Studie stará jen několik dní ukázala, co mnozí již dávno tušili: opravdovou hrozbou pro Evropu a její průmysl jsou čínské automobily. Jako by nestačilo EURO 7.
Studie, kterou v úterý 9. května zveřejnilo oddělení německé pojišťovny Allianz, hovoří jasně: elektrická vozidla vyráběná v Číně představují největší riziko pro evropské výrobce automobilů. Do roku 2030 by je pak mohl ušlý zisk stát 7 miliard eur (zhruba 168 miliard korun) ročně, pokud politici nepřijmou opatření. Podle stejné studie musí politici čelit výzvě s recipročními cly na dovážená auta z Číny. A také udělat více pro vývoj materiálů a technologií baterií pro elektromobily, stejně jako umožnit čínským výrobcům automobilů vyrábět auta v Evropě. Pojďme se na to společně podívat.
Čína a EURO 7 – trochu moc zlého najednou
Studie v zásadě odráží varování generálního ředitele skupiny Stellantis Carlose Tavarese na letošním veletrhu CES, že evropský automobilový průmysl čelí „strašnému boji“ s čínskými dovozci. A s Evropskou komisí, chtělo by se dodat. Opravdu, snad aby to výrobci v Evropě neměli „tak snadné“, tak krom opravdu nelítostné a tvrdé konkurence ze strany čínských výrobců se k tomu přidává EU se svojí (velmi špatně splnitelnou) normou EURO 7. Je tady ještě někdo, kdo si myslí, že vyrábět v Evropě auta v roce 2023 je „skvělý byznys“?
Evropské automobilky navíc čelí dvojí „čínské hrozbě“. Jednak musí řešit pokles prodeje jejich vlastních vozidel v Číně, kde místní výrobci elektromobilů doslova za pár měsíců vyrostli a převzali podíly na trhu. V druhé řadě pak musí řešit rostoucí prodeje dovážených čínských vozidel v Evropě. A to vyrobených v Číně, ať již čínskými, nebo západními výrobci automobilů. To je něco, na co jsme na těchto stránkách upozorňovali již několikrát. A sice že klesající prodeje v Číně v kombinaci s dovozy čínských aut do Evropy mohou mít pro evropské automobilky fatální dopady.
Evropský „Autoland“ to odnese více, Češi jsou první na ráně
V Číně je totiž v zásadě „přeplněný“ trh pro plně elektrická vozidla, speciálně pak pro SUV. Vláda vyvíjí tlak na místní automobilky, aby vyvážely více vozidel do Evropy. Čínský dovoz elektromobilů by mohl v roce 2030 stát Evropskou unii více než 24 miliard eur v ekonomické produkci. Neboli 0,15 procenta hrubého domácího produktu bloku, jak uvedla Allianz Trade. Jenže „ekonomiky Německa, Slovenska a České republiky závislé na automobilovém průmyslu by mohly čelit ještě většímu zásahu“. A to mezi 0,3 procenta až 0,4 procenta HDP, uvedla zpráva s názvem: „Čínská výzva pro evropský automobilový průmysl.“
Tak to bychom měli. Pokud jste si dobře přečetli poslední větu, zaregistrovali jste, že jsme se jako Česká republika ocitli v sousedství Německa a Slovenska. Ano, to je klasický evropský „automotive trojúhelník“. Země, které mají výrobu automobilů i všeho dalšího, co s automobily nějak souvisí, jako jeden z hlavních pilířů svojí ekonomiky. Ty jsou nynější krizí ohrožené pochopitelně ještě výrazně více než ostatní. Jinými slovy to, co nás ve slunných dobách vynášelo do nebes, nás v temnějších časech vrhá o to více do větší temnoty.
Kdyby se EU chovala více evropsky, možná by ubylo problémů
Jaké je řešení? Určitě ne jednoduché, určitě ne levné a určitě rychlé. Možná by ale do začátku stačilo, aby někdo v Bruselu řekl: „OK, přesouváme EURO 7 na 2027.“ Vystresovaným týmům v automobilkách by se trochu ulevilo a mohly by se soustředit na více hrozeb, které se na ně momentálně valí. Nudit se totiž v tomto směru v dalších letech určitě nebudou. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!