Nákup nového automobilu je čím dál nákladnější „legrací“ a zatím to nevypadá, že by se na tom mělo něco měnit. Výrobci se proto snaží najít způsob, jak učinit pořízení vozu dostupnějším.
Nevím, jestli to je spíše příčina, nebo důsledek momentální situace, pravdou však je, že elektromobily nyní (například v Německu) zažívají strmý propad popularity. A ani nátlak ze strany orgánů Evropské unie tomu zatím nijak nepomáhá. Možná spíše naopak. Není tedy s podivem, že výrobci se snaží usilovně najít způsob, jak by nákup elektromobilu učinili pro případné zákazníky atraktivnější. Pročež tedy začali nabízet jeden opravdu zajímavý model prodeje. Pojďme se na něj podívat společně.
Elektromobily zatím řidiče nelákají, cenou pak už vůbec ne
Elektromobily totiž jsou, což se asi shodneme, nové, technologicky dosti nákladné zboží. Dá se tedy počítat s tím, že jej nebudou automobilky rozdávat jen tak na ulici. K vysoké ceně přispívá i to, že se téměř nedají sehnat ojetiny, které by byly citelně levnější. Přesto se ale bavíme o typu pohonu, který má (stále zatím) být už za pár let dominantním na evropských silnicích. A ačkoliv se pokles ceny do budoucna očekává, zatím popravdě nenastal. Proto také existují systémy různých dotací, slev a podobně.
Jeden z nich aktuálně začal fungovat ve Francii, kde se tak snaží usnadnit koupi elektroauta i pro finančně slabší občany. Je to ale ještě trošku složitější. Nejde totiž ani tak o koupi, jako spíš „provozování“. Systém, který se jmenuje „pay-as-you-go“ („plaťte-co-projedete“), totiž počítá s tím, že za provozování auta zaplatíte podle toho, kolik s ním ujedete. Je to tedy něco mezi leasingem a půjčovnou. S tím, že z obou systémů by si měl vzít to lepší. Taková je tedy alespoň teorie.
Plaťte měsíčně, stejně jako za mobil. Aspoň to nebude tak bolet
V tomto programu mají zákazníci dvě možnosti platby: buď mohou hradit měsíční paušál, nebo platit za každý ujetý kilometr. Při kilometrovém tarifu je nutné připočítat k poplatku 7 centů za kilometr také fixní částku 110 € (2 750 Kč). Například při nájezdu 500 km za měsíc činí celková platba 145 € (3 625 Kč), jak uvádí Stellantis na své stránce: „500 km ⇒ 145 € (3 625 Kč) = 110 € (2 750 Kč) + 35 € (875 Kč) (500 km krát 0,07 €/km)“.
Tento typ financování má ovšem zásadní podmínku – zákazník musí každý měsíc uhradit poplatek alespoň za 500 km, i kdyby ve skutečnosti tolik neujel. Proto je nabídka omezena na vybrané modely s dojezdem nad 360 km podle WLTP, což je celosvětově rozšířený testovací standard měření spotřeby paliva automobilů. Nový způsob financování je podle dostupných informací určen pro modely Peugeot e-208, Opel Corsa-e a Mokka-e.
Kombinace půjčovny a leasingu jako ideální model pro novou generaci Z?
Na rozdíl od standardního leasingu se tak místo pevného měsíčního poplatku platí kombinace fixní částky a sazby za ujeté kilometry. Tento model se tedy přizpůsobuje konkrétnímu nájezdu řidiče, což může být finančně výhodné pro lidi s nízkým ročním nájezdem, zatímco klasický leasing stanovuje pevné náklady bez ohledu na počet najetých kilometrů.
Chceme sdílet. Nechceme garáže, servisy, pojistky a další nesmysly
Vlastnictví automobilu dnes představuje symbol nezávislosti a svobody. Pokud se ale změní přístup k tomu, jak auta používáme a vnímáme, možná by klasický model vlastnictví mohl postupně ustupovat. Ostatně nejmladší generace řidičů už často nechce vlastnit, chce jen sdílet a používat. Klíčová by byla spíše dostupnost a možnost využití auta než jeho vlastnictví. Někteří lidé mohou tento model uvítat jako cestu k úsporám a ekologickému životnímu stylu, zatímco jiným může vadit, že si auto „jen půjčují“ na bázi měsíčního poplatku. Jak to vidíte vy? Vyhovovalo by vám také platit jen za ujeté kilometry, ale vůz fyzicky nevlastnit? Napište nám svůj názor do diskuse, děkujeme!