A je to oficiální: Vlastníte starší auto, zaplatíte o dost peněz navíc. Zavedeny nové kategorie poplatků a sazebníků

Snaha o vybrání maxima poplatků na konto ekologické zátěže Evropy se již bezprostředně dotýká českých řidičů. Majitelé starších vozů přitom budou v zásadní nevýhodě.

i Zdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz / Depositphotos
                   

V Německu došlo už na začátku prosince k významným změnám v mýtném systému. Jeho výše se značně zvýší, protože se zavádí další poplatek za emise CO2. Toto opatření také představuje problém pro české silniční dopravce, kteří pravděpodobně budou muset zvýšené náklady přenést na zákazníka. Jinými slovy, pokud se zdraží významným způsobem doprava, zdraží se i produkty, které se touto dopravou přepravují. Pojďme se na problém německého mýta podívat společně.

Zvýšení mýtných sazeb může zvýšit cenu přepravovaného zboží

Během několika týdnů se totiž pro řidiče kamionů, kteří se pohybují po německých silnicích, objeví řada nových změn. Nový příplatek za emise CO2 způsobí, že stávající poplatky za užívání německé silniční infrastruktury budou zvýšeny až o 83 procent. To bude mít dopad i na české řidiče kamionů, kteří například při cestě do Hamburku zaplatí o dva tisíce eur více než doposud. To už je celkem dost na to, aby se to promítlo do cen za dopravu – a pak samozřejmě do ceny zboží.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

iZdroj fotografie: Depositphotos

V Německu dochází ke zvýšení mýtných sazeb, které je součástí implementace směrnice Evropské unie. Ta stanovuje, že nákladní vozidla budou nově rozdělena do pěti tříd podle emisí, které vypouštějí. Zvýšené mýtné se brzy také bude týkat Rakouska a ostatních evropských zemí, které by měly tuto směrnici EU do svých vnitrostátních právních předpisů zahrnout až od března 2025.

Exaktní definice přesně podle německých zvyklostí

Dříve byl výpočet mýtného v zemích Evropské unie založen na emisích daného vozidla, které se řídily evropskými normami EURO. Tyto normy zahrnovaly emise pevných částic, uhlovodíků a oxidu uhelnatého. V Německu je nyní jasně definováno, jaká vozidla mají nárok na příznivější mýtné sazby. To je ovlivněno různými parametry, jako je například i datum první registrace. Cíl je poměrně jasný: chceme podchytit všechny, co zhoršují naše ovzduší v Německu. A patřičně je za to „zkasírovat“.

iZdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA

V Německu nyní výše mýtného bude však záviset především na emisích CO2 vypouštěných vozidly. Pokud si dopravce přeje získat příznivější třídu CO2, musí včas poskytnout potřebné informace. Pokud se tak nestane, všechna těžká nákladní vozidla se spalovacím motorem budou zařazena do 1. třídy emisí CO2 a to pro dopravce znamená automatické zvýšení mýtného o více než 80 procent.

Přesné údaje jako základ pro stanovení správné sazby

Pokud čeští dopravci tedy chtějí v budoucnu platit nižší mýtné částky, je v jejich zájmu poskytnout příslušným úřadům potřebné údaje. Nově budou výši mýtného ovlivňovat parametry, jako je třída vozidla, konfigurace náprav kol, konfigurace podvozku, typ vozidla, přítomnost lůžek nebo kabin pro spaní, skupina vozidel, technicky povolená celková hmotnost při zatížení a nominální výkon motoru v kW. Jen tak mohou dostat příznivější sazby s ohledem na techniku, se kterou do Německa jezdí.

Jak to vidíte vy? Bude se „ekologická gilotina“ stále více a více přibližovat i k nám, běžným řidičům?

Měli by v Německu platit mýtné i řidiči osobních vozů?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články