Některá nařízení Evropské komise jsou tak mimo realitu, že jejich aplikace je schopna vyvolat přesně opačný efekt, než jak bylo zamýšleno. EURO 7 je přesně ten případ.
Jeden by řekl, že do zákazu spalovacích aut v roce 2035 zbývá ještě hodně času. Volkswagen však bije na poplach. Upozorňuje, že Evropská unie může termín posunout o deset let, tedy už na rok 2025. Může se tak stát, pokud členské státy společenství přijmou návrh emisních norem EURO 7 v současné podobě. A sice z jednoduchého důvodu: norma je nastavená natolik přísně a nereálně, že se výrobcům vyplatí „hodit spalováky přes palubu“, než aby se 10 let trápili a extrémně vydávali z peněz. To nezní moc dobře, každopádně se na to pojďme podívat společně.
Na EURO 7 je špatně všechno: obsah i načasování
Výrobci automobilů sice souhlasí s tím, že emise je třeba snížit, nebo dokonce nulovat, nelze to ale udělat náhle. Přední výtky jsou proti navrhovaným emisním předpisům EURO 7, protože se zdají příliš nákladné. Nejde ani tak o samotné přísné limity, jako spíše o tempo zavádění předpisů. EURO 7, tedy emisní norma výfukových plynů pro nová auta, má vstoupit v platnost v červenci 2025. Aby výrobci splnili požadavky, musí zintenzivnit práce na úpravách nejen spalovacích jednotek.
To vyžaduje obrovské finanční výdaje, které se následně přenesou na zákazníky. Mezitím na cestě k nulovým emisím už výrobci nechtějí utrácet peníze za vývoj naftových nebo benzínových motorů. Z tohoto důvodu Volkswagen navrhuje Evropské unii odložit zavedení EURO 7 dokonce o více než rok. Podle německého koncernu je nejbližším možným termínem pro novou normu podzim 2026. Poté budou mít výrobci čas rok, tedy do podzimu 2027, přizpůsobit nová auta novým pravidlům.
Šéf Toyoty ČR: výsledek bude přesně opačný
Pokud se to bude ignorovat, mnohé spalovací modely budou muset zastavit výrobu a být předčasně staženy. A samozřejmě pokud továrny přestanou montovat spalovací motory, bude zákaz v roce 2035 jen cárem papíru a „evropskounijní formalitou“.
Šéf české Toyoty Martin Peleška se k podobě normy Euro 7 staví také negativně. „Regulace, penále a příkazy mohou paradoxně docílit opačného efektu, než jaký si všichni přejeme, tedy zbavit se emisí,“ tvrdí ředitel Toyoty v Česku. „V okamžiku, kdy v roce 2034 nastane obrovský boom prodeje posledních spalovacích aut a zároveň se následně začne prodlužovat stáří vozidel, která budou v provozu, se Evropě nabízí regulace třeba skrze ceny paliva,“ pokračuje.
„A teď si představte, že automobilky dejme tomu v roce 2023 zastaví vývojový cyklus benzinového čtyřválce, který vydrží ode dneška na trhu dalších 12 let, a pak bude jeho prodej ukončen. Pokud máme průměrné stáří vozového parku 16 let a někdo si poslední rok před zákazem pořídí ono spalovací auto, docílíme toho, že bude ještě v roce 2050 jezdit s technologií spalovacího motoru z roku 2023,“ sdělil Peleška v rozhovoru pro Hospodářské noviny. Což je opravdu tristní. K čemu tedy celý ten humbuk?
Měření mikročástic, u kterého ani EU netuší, co a jak
S EURO 7 je ještě jeden problém, který tíží menší dodavatele. Jedná se o měření emisí částic z brzdových destiček a pneumatik. Podle Volkswagenu by tato část měla mít ještě větší posun v čase. Ve skutečnosti je těžké i jen uvést datum, kdy by dodavatelé těchto komponentů byli připraveni na masové zavádění nových technologií, které by splňovaly směrnice EURO 7. Nejsou metodiky, nejsou přístroje, nic není vyzkoušené v tvrdém provozu. Ale EU řekla, EU na tom trvá. Zdá se, že máme tak trochu nakročeno do pekel, tedy stran nové normy EURO 7.