Největší konkurent Octavie už je dostupný i v Evropě. Nabízí to samé co Škoda, ale za 1/3 její ceny

Neodhadnout situaci na jednom z největších trhů vás může přijít poměrně draho. Navíc se může stát, že tamní konkurenti vám začnou konkurovat i jinde. Jako se to stalo Škodě.

i Zdroj fotografie: JustAnotherCarDesigner / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Že naše největší domácí automobilka nezažívá zrovna ideální časy (velmi mírně řečeno) je již delší dobu známo. Nechceme se pouštět do spekulací, jaký podíl na tomto stavu mají objektivní skutečnosti a jaký cenová a modelová politika Škody, pravdou zůstává, že zákazníci zkrátka situaci zhodnotili po svém. Něco čísel: jestliže na náročném čínském trhu ještě před několik lety Škoda prodávala 171 000 exemplářů ročně, v roce 2022 to bylo jen 9 347 automobilů. Otázka se přímo nabízí: kam se poděli všichni ti kupci?

Kupci šli do showroomů. Ale ne těch od Škody

Odpověď je jednoduchá: šli ke konkurenci. Speciálně v Číně o ni Škoda opravdu nouzi nemá a jejím cenám (žel) nedokáže konkurovat. Typickým příkladem je třeba (chtělo by se říci již tradiční) čínská automobilka Chery. Loni uvedla na trh nový sedan Arrizo 5. Vůz je ve verzi Plus dlouhý 4 680 mm, široký 1 825 mm a vysoký 1 490 mm. Je tedy jen o 9 mm kratší než Octavia a rozvor se liší o 16 mm. To jsou zanedbatelné rozdíly. Jinými slovy, jde sice pořád o kompaktní, nicméně prostorné auto.

iZdroj fotografie: Chery

Jenž bez problémů pojme čtyři dospělé i se zavazadly. A i když je prosto pro ně jinak velmi prostorný (570 litrů), přece jen nebude oplývat takovou variabilitou jako ve Škodovce. Je to stále jen sedan, ne liftback. To mnoha lidem ale vůbec nebude vadit, protože jejich maximálním nákladem jsou tašky s nákupem a jednou za rok stromeček. Na střeše. V ostatních ohledech ale Škodě bez problémů konkurovat může. Základní atmosférická „jedna pětka“ nabízí opravdu skromných 113 koní, její přeplňovaná verze pak už zcela dostatečných 147 koní, vždy s automatem.

Na lehkou váhu motory stačí

Arrizo navíc naváží pouhých 1 300 kg, čili speciálně s přeplňovaným motorem půjde o svižné a nikoho nezdržující svezení. To vše v příjemném interiéru, taktéž se nijak zásadně nelišícím od toho ve Škodovce. Posuďte sami: už základní výbava Life, dostupná pouze se slabším motorem, nabídne kožené čalounění sedadel a volantu, digitální přístrojový štít a multimediální systém, vyhřívaná přední sedadla, parkovací kamery, elektrickou parkovací brzdu, 16palcová litá kola, elektrická zrcátka, tempomat, dálkový start motoru nebo atmosférické osvětlení interiéru. 

iZdroj fotografie: Chery

Bez příplatku je samozřejmě k dispozici i kompletní bezpečnostní výbava. Silnější motor a prostřední stupeň výbavy Tech k tomu přidá 17palcová litá kola, dešťový senzor, klimatizaci, vyhřívané zadní sedadlo, volant, čelní sklo a trysky ostřikovačů. Nejvyšší verze Ultra pro Omoda S5 také obsahuje vnější dekorativní osvětlení nebo panoramatické střešní okno. Ani v jednom případě to ale myslím nedává prostor ke stížnostem nebo pocitu z chudé výbavy. Ostatně vozy z Číny jsou bohatostí i základní výbavy pověstné.

Chery do Evropy chce a dostane se tam

Chery před časem slíbil, že vůz připraví pro evropskou homologaci a svůj slib dodržel. Prodeje začíná v Rusku, kde má vybudovanou silnou pozici a kde je navíc s ohledem na nefunkční vlastní výrobu poptávka extrémně vysoká. Za ceny (v přepočtu z čínských cen) 210 000 za základní a 285 000 Kč za silnější motor a nejlepší výbavu se ani není co divit. I kdyby se nakonec u nás ceny zvedly o 100 %, pořád to bude velmi konkurenceschopná alternativa k Octavii. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Proč myslíte, že Škoda přenechala pozice jiným?

Zdroj: Chery
Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články