Vzít nákupní tašku od Škody, „vykutat“ z ní všechny vnitřnosti a ve finále postavit malou raketu s plochou dráhou zní jako recept na prima zábavu. A přesně tak to taky dopadlo.
Mám rád auta, která svůj potenciál neprozrazují hned „na první dobrou“. Někdy ani na druhou dobrou. Říká se jim „sleepers“ a jejich majitelé se čas od času umí pobavit tím, jak někoho se silnějším autem dokonale znemožní. Zkrátka taková auta, jež skrývají svůj potenciál do nenápadné karosérie. Nebo do menšího vozu. Nebo do menšího vozu s nenápadnou karosérií. Přesně jeden takový bychom tady momentálně měli, navíc s českou stopou. Dámy a pánové, nejvíc „ujeté“ Citigo ve vesmíru je tady. Pojďme se na na něj společně podívat.
Praktická nákupní taška měla i elektromotor
Škodu Citigo myslím není třeba nikomu představovat. Nečekaně praktická „nákupní taška na kolech“ s litrovým motorem si u nás velmi rychle získala popularitu, dokud ji nesemlely emisní a další požadavky, které by její cenu zvýšily do nereálných výšin. Její elektrická verze byla nenápadným průkopníkem elektrické mobility od Škody Auto a těší se možná ještě větší popularitě, ani tu již ale neseženete novou. Citigo, které vám dnes představíme, je ale zcela jiný šálek kávy.
Vůz vyvinula známá britská společnost Darkside Developments, která nahradila 1,0litrový tříválcový motor osvědčeným 2litrovým dieselem. Neobešlo se to ale bez úprav, motor dostal nový kompresor Garrett, laděný výfuk, sání, nebo dokonce vstřikování oxidu dusného. Vůz tedy dokáže krátkodobě vygenerovat výkon až 360 koní, když standardně nabízí 274 koní. To na malou krabičku s koly v každém rohu karoserie není věru špatné, navíc při pohotovostní hmotnosti 1 160 kg.
„Levnější Yaris GR“ má schválení pro silnici
Pohon všech kol, samosvorný diferenciál a šestistupňová manuální převodovka pak jen dotváří cosi, co by se mohlo tvářit jako levnější Toyota Yaris GR. S tím rozdílem, že tady se spaluje nafta. Ani podvozek nezůstal standardní, kupříkladu brzdy nesou značku Brembo. Úpravy jsou navrženy tak, aby toto Citigo zazářilo na trati, ale nechybí mu schválení pro běžné používání. Jeho „vykutaný“ interiér je zkrátka třeba brát jako daň za sportovní chování, přilba bude zřejmě nutností. Vestavěný ochranný rám naopak posouvá bezpečnost Citiga na zcela jiný level.
Pokud tedy chcete všechny ohromit na světlech, jen těžko najdete lepší vozidlo. Stejně tak byste se mohli výtečně bavit na tuningových srazech a závodech na čtvrt míle. Citigo je na prodej (a něco mi říká, že dlouho nebude), jeho současný majitel si jej cení na zhruba 430 tisíc korun. Neboli polovinu zmíněného Yarisu Sport GR. To je zajímavá nabídka. S volantem vpravo se musíte smířit (nebo se pustit do úpravy), ale to je jen malá vada na kráse takové vzácnosti. Co myslíte? Mít tu možnost, jedu si ho minimálně vyzkoušet. Chechtal bych se myslím ještě hodně dlouho.