V automobilovém průmyslu se stále vyvíjí nové a nové funkce, které mají za úkol řidičům zpříjemnit a zjednodušit jízdu. Řada z nich však má naprosto opačný efekt.
Technologie automobilů se v posledních letech rapidně zlepšuje. Modernizovány jsou nejen motorizace, ale také funkce vozidel, kterých stále přibývá. Řada řidičů si svůj automobil vybírá nejen podle výkonu a výbavy, ale také právě podle funkcí, jež od vozidla očekává. Pomocí nich si totiž majitelé zpříjemňují a zkracují chvíle za volantem. Některé z nich jsou však naprosto zbytečné, anebo dokonce při řízení překáží.
Stěrače čelního skla, které snímají vlhkost
Stěrače jsou velmi užitečná věc, jež se používá už řadu let. Na trh přichází stále nové modely, ale některé z nich nejsou úplně povedené. Například stěrače snímající vlhkost fungují na principu, že když začne pršet, samy se zapnou a nastaví i intenzitu stírání. Tato chytrá funkce se hodí v případě, že se spustí velký liják a prší téměř konstantně.
Problém však nastává v případě, že se déšť každou chvíli mění. Stěrače totiž nedokáží dostatečně dobře reagovat na změnu intenzity deště a následně se jí přizpůsobit. Z tohoto důvodu většina automobilových výrobců již přešla na nový způsob stírání vody z čelního skla, ve kterém nejsou senzory tak citlivé na vlhkost.
Řazení rychlostních stupňů pomocí pádel pod volantem
Tento způsob řazení byl jakýmsi kompromisem u automobilů s automatickou převodovkou. Pomocí pádla se daly řadit rychlostní stupně buď nahoru, nebo dolů. Řidiči si tak i ve vozidle s automatickou převodovkou mohli vychutnat pocit manuálu. Tato funkce se však ukázala jako zbytečná, protože ten, kdo chtěl řadit ručně, si koupil manuál. Naopak ten, koho řazení nebaví a chtěl, aby to automobil dělal za něj, si pořídil automatickou převodovku a pádla pod volantem stejně nevyužíval.
Automatické otevírání a zavírání dveří (řidiče)
Kufr, který se sám otevře v případě, že máte plné ruce nákupu, je velmi užitečná věc. To však neplatí o automatických dveřích řidiče, které se samy otevřou a zavřou. Tato funkce představuje vrchol lenosti a je v automobilu naprosto zbytečná. Navíc vyžaduje složitou elektroniku a její oprava je v případě poruchy zbytečně nákladná.
Kontrolka indikující neekonomickou jízdu
Pokud se vám na palubní desce rozsvítí nějaká kontrolka, obecně to znamená problém. Tento případ se však netýká žádné poruchy ani vady, ale jedná se pouze o upozornění na to, že vaše vozidlo spotřebovává zbytečně velké množství paliva. Kontrolka byla vyvinuta za účelem snížení emisí, ale poněkud ztrácí svůj smysl a je ve vozidle naprosto zbytečná. Řidiči si jí totiž příliš nevšímají a stejně šlapou na plynový pedál podle svého uvážení.
Hlasové ovládání vozidla
Ovládání vozidla pomocí hlasu je v automobilovém průmyslu k dispozici už řadu let. Pro velkou část řidičů je však tato funkce naprosto zbytečná a vůbec ji nevyužívají. Mnohokrát totiž systém automobilu nerozumí tomu, co řidič řekne. Následně tak dojde k nežádoucímu povelu a řidič si musí stejně všechno nastavit sám. Přestože se tato schopnost v posledních letech rapidně zlepšila, pořád není systém tak dokonalý, aby spolehlivě fungoval.
Digitální řadicí páka
Výrobci automobilů začali do některých modelů montovat řadicí páky elektronické. Místo klasického schématu se tak objevují digitální verze, jež jsou však v některých případech vybíravé a ne příliš přesné. Z toho důvodu si u mnoha řidičů vytvořily špatné jméno a jejich oblíbenost na trhu klesla. Jedná se tak o další funkci, bez níž by se řidiči jistě obešli.
Ovladače touchpadu
Pro ovládání informačních displejů, zábavných systémů a dotykových obrazovek se v dnešní době využívá několik způsobů. Jedním z nich jsou právě ovladače touchpadu, které jsou nejméně oblíbené kvůli své nepřesnosti. Jejich používání za jízdy tak není zcela bezpečné a efektivní. Tato funkce tak klidně mohla v automobilech chybět a nic by se nestalo.
Dotykové ovládací prvky ventilace
Tato funkce se vyskytuje například u automobilu Porsche Panamera, které se stalo vozidlem roku 2017. Tento sportovní a luxusní vůz je radost řídit, avšak má drobnou chybu v podobě elektronického ovládání ventilace. To představuje nepříjemnost v každodenním provozu, protože tato funkce použití celého ventilačního systému pouze zbytečně komplikuje.
Ovládání gesty
První myšlenka ovládání gesty vypadá velmi dobře. Přejetím ruky se dá přijmout nebo odmítnout hovor, nebo otočením prstu upravit hlasitost. Při běžném provozu však tento systém není nijak moc prospěšný ani užitečný. Všechny funkce, které lze ovládat pomocí gesta, se zároveň mohou ovládat prostřednictvím tlačítek na volantu nebo na palubní desce. Tyto možnosti jsou navíc mnohem snadnější a rychlejší.
Automatické zapínání bezpečnostního pásu
Elektronické zapnutí bezpečnostního pásu se nejprve jevilo jak úžasný nápad. Tento nápad vznikl už v 80. letech a na tu dobu byl velmi moderní. Řidič si sedl do vozidla a pás mu pomalu automaticky obklopil tělo a sám se zapnul. Tento nový vynález se však brzy ukázal jako naprosto zbytečný. Lidé si za volantem raději sami ručně zapnuli bezpečnostní pás, protože to bylo mnohem rychlejší. Automatický systém zapínání byl navíc často náchylný k poruchám.