Málokdo si dnes umí představit, jak asi vypadaly úplně první automobily. Některé nejspíše napadnou odkryté „kočárové vozy“ z roku 1900, které jezdily sotva 30kilometrovou rychlostí, a mohli si je dovolit jenom opravdu bohatí. Byly to v podstatě začátky, jímž ale předcházel parou poháněný vůz z 18. století. Další uznatelný přišel teprve o 50 let později, ale ani ten se představě z konce 19. století nepodobal, natož pak dnešním vozům.
Cugnot Fardier, první samovolně poháněný vůz
Úplně prvním průkopníkem nebyl automobil se spalovacím motorem, ale francouzský Cugnot Fardier na parní pohon. V roce 1769 ho zkonstruoval Nicholas Cugnot jako „tahoun“ těžkých palebných děl, v čemž vystřídal snadno zranitelné koně. Nebyl rychlý, maximální rychlost dosahovala maximálně 6km/h – na druhou stranu to bylo tak akorát, aby s ním vojáci udrželi krok. Dokázal rozpohybovat až 5tunový závěs, což bylo na svou dobu obdivuhodné, a jezdit přitom vydržel hodinu a 15 minut.
Hancock Omnibus, kočárový autobus
Ani v druhém případě nemělo auto spalovací motor a nesloužilo k osobní dopravě. V roce 1833 sestrojil anglický vynálezce Walter Hancock jakýsi autobus, první motorem poháněný prostředek hromadné dopravy. Ten spojoval Londýn s Paddingtonem, mezi nimiž převezl za svou dvouletou existenci přes 4 000 pasažérů. Parní pohon dokázal rozpohybovat plně naložený „autobus“ do rychlosti kolem 15 – 20km v hodině, což nebylo na parní stroj špatné.
Grenville Steam Carriage, výtvor domácího kutila
V roce 1875 představil Robert Neville Grenville svůj po domácku vyrobený parostroj. Navázal jím na Richarda Trevihicka, důlního inženýra, který sestrojil první parou poháněný stroj kolem roku 1800 pro vyvážení sutin z dolů. Na přelomu druhé poloviny 19. století byl provoz „automobilů“ finančně náročný, ale i přesto se do jejich domácí výroby pouštěl nejeden kutil. Grenvilluv stroj vypadal spíše jako lokomotiva než auto, ale zato dokázal přepravovat 7 pasažérů najednou. Při plném výkonu motoru byli ovšem někteří vystaveni přímému kouři.
La Marquise, vítěz automobilového závodu
No, a zpátky do Francie, kde De Dion-Bouton sestrojil v roce 1884 stroj, který vyhrál první automobilový závod. Poháněn byl párou, kouř byl ale tentokrát rafinovaně odváděn výfukem, takže nešel cestujícím do tváře. Jezdil rychlostí až 61km v hodině a uvezl pohodlně čtyři pasažéry. V roce 2011 byl prodán za částku 4,6 milionů dolarů (105,22 milionů Kč) jako nejdéle fungující automobil na světě.
1886 Benz Patent-Motorwagen
A konečně se dostáváme k autům poháněným spalovacím motorem, v tomto případě se jedná o 1886 Benz Patent-Motorwagen. Neměl však tradičně čtyři kola, ale jenom tři. Osazen byl prvním dieselovým, jednoventilovým motorem o objemu 964 kubických centimetrů, který vytvářel výkon 2/3 koně …no, ale je to jenom začátek. Postupně přidal také karburátor, a myslet začal ona bezpečnost, takže vybavil Patent-Motorwagen o rok později i bezpečnostními pásy. Tahle tříkolka položila základy dnešních automobilů, a ve spolupráci s ostatními napsala dějiny světa aut.
Hammelvognen, první auto s brzdami i zpátečkou
Téhož roku, co vznikl výše zmíněný Benz Patent-Motorwagen, zkonstruoval v Dánsku automobil Hammelvognen s dvouventilovým motorem o výkonu 3 koňů s jezdil maximální rychlostí 10km/h. Ten byl svým způsobem opravdu unikátní, protože patří mezi nejstarší auta světa, která nabízela brzdy (ke snižování rychlosti nedocházelo jenom nepřidáváním plynu) a zpátečku.
1889 Daimler-Maybach Stahlradwagen
Jméno Daimler je v automobilovém průmyslu zvučnou legendou, dnes je významným dodavatelem a výrobcem aut značky Mercedes-Benz. Před koncem 19. století sestrojil Gottlieb Daimler ve spolupráci s Wilhelmem Maybachem automobil známý jako Daimler-Maybach Stahlradwagen poháněný dvouventilovým motorem umístěným pod sedadlem řidiče.
De Dion-Bouton, revoluce v motoru
Úspěch francouzské tříkolky La Marquise inspiroval konstruktéry, aby se zaměřili na motory s vnitřním spalováním. Jejich výsledek byl perfektní, a mnoho automobilových stavitelů kupovalo motory právě od De Dion-Bouton. V roce 1891 tak bylo vozidlo povýšeno na čtyřkolku, která dosahovala rychlosti až 31km v hodině! No, s tím už jste se přinejmenším nenudili; zároveň slo o první auto s takovou rychlostí.
Duryea Car, první auto v U.S.A.
V roce 1893 vytvořili bratři Charles a Frank Duryea první automobil v U.S.A. poháněný benzínovým motorem. Potažmo čtyřtaktem chlazeným vodou, s nímž jste dosáhli nejvyšší rychlosti 15km/h. Dureya Car se stalo prvním prodávaným vozidlem ve Spojených státech, kde vyšlo v prvním roce z produkce celkem 13 kusů.
Balzer, slibný, avšak neúspěšný pokus
Zůstaneme ve Spojených státech, kde o rok později sestrojil Stephen Balzer (původem z Maďarska) automobil připomínající kočár. Ten měl pod sedadlem velmi lehký tříválcový čtyřtakt připevněný k trubkové konstrukci. Namontován byl kolem stacionárního klikového hřídele, jenž otáčel krátkou hřídelí, a ta se zasunovala do hnacího kola. Převodovka byla třístupňová manuální, ovšem bez zpětného chodu, což mohlo být někdy celkem nepraktické. Do roku 1987 zkonstruoval tři vozidla, a o tři roky později dodal motor pro letadlo …úspěch ale neslavil, a v roce 1902 s podnikáním skončil.