Některé modely automatických převodovek jsou natolik podařené, že se staly jasnou volbou v otázce spolehlivosti. Tady je několik z nich i s ukázkami, v jakých vozech je najdete
Automatická převodovka je z principu svojí činnosti složitější zařízení (až na variátory, tzv. CVT převodovky, které jsou naopak technicky velmi jednoduché) a více méně oprávněně budí obavy u majitelů vozů z druhé ruky, jaké skryté náklady je čekají, až se jejich automat „vysype“. A mají v podstatě pravdu. Zatímco u manuální převodovky většinou vše spraví nová spojková sada za několik tisíc korun (a výměna oleje v převodovce), u automatů mohou opravy vyskočit do (nižších i vyšších) desítek tisíc korun. Existují ale výjimky – zde je přehled těch, jež vás nečekaných výdajů ušetří.
Mercedes a jeho převodovky 722,4 a 722,5
Třícípá hvězda z Německa tady nemůže chybět. Některé její „automaty“ jsou vyhlášené již desítky let a platily za etalon, co se spolehlivosti a odolnosti týče. Mercedes byl v jejich používání v Evropě průkopníkem a nese velkou zásluhu na změně vnímání “automatu“ u do té doby konzervativní evropské klientely, která raději preferovala manuální řazení. Pohodlí a spolehlivost, jež automatické převodovky MB přinášely však mnohé přesvědčily, že život s nimi je jednodušší. Mezi takové se nepochybně řadí typy 722,4 a 722,5, které bychom našli pod kapotou jak Třídy E (legendární W124 i nástupce W210), stejně jako u první třídy M (W163).
Toyota a její převodovky A750 a A760
Že Toyota staví povětšinou robustní, odolná auta je všeobecné známo. Podobně na tom jsou jejich vlastní automatické převodovky, zvládající stovky tisíc kilometrů bez jediného problému. Chcete důkaz? Tento šestistupňový automat Toyota montovala jak do velkého LandCruiseru, kde spolupracoval i s mohutnou „vé-osmičkou“, tak třeba do Lexusů, mj. i do sportovně-luxusní řady GS. V obou případech bylo nemyslitelné, aby se autům této třídy začaly kazit převodovky, Toyotu by taková pověst velmi rychle dostihla.
Jejich automaty proto vynikají robustností a předimenzováním všeho, co by se mohlo jakkoli pokazit. A i když nemáte na velký LandCruiser: s podobnou filozofii staví Toyota „automaty“ i do hatchbacků nebo kompaktů. Neboli i váš Auris nebo Corolla ponesou geny těchto inženýrských legend. Jako zajímavost můžeme uvést, že podobnou spolehlivostí jsou vyhlášená i vlastní turbodmychadla Toyoty. Žádná druhovýroba, nic od subdodavatelů, zvládneme to sami nejlíp. Osvěžující filozofie, není-liž pravda?
GM a jeho převodovky 42RLE, Jeep 545RFE
Z Japonska do Spojených států, zemi automatům zaslíbené (a také jejich původnímu „rodišti“). General Motors má za za již více než sto let dlouhou tradici ve výrobě automatických převodovek pochopitelně rozsáhlé zkušenosti, kdy se všechny chyby postupně „vychytaly“ a zůstala jen ta spolehlivá řešení. Pětistupňový automat můžete nalézt napříč celou produkcí GM, od Chrysleru přes Dodge až po Jeep. Tam speciálně je někdy vystaven poměrně brutálnímu režimu, kdy při překonávání terénních překážek startuje „z nuly na plno“, a to zdaleka nejednou. Robustnost je tedy základním předpokladem. Neboli, pokud něco vydrží v Jeepu Wrangler, vydrží ve vašem Chrysleru. Například stylovém modelu 300C.
Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar, Range Rover a další – ZF 8HP
Moderní klasika (a nyní již legenda) na konec. Specialisté ZF ze Saarbrückenu ji navrhli pro vozy s podélně uloženým motorem a poprvé se objevila v roce 2008 v BMW 760i. Pro její technické kvality jí začalo záhy používat mnoho výrobců, od Alfy Romeo (kde ji najdeme jak ve Stelviu, tak v Giulii) přes Audi, BMW až po Rolls-Royce. Což mimochodem o něčem svědčí, R-R dává do svých vozů jen to nejlepší. Nyní je dostupná již ve třetí generaci (od roku 2018) a představuje jednu z nejlepších automatických převodovek, jakou lze na trhu najít. Velmi intenzivně jí využívá zejména BMW, kde je možno jí nalézt prakticky ve všech modelových řadách, od řady 1 až po X6. Pokud chcete opravdu extrémně povedený „automat“, toto je skvělá volba.
Závěrem: moderní automatické převodovky už dávno nejsou volbou „pro důchodce“, jimž navíc zvyšovaly spotřebu v jejich obstarožních automobilech. Právě naopak – moderní „automat“ umí díky dokonalému sladění s motorem a „chytré“ elektronice spotřebu snižovat, v přesnosti a jemnosti řazení mu pak může konkurovat jenom málokterý řidič. Jakmile si na ně jednou zvyknete a vaše levá noha dostane definitivně „volno“, budete se k „manuálu“ jen neradi vracet, pohodlí a relax jsou speciálně v městském provozu více než návykové.