Největší změna SPZ v historii: Stát změní podobu registračních značek. Zakáže tato čísla i písmena a posvítí si na elektromobily

Kdo má elektromobil, může parkovat v Praze zadarmo? Ano, ale čas se krátí a za pár dnů už bude všechno jinak, platit budou všichni.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Ať chceme, nebo ne, se Slovenskem jsme prostě spojení. Desítky let společného státu nelze jen tak hodit za hlavu, a to ani dávno po rozdělení na dva samostatné státy. Kdyby nic jiného, tak podobnost a příbuznost našich jazyku podbízí k tomu, abychom cestovali tam a zpátky. Aby Češi pracovali na Slovensku a Slováci pracovali v Čechách. To se děje a nejde jenom o práci. Jde o zábavu, o sdílení informací, o četbu online magazínů. Jako je ten náš. Ozval se nám jeden slovenský čtenář a ptal se, jak je to s parkováním elektrických aut.

Česko a Slovensko jsou stále ve spojení, i po rozpadu federace

Jestli majitelé elektromobilů mohou parkovat v centru hlavního města zadarmo, odkazoval přitom na avizované změny u nich na Slovensku. Podle toho, co vím, chystá se tam novela zákona o silničním provozu. Tady mi přijde, že Slováci trochu zaspali a teprve teď aplikují věci, které my už zákonně máme. Třeba zákaz používat do registračních značek hanlivé výrazy. To u nás je, a pokud to teď na Slovensku mají mít v novele, asi jim to tak nějak proklouzlo. Nechápu. Ale to není zase až tak důležité, nemyslím si, že by tady byly tisíce lidí, kteří chtějí mít na registrační značce nějakého k0k-0ta69. Novela zákona o silničním provozu tedy zpřísní užívání hanlivých výrazů na značkách na přání. Novinkou také je, že úprava zákona zavádí nové jednorázové značky ze syntetického polyesteru.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Místo plechových tabulek se zvláštním evidenčním číslem budou zavedeny jednorázové převozní značky s vyznačenou dobou platnosti. Ty již nebude třeba vracet. Bude ale platit nová povinnost, že je majitel musí po ukončení využívání znehodnotit. Novela také ukončuje možnost vydávat „podsvícené“ zadní tabulky s evidenčním číslem ze směsi polykarbonátu a polyesteru, které vydávaly světlo při zapnutém osvětlení. Tady se přiznám, že o tomto jsem vůbec nevěděl, pro mě je to novinka. Byť ji zjišťuji právě ve chvíli, kdy bude končit. Aby se vrátil k tématu, na které se ptal slovenský čtenář. Pokud vím, pokud jde o plug-in hybridy a elektromobily, bude platit následující.

„Když se podvádělo s emisemi, budeme podvádět s elektromobily“. Utajený tým Tesly operuje originálním způsobem

Po schválení novely už plug-in hybridy ekologické značky nedostanou. V jednom z paragrafů se totiž píše, že „na žádost držitele vozidla nebo vlastníka vozidla, jehož jediným zdrojem energie je elektřina, nebo vozidla s vodíkovým pohonem lze takovému vozidlu vydat tabulku s evidenčním číslem určenou pro taková vozidla.“ Jinak řečeno, speciální ekologická SPZ bude vydaná pouze autu na čistou elektřinu nebo vodík. Hybridy mají smůlu. Tedy jejich majitelé mají smůlu. A jak je to u nás? Když se podívám na naši (pražskou) situaci, musím rozlišovat dvě roviny. Co platí teď a co bude platit od nového roku. Teď je to jasné.

Máte elektromobil? I tak budete od nového roku platit a platit

Parkování je pro majitele elektrických automobilu zdarma, elektromobily nejsou zpoplatněny. Je třeba splnit podmínky platné pro parkování elektromobilů/hybridů s registrační značkou série EL, ale i bez této registrační značky. Podle oficiálního dokumenty na webu pražského parkovacího systému „se parkovací oprávnění vydává osobám k stání silničního motorového vozidla, které jako palivo používá výlučně elektřinu nebo vodík, nebo jinak splňuje podmínky pro přidělení registrační značky elektrického vozidla (podmínky dle § 7b odst. 6 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích).

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

A dále že „mopedy, jednostopé motocykly a motokola (silniční motorová vozidla kategorií L1e – lehká dvoukolová motorová vozidla, L2e – tříkolové mopedy a L3e – dvoukolové motocykly) jsou oprávněny stát v zónách placeného stání bez parkovacího oprávnění (tedy zdarma), a to na všech rezidentních (modrých), návštěvnických (oranžových) i smíšených (fialových) parkovacích úsecích.“ Jinak řečeno, ve smíšených (fialových) a rezidentních (modrých) zónách mohou elektromobily dle platného Usnesení Rady hlavního města Prahy parkovat zdarma do 31. 12. 2024.

Placené parkování pro elektřinu a vodík, dálnice zatím zdarma

Všechny elektromobily, vozidla na vodíkový pohon a vozidla hybridní s hodnotou emisí CO2 v kombinovaném provozu nejvýše 50 g/km mohou parkovat ve smíšených a rezidentních zónách placeného stání zdarma. Podmínkou je registrační značka vozidla ze série EL (§ 7b odst. 6 zákona č. 56/2001 Sb.) nebo platné parkovací oprávnění pro elektromobily. To ale skončí, popravdě už to skončit mělo. Původně se mělo platit v Praze za parkování elektromobilů už letos, ale nakonec došlo k tomu, že je tady ještě výjimka. Výjimka, která přestane platit s 31. prosincem 2024. Od prvního ledna bude platit každý, kdo má automobil, bez ohledu na to, že jede na elektřinu.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Stanislava S.

Pokud by někdo chtěl vědět víc, musí bohužel naslouchat hlasu náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba. Pro mě osobně je to asi tak jako poslouchat pozpátku nějaký hodně náročný jazz nebo si do ucha kapat rozžhavený vosk. Hříbě podle mého názoru není politik, ale pachatel zla vůči Praze, vůči pražským obyvatelům, vůči pražským řidičům a dopravě. Nechci se pouštět do nějakých spekulací, které by mohly vyústit v trestní oznámení. Ale když si vzpomenu na to, jak jsem v historických knihách četl o defenestraci, měl bych tady obrovského adepta. A to nemám rád elektromobily, a to, že majitelé neplatí parkování, je mi tak nějak jedno.

Každopádně auto je auto, zabírá podle Hřiba místo stejné, ať jde o benzín, naftu nebo elektřinu. To je na druhou stranu pravda. A pokud Hřib žoviálně připomíná Otce vlasti, který nemohl počítat s parkovacími místy pro auta v centru Prahy, je to jeho věc. Každopádně majitelů elektrických aut se to dotkne. Od prvního ledna 2025 budou za parkování platit. Což znamená, že registrační značky s písmeny EL by klidně mohly být zrušené. Je tady ještě dálniční poplatek, který je pro elektromobily zadarmo. Ale! Myslím, že ve chvíli, kdy by počet elektromobilů převážil počet aut se spalovacími motory, všechno se změní. Uvidíte. Bude se platit, platit, platit.

Měly by mít elektromobily výhody?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články