Nevyhnutelné se stalo skutečností: Němcům došla trpělivost s dotacemi na elektromobily a ze dne na den je “poslali k ledu”. Je ještě šance na nápravu škody?
Nechci být jakkoli špatný prognostik, ale vše nasvědčuje tomu, že uměle budovaná a udržovaná podpora prodeje elektromobilů se začíná v Evropě hroutit jako domeček z karet. Ne že by už nebylo na čase. Vláda v Německu totiž (pro mnohé překvapivě) ukončila dotace na nákup elektromobilů, které byly oficiálně nazývány „bonus na ochranu životního prostředí“ a dosahovaly několika tisíc eur pro nová vozidla. Což výrazně zasáhlo výrobce elektromobilů v zemi. Pojďme se na chybějící eura podívat společně.
Plány byly optimistické, jak už to u plánů bývá. O to drsnější je vystřízlivění
Dopady budou rychlé. Státní finanční podpora skončila už v neděli 17. prosince. Od tohoto termínu nelze podávat další žádosti o dotace. Jedná se o reakci na nedávné rozhodnutí německého Ústavního soudu, který fakticky zakázal financovat zelené projekty z fondu, jenž byl v minulosti určen na pokrytí nákladů souvisejících s pandemií covidu. Oznámilo to německé ministerstvo průmyslu, které řídí Robert Habeck ze Strany zelených.
V minulosti tento dotační program významně podpořil poptávku po elektromobilech. Od roku 2016 bylo vyplaceno přes deset miliard eur (245 miliard korun) a prodalo se 2,1 milionu elektromobilů. Od začátku roku 2023 měli lidé možnost získat až 4 500 eur (110 tisíc korun). Původní ambicí německé vlády bylo, aby do roku 2030 jezdilo po německých silnicích a dálnicích alespoň patnáct milionů plně elektrických automobilů. To jsou vskutku nemalé ambice. Žel, jak se ukazuje, nemají zrovna velkou oporu v realitě.
Bez dotací jsou EV neprodejné. Což je velmi smutné
Analytici předpokládají, že bez dotací se prodej nových elektrických vozů propadne. Podle odborníka Ferdinanda Dudenhöffera by se v roce 2024 na německém trhu prodeje elektromobilů oproti letošku mohly snížit o devadesát až dvě stě tisíc plně elektrických vozidel. V prvních deseti měsících tohoto roku se v Německu prodalo přes čtyři sta tisíc elektromobilů, které tvoří osmnáct procent trhu s novými vozidly.
Konec dotací kritizují poslanci vládní strany SPD. Mají výhrady k tomu, že Habeckův rezort oznámil konec termínu pro přijímání nových žádostí pouze den předem. Původně měla podpora nákupu elektromobilů pokračovat až do konce roku 2024. Rychlé ukončení dotací překvapilo i zástupce německého automobilového průmyslu a podle nich to povede k poklesu zájmu Němců o elektromobilitu. Což ovšem není nic jiného než přiznání, že bez dotací jsou stávající EV špatně prodejné. Smutné přiznání.
Volkswagen si (konečně) uvědomil velikost maléru. A mohutně propouští
Rozhodnutí přišlo právě v momentě, kdy Volkswagen ruší pracovní místa v Sasku kvůli nízkým prodejům elektrických vozů. Ukazuje se, že se kvůli nedostatečnému zájmu zákazníků a levnější čínské konkurenci prodávají hůře než si vedení automobilky plánovalo. Podle agentury DPA bude závod v saském Cvikově rušit přibližně pět set pracovních míst tím, že stálým pracovníkům nebudou v příštím roce prodlouženy smlouvy. Již letos skončil pracovní poměr téměř třem stovkám dělníků.
Volkswagen ještě na konci listopadu oznámil, že bude muset provést škrty ve výši deseti miliard eur (245 miliard korun). Kromě propouštění plánuje automobilka také zvýšit efektivitu výrobních procesů, ale konkrétní detaily nebyly sděleny. Člen představenstva Volkswagen pro lidské zdroje Gunnar Kilian uvedl: „Musíme být dostatečně odvážní a upřímní a vyřadit z naší společnosti zbytečné duplicity, které nejsou pro dosažení dobrých výsledků potřebné.“
Když se kolosálnímu průšvihu říká „duplicita”
Aha. Takže duplicity. To je opravdu eufemismus par excellence. Zejména pro situaci, v níž se momentálně německý (a vlastně i evropský) automotive nachází. Zjištění, že bez dotací nejsou elektromobily prodejné by možná nemuselo být takovým „objevem Ameriky”, zejména pro experty z oboru. Nicméně chápu, že situace je nyní extrémně složitá. A průšvih je to kolosální. Máme postavené linky a celé továrny na něco, co někdo až tak úplně nechce. Tedy rozhodně ne za cenu, za kterou to my nabízíme.
Co s tím?Jakou vidíte cestu z této „elektromobilní šlamastyky” vy? Dejte nám váš názor vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!