Nabídka opravdu levných (a nových) vozů je rok od roku menší, je proto skvělé, že za 11 průměrných výplat je stále možné sehnat mimořádně povedený model. A jezdící na benzín.
Že dnešní nová auta pomalu, zato spolehlivě zdražují rok co rok, není asi nic, čím bych kohokoli ohromil. Ostatně ani máslo ve vašem oblíbeném supermarketu nemá zrovna zlevňující tendenci a podobných příkladů bych našel 10 z 10. Žijeme zkrátka v době, kdy inflace a vzrůstající náklady ovlivňují finální ceny možná více, než bychom si přáli, a nezbývá než se s tím smířit. Přesto můžeme ještě dnes najít automobilky, jež se tak trochu rozhodly jít proti proudu. A dokonce i levné ještě zlevňují. Pojďme se na jednu podívat společně.
Nejlevnější auto nemusí být nutně nejhorší. Ba právě naopak
A nebude asi překvapením, že se budeme držet v kategorii zcela klasických, navíc malých vozů. Pokud se totiž máme bavit o nejlevnějším autě, nemůže to pochopitelně být rodinné kombi s délkou pět mětrů a dvoulitrovým turbodiesel. Na druhou stranu, můj tip si s (pravda menší) rodinou poradí docela s přehledem, ve dvou pak zvládne bez problémů dovolenou i se všemi zavazadly. A jezdí pořád na benzín. Bez čehokoli jiného. Což je malinko paradoxní situace.
A to jak cenová, tak i technická. Mám totiž na mysli Pandu od Fiatu, a kdož čtete moje články, víte dobře, že pro toto auto mám opravdovou slabost. Nicméně celkem důkladně podloženou. Když totiž v roce 1980 Fiat představil tehdy revoluční „krabičku na čtyřech kolech“ se zcela rovným čelním sklem, pod jejímž designem nebyl podepsán nikdo jiný než Maestro Giorgetto Giugiaro, nemohl zřejmě tušit, že se s první Pandou zrodila legenda.
Italský mistr designu v roce 1980 vytvořil legendu
Přesně to se ale stalo. Auto natolik levné, že si jej mohl dovolil de facto každý, kdo se alespoň vzdáleně zabýval nějakou prací, současně ale natolik robustní, že ve verzi 4×4 jej mohli používat pošťáci všech alpských oblastí, které jenom na mapě Evropy jsou. A samozřejmě nejen alpských. Panda uměla bez problémů zastat roli prvního, druhého, třetího – v podstatě jakéhokoli vozu v rodině, od nákupů v supermarketu přes studentské výlety ve dvou a městské auto pro všechny až po seniorské vozítko.
Takovou šíři záběru má jen málokterý model. O něco většímu Unu/Puntu chyběla ta určitá plebejskost a není asi náhodou, že první generace Golfu vypadá jako tak trochu zvětšená první generace Pandy. Ostatně, obě kreslil jeden a týž člověk, již zmíněný Giorgetto Giugiaro. A obě jsou naprostými univerzály, obě definovaly svou kategorii. Jakkoli je Golf o třídu větší (a o kus dražší), funkci v miliónech rodin zastaly v zásadě podobnou. A stejně jako se dařilo původní Pandě, daří se i jejímu novodobému nástupci.
Panda jezdící na benzín tu s námi bude déle
Důkazem je mimo jiné i to, že koncern Stellantis odložil na konto prodejních úspěchů (jen v roce 2024 opustí linky v italském Pomigliano d’Arco až 175 000 vozů) plánovaný konec spalovacích motorů v Pandě z původního roku 2027 na rok 2030. Jinými slovy, Panda tady s námi bude ještě sladkých 6 let. Ty vesele přežije a pak se uvidí. A právě s čistě spalovacími motory se pojí momentální zajímavá nabídka na českém trhu. Kterou také zjistíte, pokud se trochu více „ponoříte“ do webu českého Fiatu.
Nová Panda modelový rok 2024 má totiž jako pohonnou jednotku pouze hybrid, jakkoli není nijak špatný, osobně by mi třeba vůbec nevadil. Naopak. Jenže. Základní cena takto motorizované Pandy startuje na (pořád zcela rozumných) 349 900 korun. Za vrcholnou verzi „Pandino“, včetně „soft-roadového“ vzhledu, oplastování a dvoubarevného lakování, pak ale dáte již citelně více: 409 000 korun. Pokud se však podíváte na skladové Pandy, najdete zajímavé možnosti.
Pokud se spokojíte se skladovou Pandou, ušetříte
Čistě benzínové verze se 70koňovým litrovým tříválcem totiž seženete bez problémů kolem 330 tisíc korun (neboli 11 výplat v realistické výši 30 000 korun), s nájezdem 0/5 km. Tedy zcela nové vozy. Kdo ovšem bude chytře pátrat, dostane od dealera i slevu a při odpočtu DPH může auto vyjít na krásných 268 512 Kč. Pokud tedy nechcete hybrid, a naopak chcete několik desítek tisíc korun ušetřit, a nemusíte si přitom nutně volit barvu nebo výbavu, mohla by tato nabídka být přesně pro vás. I s „šestikvaltem“. Něco mi navíc říká, že jen trochu diskuse s dealerem zařídí slevu kamsi k 300 tisícům. Což je, na rok 2024 a nové auto, nabídka myslím celkem skvělá. Jak to vidíte vy?