Nejlepší časy na tankování se mění: V kolik hodin je palivo nejlevnější? Na místě ušetříte víc, než čekáte

Že benzín nemusí u čerpací stanice stát ráno to samé, co bude stát večer, případně v noci, není asi žádným tajemstvím. Kdy se ale opravdu vyplatí zajet natankovat na benzinku?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Napadlo vás někdy, že ceny paliva (benzínu a nafty) může ovlivnit i denní doba? Popravdě jsem nikdy nerozlišoval ráno a večer, zkrátka jsem na pumpu zajel, když jsem měl čas. Jenže. Během dne čerpací stanice upravují cenu podle toho, jaká je zrovna poptávka a jak se jim vyplatí na řidičích vydělávat. Dá se to celkem pochopit, určitě existují „nápory a vlny“, ve kterých jezdí motoristé pro palivo nejčastěji. Kdy se tedy přesně vyplatí zajet natankovat? Ve dne, nebo v noci? Pojďme se na to podívat společně.

Rozdíly v ceně ráno a večer až 50 haléřů

Tankování je nejlevnější večer, kdy se blíží uzavírání čerpacích stanic. Ráno naopak bývá na některých stanicích cena o něco vyšší než večer, což je proto, že stanicím se vyplatí zvýšit ceny pro ranní dopravce a pracovníky, kteří cestují do měst a do práce. Za touto analýzou stojí Automobilový klub Německa (ADAC). Ti v meziročním srovnání ale také zjistili, že od rána do večera klesla cena za paliva v průměru o 1,7 centu (přibližně 50 haléřů) míň než před rokem. Pokud by to pokračovalo v podobném duchu i v příštích letech, brzy už bude jedno, kdy budete jezdit tankovat.

Čerpací stanice zavádí pokuty: 10 000 Kč za průjezd bez tankování. Nové pravidlo terorizuje řidiče, my ale tleskáme

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nižší cena, ale lépe posunuté okno

I když se za poslední rok rozdíl mezi ranní a večerní cenou paliv dost zmenšil, ADAC přišel i s pozitivní zprávou. Doba nejnižší ceny se totiž mírně posunula. „Před rokem to bylo mezi 20:00 a 22:00, teď je to mezi 19:00 a 22:00,“ říká expert ADAC Christian Laberer. Možná právě to stojí za menším zlevněním. Na čerpacích stanicích si prostě řekli, že pokud nechají delší okno, stihnou obsloužit víc řidičů. Nicméně to budou kompenzovat tím, že ceny (slevy) nebudou tak rozdílné proti tankování v jiné části dne.

1 litr benzínu za 18,91 Kč, nafty za 16,89 Kč. Pumpař zveřejnil ceny, za jaké by řidiči mohli tankovat, kdyby neplatili státní daně

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nemusíme ale malovat čerta na zeď. I když se rozdíly poněkud zmenšily, Laberer stále radí ideální dobu na tankování vyhlížet: „Pokud se vydáte na levnou čerpací stanici ve správný čas, můžete rychle ušetřit více než 10 centů za litr (2,5 koruny) ve srovnání s drahou čerpací stanicí v nevýhodný čas. Pokud jedete na výlet, měli byste natankovat, pokud možno večer, je to výrazně levnější než ráno. Ušetříte také čas a nemusíte chodit na některou z obzvlášť drahých dálničních čerpacích stanic,“ říká expert.

Proti Němcům máme palivo stále levnější

Pro české čerpací stanice bohužel taková statistika k dispozici není. Pokud ale například žijete v německém pohraničí a už teď uvažujete, že s takovými cenovými rozdíly se vyplatí do Německa na večer zajet a natankovat plnou, budu vám muset zkazit radost. I když tam ceny paliva během dne takhle kolísají, pořád to nebude tak levné jako u nás. Stačí se podívat na tabulku srovnání průměrných cen s našimi sousedy.

ZeměNatural 95Natural 95NaftaNafta
Česko1,39 €35,30 Kč1,33 €33,70 Kč
Německo1,71 €43,61 Kč1,58 €40,29 Kč
Polsko1,41 €36,00 Kč1,42 €36,21 Kč
Rakousko1,50 €38,25 Kč1,54 €39,27 Kč
Slovensko1,50 €38,25 Kč1,44 €36,72 Kč
(1 EUR = 25,50 Kč)

Při pohledu na ni a na ceny paliv v Německu se ani nemůžeme divit, že Němci napjatě sledují hodiny, aby zjistili, v jakou denní dobu bude tankování o dvě a půl koruny za litr levnější. Anebo jezdí, pokud bydlí v pohraničí, tankovat k nám. Což třeba speciálně já znám velmi dobře, neboť v tom pohraničí bydlím také. Nejlepší, co tedy můžeme jako Češi udělat, je vytipovat si sami, jaké čerpací stanice ve vašem okolí večer zlevňují nejvíce. Nebo se u nich přímo zeptat. Možná budete překvapeni, jak snadné je získání této informace. Držím vám každopádně palce!

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články