Osobní automobily s naftovým motorem emisní třídy EURO 5 a horší se již nedostanou do Stuttgartu, tamní spolková republika omezuje jejich provoz.
Již dříve byl ve zmíněném německém městě prakticky zakázán vjezd všem osobním automobilům euronormy 1 až 4. Nyní se omezení rozšiřují i na vozidla emisní normy 5, a to na velmi rozsáhlém území Stuttgartu. Právě toto město je přitom známé jako sídlo známých automobilek, jako je Mercedes Benz nebo Porsche.
Se starším dieselem už se do města nedostanete
V roce 2019 se ve spolkové republice Baden-Württemberg uzavřelo mnoho oblastí pro EURO 4 a horší. Do této zákazové zóny patřil téměř celý Stuttgart s několika přilehlými venkovskými oblastmi. Na podzim loňského roku došlo k rozšíření a na velké části města je zakázán provoz osobních automobilů euronormy 5.
Podle posledních statistik do této kategorie patří i relativně nová auta, často ani ne 5 let stará. Postihuje to oblast o rozloze nějakých 207 kilometrů čtverečních je vyhlášeno za zónu ochrany životního prostředí. Tento pojem však tamní legislativa nijak nevysvětluje a není ani podložen žádnou studií nebo průkazným výzkumem.
Alespoň si občané vymění auta za novější, říká město
Stuttgart zavedl zákaz na základě studie, která zkoumala jeden z nejzatíženějších úseků v širokém okolí. Konkrétně se jednalo o část dálnice B 10 spojující města Eppelborn a Neusäß, po níž se za den proženou mraky nákladních aut. Na ta se však zákaz nevztahuje, ten postihuje jen majitele osobních vozidel.
Město v tom vidí mimo šanci, jak zredukovat množství oxidu dusíku v okolí také příležitost, jak pomoci ekonomice. Obyvatelům Stuttgartu bylo řečeno, že by mohli potížím předejít koupí novějšího vozu, který vypouští méně zplodin. Někteří se však hodlají ještě bránit žalobou z důvodu nepřiměřeného zásahu podloženého neobjektivní prognózou.