Automobilový průmysl se i loni potýkal s dopady koronavirové pandemie. Přesto se objevili lídři, kteří dokázali vyhovět trhu. Ten se pomalu přesouvá k elektromobilitě.
Zatímco v Česku dominují Škodovky, v Evropě je stálicí Volkswagen, přesněji model Golf. Prodejní statistiky nestandardního roku 2021, které jsou znovu poznamenány covidovou pandemií, zveřejnila analytická společnost Jato Dynamics. Evropský automobilový trh si divoký rok plný výzev a změn zapamatuje, protože i uprostřed krize se objevili noví lídři. Údaje společnost shromáždila z registrace nových vozidel v 28 zemích Evropy, 25 vybraných států Evropské unie doplnila o Norsko, Švýcarsko a Velkou Británii.
Nejhorší propad od roku 1985
Výsledkem krize je, že loni bylo v Evropě registrováno 11,75 milionu nových vozů, což je nejméně od roku 1985. Nedostatek polovodičů poškodil automobilový průmysl ještě více než výluky v roce 2020. „Krize za krizí měla negativní dopad na poptávku a registrace na trhu. Přetrvávající nejistota spojená s pandemií covidu-19 spolu s dlouhodobým nedostatkem polovodičů vytvořily v loňském roce pro výrobce aut dokonalou bouři,“ řekl globální analytik Jato Dynamics Felipe Munoz.
V Evropě bylo podle statistik v roce 2021 registrováno o 1,6 procenta aut méně než před rokem. A v porovnání před pandemickým rokem 2019 je to dokonce o 26 procent. I v době hospodářské krize v roce 2013 bylo v Evropě evidováno víc automobilů než loni, a to 12,31 milionu automobilů. Propad souvisí s pádem největšího evropského trhu, Německa, kde registrace meziročně spadly o 27 procent, což je nejhorší výsledek od roku 1985. V Rakousku se méně aut naposledy registrovalo v roce 1984, v Nizozemsku před rokem 1980.
Krize otevřela dveře elektromobilům
Navzdory celkově špatným výsledkům vytvořila současná krize příležitost pro nízkoemisní vozidla. „Po většinu roku bylo vzhledem ke kratším dodacím lhůtám těchto vozidel a díky štědrým pobídkám poskytovaným vládami snazší koupit si elektrický pohon než benzinový,“ uvedl Munoz. Spotřebitelé stále častěji obraceli svou pozornost k čistě elektrickým a plug-in hybridním alternativám.
Tyto vozy dosáhly nových objemových rekordů a podílu na trhu. V roce 2021 bylo v tomto odvětví registrováno 2,25 milionu kusů, což představuje 19 procent trhu. Zatímco diesely tvořily 21,7 procenta trhu. Podle analytické společnosti je pravděpodobné, že diesely už letos elektromobily předčí. A výrazně to podtrhuje i fakt, že se poprvé v historii žebříčku mezi dvaceti nejprodávanějšími vozy Evropy objevila Tesla.
Tesla Model 3 je nejprodávanější
Konkrétněji Tesla Model 3, která se stala nejprodávanějším elektroautem v Evropě a obsadila v pořadí modelů 17. příčku, když měla jen o dva tisíce méně registrací než šestnáctá Škoda Octavia. Podle dat si Model 3 pořídilo 141 429 majitelů. Meziroční nárůst prodeje vyskočil o 64 procent. Do první desítky se Tesla dostala v Rakousku nebo Německu, na druhé místo pak v Rakousku. Nejprodávanějším vozem se stala Norsku a Švýcarsku.
Na poli elektromobilů se ale nedařilo jen kalifornské automobilce. Významný nárůst zaznamenaly i ostatní elektromobily, ale žádný z nich se nedostal ani do padesátky žebříčku. Třeba Renaultů Zoe se prodalo 71,6 tisíce kusů, Volkswagenu ID.3 69,2 tisíc a ID.4 54,7 tisíc. Prodeje elektromobilů tvoří už 19 procent evropského trhu. Tesla Model 3 dokonce vyhrála kategorii nejprodávanějších středně velkých vozů před BMW řady 3 a Volkswagenem Passatem.
Golf tradičně vítězem
Podle analytické agentury se v roce 2021 stal nejprodávanějším vozem Evropy se Volkswagen Golf, který si drží silnou pozici nejprodávanějšího modelu starého kontinentu už dlouhou řadu let. Loni byl s 205 408 registrovanými kusy jedničkou, přestože v meziročním srovnání zaznamenal pokles o více než pětinu a proti roku 2019 dokonce na polovinu. Za Golfem skončil Peugeot 208 s 196 869 kusy a třetí byla Dacia Sandero se 196 792 prodanými vozy. Jen o vlásek unikly stupně vítězů Renaultu Clio se 196 243 kusy.
Navzdory přetrvávajícím problémům s dostupností u prodejců se evropští spotřebitelé nadále přesouvali od tradičních hatchbacků a sedanů k SUV. V loňském roce dosáhly registrace SUV celkem 5,34 milionu kusů, což je o 11 procent více ve srovnání s rokem 2020. Tržní podíl těchto aut loni vyskočil na 45,5 procenta, což je historicky nejvyšší tržní podíl vozů SUV v Evropě. Žebříček SUV podle modelu vedl Peugeot 2008, který předstihl loňského lídra Renault Captur.