V roce 2011 se technické centrum Škoda UK pokusilo s vozem Octavia RS vytvořit nový rekord pro sériový vůz s přeplňovaným dvoulitrovým motorem.
Tato Škoda Octavia RS s výkonem 600 koní se zapsala do historie přesně 19. srpna 2011, tedy již před více než kulatými deseti lety. I když tento vůz rozhodně není nejzajímavějším výkonným vozem na trhu, díky své kombinaci praktičnosti, dobrého výkonu a ceny si najde spoustu příznivců. Kromě toho právě tento model dodnes drží rekord jako nejrychlejší Škoda na světě.
Nejrychlejší Škoda v historii
Je to již kulatých deset let, co se zrodila nejrychlejší Škoda Octavia RS na světě s výkonem 600 koní, který byl téměř dvaapůlkrát vyšší, než je ten u dnešního modelu s benzinovým motorem. Jednotka 2.0 TSI dostala výkonné turbodmychadlo Garrett, systém vstřikování vody, lepší mezichladič, závodní olej a novou řídicí jednotku. Čtyřpístové turbodmychadlo bylo vybaveno větším chladičem, novými držáky motoru a vylepšenými vstřikovači. Veškerá práce na vytvoření tohoto rekordu však trvala pouhé 2 měsíce.
Ve srovnání se standardním motorem tak měl motor tohoto modelu díky úpravám přibližně třikrát vyšší výkon. Jednotka byla spojena s převodovkou převzatou z modelu Superb GreenLine a dostalo se jí diferenciálu s omezenou svorností. Škoda byla také snížena o 80 milimetrů a stojí na 15palcových ocelových kolech. Ta dostala optimalizované aerodynamické kryty a pneumatiky Goodyear Eagle Dragway Special.
Rychlejší než Porsche 918 Spyder
Vůz díky těmto úpravám dokázal zrychlit na 366 km/h! Zajímavostí však je, že k desátému výročí rekordu Škoda vůz kompletně zrestaurovala. Není třeba dodávat, že přeměna rozumného rodinného sedanu s pohonem předních kol na vůz, který jede rychleji než Porsche 918 Spyder, nebyla snadná. Výkon a obrovské rychlosti jsou sice vždy fascinující, ale zdá se, že Škoda Octavia s šesti sty koňmi je už mírně přehnaná, alespoň pokud jde o každodenní jízdu.
Je totiž třeba pomyslet na to, jak by se takový vůz choval například na mokré silnici při takovéto rychlosti. Každopádně je v tomto případě dobře vidět, že jednotky TSI vždy byly a pravděpodobně stále budou velmi jednoduše laditelné.