšší v Evropě. A to i přesto, že je zde Shell, lokální producent, největší v Evropě a druhý největší na světě v oblasti petrochemie. Na druhou stranu, je to jako očekávat, že u nás bude nabídkay značky Škoda nejlevnější jen pro to, že je to „naše“ značka. Konkurence mezi různými provozovateli čerpacích stanic a obchodními řetězci může hrát roli v cenách paliva.

Co dělat, když na české benzínce natankujete palivo špatné či nízké kvality a jak vůbec tento problém zjistit?

Větší konkurence může vést k nižším cenám pro spotřebitele. I když tady by jeden spíše očekával pohyb na hraně mezi legálním byznysem a kartelovými dohodami. V neposlední řadě je to měna jako důležitý faktor. Kurz měny může ovlivnit náklady na dovoz ropy a pohonných hmot. Pokud polský zlotý oslabí či zesílí vůči jiným měnám, může to změnit ceny dovozu, a tím i ceny paliva.

Platit 16,50 Kč za litr nafty? V Evropě to je možné, ale ne u nás

Nejlevnější cena pohonných hmot je v rámci Evropy v Bělorusku. To ovšem vzhledem k vazbám na Rusko a diktátorskému režimu má dost ojedinělou pozici. A skutečnost nízkých cen může souviset více s politickými vizemi prezidenta než se skutečnou ekonomickou situací na trhu. O tom, jak funguje cenotvorba pohonných hmot u nás, už jsme psali několikrát. Cenu litru benzínu tvoří vždy spotřební daň, k tomu je zde DPH.

iZdroj fotografie: abcMedia

Absurdní v tom, že jde o daň placenou z daně. Plus část ceny tvoří náklady na výrobu, distribuci a samozřejmě je zde i marže výrobců a dodavatelů. Proto u nás teď stojí litr benzínu cca 39,50 Kč. V Polsku je benzín o 7,70 Kč levnější. To znamená, že Poláci tankují benzín za cca 31,80 Kč. Nafta je u nás za 39,90 Kč, na polských stanicích za cenu o 6,30 Kč nižší. Stačí si spočítat, kolik ušetří Polák oproti nám na jedné nádrži. Zmiňované Bělorusko má ceny nafty a benzínu zhruba 16,50 Kč v přepočtu za jeden litr.

Měl by u nás být benzín levnější?

Zdroj: CAPPO
Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články