Historie nejstarších automobilek sahá až do počátku 19. století, kdy se lidstvo spatřilo vůbec první automobily. Pravda, tenkrát jezdily rychlostí sotva pár desítek kilometrů v hodině, a jejich provoz byl velmi, velmi nákladný. Vždyť některé exempláře sežraly i desítky litrů paliva během sta kilometrů. Ale ani to lidi neodradilo od jejich kupování, ačkoliv to byla na začátku zábava hlavně pro bohaté. A které automobilky si jako první udělaly opravdu velké jméno a existují dodnes?
Peugeot (1810)
Když rodina Peugeotů přestavěla v roce 1810 svůj mlýn na malou továrnu vyrábějící ocelové výrobky, ani ve snu je nenapadlo, že se jednoho dne stanou nejstarší automobilkou světa. Prvním dopravním prostředkem pod jejich značkou bylo jízdní kolo vyrobené v roce 1882; do aut se pustili roku 1889, kdy ve spolupráci s Gottliebem Daimlerem (i společnost s tímto jménem je dnes gigant) vyrobili parní tříkolku. A o rok později už byl na světě první automobil značky Peugeot poháněný Daimlerovým benzinovým motorem.
Tatra (1850)
Už při založení se společnost specializovala dopravní prostředky, a sice na výrobu lehkých kočárů, které byly taženy koňmi. Jak se společnost rozrůstala, začala se orientovat na nové způsoby dopravy, a tak v roce 1897 vyrobila Automobil Präsident, jeden z prvních vozů v Evropě. Vůbec nejvíce se Tatra proslavila za druhé světové války svými nákladními automobily, konkrétně modelem 111, který byl vyvinut speciálně pro německou armádu. Později si našel své místo také v armádě české, a dnes je Tatra významným výrobcem nákladních automobilů.
Vauxhall (1857)
Pojďme se podívat i mimo pevninu, a sice do Anglie roku 1857, kdy Alexander Wilson založil společnost Vauxhall. Ta zprvu vyráběla čerpadla a lodní motory, a v roce 1907 vypustila do světa první auto. Mělo sílu pěti koní, dva převody a žádnou zpátečku, takže jste se nesměli dostat do slepé uličky. Automobilce Vauxhall se ovšem nevedlo tak dobře, a dnes vyrábí vozy Opel s volantem na pravé straně.
Opel (1862)
Kdo by si byl pomyslel, že jedna z největších a nejstarších automobilek na světě začínala s výrobou šicích strojů a jízdních kol. Když Adam Opel společnost zakládal, výrobu automobilů silně odmítal …teprve po jeho smrti v roce 1899 se začínala jeho firma ubírat k výrobě aut. S prvním autem si dali na čas, když v roce 1902 uvedli na trh Opel 10/12 PS, tedy vůbec první automobil své značky. Tahle německá automobilka vstoupila na trh s velkou parádou, protože její luxusní vozy byly dostupné i pro střední třídu, a nějakou dobu bylo Opel nejprodávanějším autem v Německu.
Mercedes-Benz (1886)
Jako jedna z mála společností, začínal Mercedes-Benz s automobily, kterým nepředcházela výroba čehokoliv jiného. Už v roce 1885 vyrobil Karl Benz první automobil na světě – byl jím motoroví tříkolka Benz Patent-Motorwagen, která položila základy jedné z největších automobilek světa. Ještě téhož roku ji Gottlieb Daimler a konstruktér Wilhelm Maybach vybavili zážehovým motorem, a v roce 1901 uvedli tříkolku na trh. Krátce poté automobilka Mecedes-Benz raketově expandovala, a její vozy se prodávali v Evropě i Americe, kde byly oblíbené mezi miliardáři v čele s Rockefellerem.
Škoda Auto (1895)
Největší česká automobilka a jedna z největších v Evropě vznikla tak trochu „na truc“, když se německý výrobce jízdních kol postavil arogantně k reklamačnímu dopisu Václava Klementovi. Než aby ztrácel další čas bojem za své právo, založil společně s Václavem Laurinem dílnu na výrobu jízdních kol. V roce 1899 přeorientovala část výroby na motocykla, a o šest let později (1905) se pustila i do výroby automobilů, a vůbec prvním byl Vuiturette A. zájem o něj byl tak obrovský, že se společnost o dva roky déle stává akciovkou a mohutně expanduje.
Renault (1898)
Pojďme se podívat zpátky do Francie, kde v roce 1898 založili bratři „Renaultavi“ automobilku, která je dnes druhou největší v Evropě. Louis byl nadaný inženýr, co už dříve sestrojil několik vozů, a protože měli jeho bratři obchodní zkušenosti z otcovy textilní firmy, rozhodli se společně vyrábět auta. První kousek, který sjel z výrobní linky, byl Renault Voiturette, jehož slávu v roce 1905 zastínil model AG1, jenž sloužil jako taxi v ulicích Paříže a Londýna.
Fiat (1899)
Italská automobilka FIAT měla oproti ostatním jednu velkou výhodu, a sice moderní výrobní haly se skvělými technologiemi. Přesto produkovala ročně jenom několik desítek vozů. Vůbec prvním modelem byl FIAT 4 HP z roku 1899, jehož bylo vyrobeny pouze 24 kusů. Ani v následujících letech nebyla výroba aut výrazně rozšířena, a FIAT tak vyrobil 80ks modelu 8 HP a 106 vozidel 12 HP. Dneska patří tahle italská automobilka z Turína k největším na území Evropy i ve světě.
Cadillac (1902)
Automobily byly sice na úplném počátku, ale přesto o ně byl zájem veliký. Zejména bohaté obyvatelstvo, velké podniky a vysoce postavení státníci neustále zvyšovali poptávku, a protože levné ani průměrné nestačilo, založil v roce 1902 automobilku Cadillac specializující se na výrobu luxusních vozů. Její začátky ale nebyli jednoduché, a firmu zachránil před úplným zánikem Henry Ford. Prvním automobilem éto značky byl Cadillac 6 1/2HP, lehké e jednoduché čtyřmístné auto.
Ford (1903)
Teď se vydáme za velkou louži, kde mladý zámečník Henry v roce 1896 sestrojil svůj první automobil, a sice motorem poháněný kočár. Už tenkrát se těšil dobrému jménu, ale nikdo ještě nevěděl, že bude jedním z největších průkopníků automobilového průmyslu. Jeho kočárové auto vzbudilo velkou pozornost, a tak v roce 1899 založil s pomocí investorů automobilku, která ovšem brzy zkrachovala. O čtyři později potom založil společnost Ford Motor Company, která dnes patří k největším na světě, a i přesto, že pochází z Ameriky, má velké zastoupení v Evropě.
Rolls-Royce (1906)
Jestli bývala dříve některá značka typická pro luxusní auta, pravděpodobně jí byl Rolls-Royce, který v roce 1906 založil konstruktér Henry Royce a obchodník Charles Rolls s vizí vyrábět nejlepší auta na světě. A ještě téhož roku vyjel z manchesterské automobilky první model označený Silver Ghost, který si získal úžasnou pověst, a byl prvním krokem ke stavbě spolehlivých, silných a luxusních aut. To podporuje i fakt, že byla auta Rolls-Royce Silver Ghost od roku 1911 upravována pro armádní účely. Že není Rolls-Royce pro každého, ví asi každý …auto téhle značky totiž vychází na několik milionů korun.
Zmíněné lze brát jako nejstarší společnosti, které se postupem času přetransformovali na výrobce automobilů. Kdybychom brali za vznik automobilky rok, kdy fakticky začali vyrábět auta, bylo by pořadí následovné: Peugeot: 1889; Tatra: 1897; Renault: 1898; FIAT: 1899; Mercedes-Benz: 1901; Opel: 1902; Cadillac: 1902; Ford: 1903; Škoda Auto: 1905; Rolls-Royce: 1906; Vauxhall: 1907. Nejstarší automobilky tu tak jsou už bezmála 130 let, což je opravdu úctyhodné.