Sedět v SUV od Audi a doufat, že díky 4×4 přejedete Krkonoše, nemusí být tak úplně od věci. Má to ale jednu podmínku: alespoň trochu to v terénu umět. Jinak to nedopadne dobře.
Situace, kdy se nechá řidič zcela slepě „odnavigovat“ navigací kamsi do nesjízdných končin, aby se pak vymlouval na to, že „mu to tam ukazovalo cestu“, mne pokaždé pobaví. Tak snad mám vlastní oči a vlastní hlavu na krku natolik funkční, abych dokázal rozpoznat, že zrovna tahle cesta na hlášenou silnici moc nevypadá a že se tedy někde stala chyba. A abych se uměl včas zastavit, vzít mapu, otočit se, cokoli. Evidentně ale těch, co GPS věří víc než své hlavě, neubývá. Krakonoš v Audi vás pobaví, nenechte se prosit.
Přejet Krkonoše po lesní stezce je známka lobotomie mozku
Jak totiž informuje Krkonošský národní park na svém profilu na sociální síti, německý řidič chtěl z polské strany přejet hřeben a dojet do České republiky. To je vcelku bezproblémová cesta, pokud tedy zvolíte silnici. Běžnou, obyčejnou afaltovou silnici, mající uprostřed dělící čáru a po stranách patníky. Jenže Němec pravděpodobně buďto vůbec nemyslel, nebo doufal, že jeho Audi e-tron zvládne i trochu toho terénu. Jak je již patrné z fotek, nezvládlo.
Místo silnice totiž zvolil cestu do Petrówky, vedoucí z Jagniątkowa po lesní, „černé stezce“. Zaměstnanci parku pravili, že tento trik byl odsouzen k neúspěchu hned ze dvou důvodů. Za prvé, jízda autem po stezce je v KRNAPu z pochopitelných důvodů striktně nezákonná. Za druhé, stezka není sjízdná ani v létě. Natož v zimě. Z prostého důvodu: silnice se z ní stává až nahoře, do té doby jde o lesní cestu vhodnou tak pro lesácké Jimny nebo „Lakatoše“ – Lesní Kolový Traktor.
Výmluva na navigaci je trapná víc než video s Nutellou
Řidič nic z toho zřejmě nevěděl a – jak později tvrdil – postupoval podle pokynů navigace a odjel s autem do národního parku. Což je pochopitelně jen a pouze jeho verze, které můžeme věřit, ale nemusíme. Mohl si opravdu myslet, že sedí „v offroadu“ z Ingolstadtu a všechny ty reklamy na Quattro, co jich za život viděl, přece ukazují, jak si tohle auto poradí se vším. A že pohon všech kol je lékem na všechny typy silnic a vozovek, ty lesní krkonošské nevyjímaje.
No, to má ovšem několik háčků. Ten první spočívá v tom, že jakkoli je e-tron 55 quattro ingolstadského výrobce vybaven opravdu sofistikovaným pohonem všech kol (dvojice asynchronních elektromotorů, z nichž jeden je umístěný vpředu a druhý vzadu. Kombinovaná hnací síla obou elektromotorů dosahuje 408 koní a 664 newtonmetrů), pořád to neznamená, že projedete vše, co si zamanete. Není každý je Walter Röhrl, co s Audi Quattro na rallye předváděl možné i nemožné. Spíše tedy to nemožné.
Pokud máte hatchback s pohonem předních kol, nejezděte s ním do lesa
To je první zádrhel. Ten druhý pak spočívá v tom, že jakkoli jde o vrcholně sofistikovaný produkt německého inženýrství, pořád je to elektromobil a pořád jezdí na baterie. Netuším, s jakým dojezdem se náš „lesní hrdina“ pustil na cestu v Krkonošském národním parku (a už vůbec nevíme, co mu ukazovala navigace a kde mu v lese nabídla nabíječku – to mohlo být opravdu zajímavé), ale na první i druhý pohled je podniknout podobnou cestu nerozum. Může se stát cokoli, a zůstanete někde v lese s prázdnou baterií?
„Přejezd velehor“ tedy skončil celkem rychle, neb řidič ve tmě sjel z vozovky a skončil v příkopu, odkud se již nemohl bez pomoci dostat. Protože se bál, že mu auto někdo ukradne, strávil v něm poměrně hodně času. Ano, pochopitelně, všechny krkonošské srnky se mohly strhat smíchy. A přemýšlely, jak mu jeho elektrický zázrak ukradnou. Případně debatovaly, kde to auto má výfuk. Když dorazila pomoc, „ocenila“ jeho cestu pokutou 5 000 korun. Plus odtahovka. Co si počítá cestu tam i zpátky. Slušný výsledek za „zkrácení cesty“, co říkáte?