Trh dieselových motorů v ojetých kusech nabízí velmi problémové i opravdu spolehlivé kousky. Dnešní přehled přináší výběr z té druhé skupiny.
Samozřejmě že existují problémové diesely, ovšem není od věci na chvíli přestat varovat a podívat se na kousky, při jejichž používání vás problémy obvykle nepotkají. Proto jsme vybrali několik dieselů s opravdu dobrou pověstí vycházející z jejich spolehlivosti. Třeba to pro vás bude tip na dobrou koupi. Jiné řidiče zas může potěšit vzpomínka na vozy, které jim třeba v minulosti velmi dobře posloužily.
Začínáme u Mercedesu
Prvním top dieselem v našem přehledu je bezesporu šestiválcový kousek OM 603.912 montovaný zpravidla do Mercedesu W124. Jedná se o tříválec, který se stal legendárním díky své nesmrtelnosti, protože i dnes tyto motory pracují naprosto bezchybně a zcela spolehlivě. „Stodvacetčtyřka“ je schopná jezdit naprosto perfektně se spotřebou 7 litrů na 100 km. Samozřejmě i on má někdy své drobné mouchy, ale nejde o nic tragického.
S dalšími parádními kusy se můžeme setkat například ve francouzské produkci a montovaly se do Peugeotu 306 a 406. Jsou to kusy s označením XUD9, DHV, DHW, DHX nebo DHY. Nevýhodou je, že jde o poměrně hlučné motory, pokud se ovšem díváme jen na spolehlivost, jsou nepochybně dobrou volbou. Občas však uniká olej, někdy zase mohou mít lehké potíže se startem – na vině bývá vadný kabel přivádějící do čerpadla elektřinu.
Málo očí, přesto je kvalitní
Nelze nezmínit dieselové jednotky 1.9 TDI a 1.9 SDI. Jedná se o trochu líné, ovšem velice úsporné a vysoce spolehlivé kusy. Turbodiesely jsou znatelně čilejší. Pokud od nich občas turbo odejde, lze pořídit repasovanou verzi, a to i za méně než 12 000 korun. Tyto motory ovšem častěji trápí vadnost váhy vzduchu. Oprava zahrnuje opět výměnu za repas a cenově se vejde do 2 000 korun.
Do kategorie velmi povedených a spolehlivých turbodieselů patří i třílitr řadového šestiválce BMV, spolehlivost se týká všech jeho verzí. Jsou to moderní motory s common rail typem vstřikování, perfektním projevem, vysokým výkonem a přijatelně nízkou spotřebou. Přeplňované agregáty občas mívají problémy se vstřikováním. Cena se odvíjí od konkrétního motoru, repasované díly se pohybují v rozmezí 6 000 až 8 0000 korun.