Závažné dopravní nehody vznikají kvůli závažným řidičským chybám. Ale také kvůli maličkostem, které někteří řidiči pokládají dokonce za projevy ohleduplnosti.
Nepřiměřená rychlost, nedání přednosti, špatný technický stav vozidla, alkohol či jiné návykové látky. To jsou důvody, ze kterých řidiči páchají dopravní nehody. A které jsou tak nějak zřejmé, v mnoha případech hned odsouzeníhodné. A u kterých k nehodě dochází velmi záhy poté, co řidič zachybuje. Pak jsou tady ale mnohem nebezpečnější příčiny dopravních nehod, které si lidé ani neuvědomují. Tolerují je, v některých případech dokonce pokládají za projevy ohleduplnosti. Jsou nenápadné, vleklé, a to více nebezpečné.
Začíná to už v autosalonu. Vybírejte dobře!
Výběr špatného auta
Ano, začíná to už výběrem auta. Kam tím mířím? Není v tom nic sexistického, ale opravdu potřebují sólo jezdící ženy robustní SUV s masivním motorem? Zejména pokud většinu času projezdí ve městě? Ne, nepotřebují. Neumějí parkovat, neumějí manévrovat, už jen svou pouhou přítomností vyvolávají stresové situace u ostatních řidičů. A stres vede k dopravním nehodám. O kolik jednodušší by bylo jezdit v Citroenu C1 než se trápit za volantem Mercedesu ML.
A opačný příklad, a to je můj vlastní reálný zážitek, když otec koupil synovi k osmnáctým narozeninám Porsche 911. Kluk ještě neměl řidičák a už na něj čekal sporťák s pohonem zadních kol a výkonem 400 koní. To nemohlo skončit dobře. Netvrdím, že by si lidé neměli plnit sny a kupovat si hezké věci, ale u aut je to komplikovanější než třeba u mobilních telefonů. Je rozdíl mezi nekvalitní fotkou a autonehodou.
Správná pozice za volantem a nastavení volantu
Na toto téma už bylo napsáno tolik článků a natočeno tolik videy, a přesto stále na silici potkávám řidiče, kteří za volantem leží. Nebo na něm naopak visí. Obojí je špatně. Existuje jen jedna jediná správná pozice, a to je sedačka k sedáků asi pod úhlem 100 stupňů, nohy na pedálech při plném sešlápnutí mírně pokrčené, volant tak daleko, že při natažených pažích máte nahoře na věnci tak akorát zápěstí, ruce na volantu v poloze tři čtvrtě na tři. Jenom tak dokážete rychle točit volantem a správně brzdit.
Přílišná ohleduplnost
Jedna být ohleduplný, druhá věc je ale přehnaná servilita, která přechází v omezování ostatních řidičů a narušování plynulosti provozu. Pouštět z vedlejší ulice auto před sebe je arogantní, pokud to znamená přinutit k zastavení další dvě auta za sebou. Lepší je plynule projet, aby se mohl řidič z vedlejší ulice v klidu zařadit. Jiným případem je pomalu jedoucí kolona, tam je vhodné auto, které by jinak na hlavní nevjelo, pustit. Vjet z vedlejší na hlavní pomalu, před rychle jedoucí auto a pak se zdlouhavě rozjíždět, je hrubiánství.
Když se snažíte o ohleduplnost, chováte se hulvátsky
Hloupé je také, když jedete s pomalým autem za krajnicí a máte pocit, že tak jednáte ohleduplně. Auta za vámi sice mohou neustále předjíždět, ale po chvíli ztratí všichni ostražitost. A když se najednou u krajnice objeví překážka, třeba pohozená pneumatiky, chodec, cokoli, a vy se nečekaně vrátíte zpátky do pruhu, může to způsobit kolizi. Lepší je jet pomalým tempem ve svém pruhu a jednou za čas zastavit na vhodném místě a nechat vláček, který se mezitím za vám vytvořil, předjet najednou. A pak se znovu zařadit a vyjet. Pouštět na přechodu chodce, kteří mají na semaforu červenou, už hraničí s mozkovou disfunkcí.
Jízda uprostřed silnice
Tady se netřeba dlouze rozepisovat. Nepříjemné pro auta v protisměru, deprimující pro řidiče za vámi. Nevidí před vás, nemohou bezpečně předjíždět. Toto je „dokonalý“ generátor stresu a silniční agresivity.
Pravidlo zipu
Asi to pramení ze strachu, že když byste dojeli až k místě zipování, nikdo vás nepustí, ale o tom zip právě je. Jedou dva zástupy vozidel a na místě zúžení se střídají přesně cikcak. Auto z jednoho pruhu, auto z druhého pruhu, a tak stále dokola. Zastavit 100 metrů před zúžením a cpát se mezi ostatní je bezohledné, a nebezpečné.
Absence plynulosti a dostatečného odstupu
Už jsme to řešili v jiném článku o spotřebě, dostatečná vzdálenost je nejenom prostředkem ke snížení spotřeby auta, ale také základem pro bezpečné předjíždění, prostor pro manévrování. Nalepeni na zadní nárazník auta vpředu je těžko stihnete správně zareagovat, pokud vpředu dojde k nějaké krizové situaci.
Nepoužívání zpětných zrcátek
Výjimkou z pravidla o zrcátkách je Ferrari FXX Michaela Schumachera. Když jsem u něj kdysi stál, bylo mi řečeno, že Schumi je tak rychlý, že nepotřebuje zpětná zrcátka, protože nikdo s ním na okruhu v rámci programu FXX nedokáže držet tempo. Zbytek řidičského světa musí zpětná zrcátka používat, a to neustále. Řidič by se měl dívat do zpětného zrcátky vždy, když chce měnit směr či provést jakýkoli manévr. A mimo to průběžně každých pár sekund kontrolovat situaci. Jsou výtečníci, kteří se do zpětného zrcátka nepodívají vůbec. A ohrožují tak sebe i okolí.
Hlasitá hudba
Proběhlo několik studií a je to tak. Hlasitá hudba v autě má opravdu neblahý vliv na pozornost řidiče. Je nebezpečné poslouchat za volantem hlasitou hudbu. Nejde o to, že řidič pak neslyší, co se kolem děje a třeba houkající sanitky si všimne zbytečně pozdě. Hlasitá hudba snižuje pozornost a rychle zvyšuje únavu. Pustit si nahlas nějaký tvrdý rock při dlouhé noční jízdě pro udržení bdělosti může být bez nadsázky Highway to hell.
Co vy, máte podobný názor anebo věc vidíte diametrálně odlišně?