I známé automobilky dělají chyby. Vozidla vyrobená na počátku milénia, která skončila absolutním propadákem

I známé automobilky nemají každý model úspěšný. O to více je bolí, když si na takovém modelu dají záležet. Některé vozy automobilek z počátku milénia se ocitly v zapomnění.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automobilový trh je rozmanitý a i na našem evropském trhu, kde se zdá, že je nabídka široká, tak není úplně vše dostupné. Nebudeme se teď zabývat proč se zde nemohou prodávat auta od každého výrobce, podíváme se na auta, která automobilky vyrobily a měla se prodávat po celém světě, ale se nechytly se ani na těch nejodlehlejších trzích.

Lexus SC430 2001 – 2010

V roce 2000 si odbyla premiéru druhá generace Lexusu SC. Ingredience se zdály být více než dobré na svoji dobu. Byla tu spolehlivost Lexusu, kvalitní materiály, pohon zadních kol a osmiválec pod přední kapotou. Ten měl objem 4293 ccm, produkoval atmosférických 285 koní a dokázal ze sebe dostat 419 Nm při 3500 ot/min. Auto mělo být spíše pohodlným GT než vymetačem okresek. Pohodovějšímu tempu odpovídalo i zrychlení z 0 – 100 km/h za 6,2 s. Proč se tedy nepovedl?

iZdroj fotografie: Lexus

Odpovědí je z velké části design. Auto mělo křivky, které na sebe nenavazují, a celkově spíš vypadalo, jako by jej dělal barokní sochař než designér aut. Dobře, nechme tvary stranou, je to věc individuální. Jenže pak přišla jízda. Na pneumatikách Run-flat bylo auto udrncané a i po faceliftu v roce 2005, kdy se přenastavil podvozek, tak příliš nových zákazníků již nenalákal. Lexus dokonce obdržel i cenu Nejhorší auto od Top Gearu.

Mercedes Vaneo 2002 – 2005

Vaneo mělo zaplnit mezeru, kde Mercedes ještě neprodával. Tedy menší užitková auta. Vaneo bylo postavené na základech nejmenšího modelu, tedy modelu třídy A. To mělo vhodnou platformu pro využití dodávky. I u malého „áčka“ byla využitelnost jeho vnitřního prostoru slušná, o to více se pak vytěžilo z variability, při zvětšení půdorysu. Vaneo měřilo 4,2 m na délku, na šířku pak 1,74 m a dosahovalo výšky 1,83 m.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Problém Vanea byl ten, že bylo příliš drahé na pořízení jako dodávky a doba, kdy rodiny využívaly malé dodávky jako rodinná auta, ještě tehdy nebyla v kurzu. Dalším problémem byly málo výkonné jednotky, které byly převzaty z menšího, výchozího modelu třídy A. Ty na malé „áčko“ stačily, ale když jste naložili dodávku, tak jí výkon chyběl. Jízda také nepatřila k nejlepším. Díky vysoké stavbě a dlouhému rozvoru byl podvozek přitvrzen a dával vědět o nedokonalostech silnice. Po třech letech pak byl Vaneo stažen z trhu.

Pontiac Aztek 2001 – 2005

Aztek byl představen v roce 2000 a ihned tvarově odsouzen. Cílem návrhářů možná bylo udělat něco, co tu ještě nebylo, ale tohle tu opravdu být nemělo. Aztek nabídl i pohon 4×4 pomocí připojení zadního náhonu. V základu měl benzínový V6 o objemu 3,4 l produkující 184 koní a automatickou převodovku. Interiér nebyl nejkvalitnější, ale měl několik zajímavých řešení na svoji dobu. Mezi předními sedadly byl například v loketní opěrce zabudovaný chladicí box nebo jste si mohli místo zadních sedaček umístit držáky na kola.

iZdroj fotografie: Alexander Migl / Creative Commons / CC BY-SA

Proč se tedy neuchytl? Odpověď je jasná už při prvním pohledu. Po usednutí do interiéru to nebylo o nic lepší. Nekvalitní laciné plasty, často rachotící a vydávající různé pazvuky, také nepatřily k plusovým prodejním bodům. Aztek neměl ani nijak oslnivou bezpečnost. Vycházel ze starého Pontiacu Montana, který se v Evropě prodával jako Opel Sintra. Třešínkou na dortu byla cenovka, která byla podstatně vyšší než u konkurence. V roce 2001 se prodával za přibližně 780 000 Kč. 

Renault Avantime 2001 – 2003

Tohle auto se objevilo v Top Geru, kdy se z něj pokoušeli udělat „okruhový speciál“. Na Avantimu není vlastně nic vyloženě špatně udělané. Dveře se otevírají na dvojitých pantech, takže i když jsou dlouhé, tak je lze dostatečně otevřít i v řadě zaparkovaných aut. Karoserie poskytovala veliké úhly výhledu z vozu, možnost otevření velké části střechy a stažení bočních oken dávala pocit téměř jako v kabrioletu. Pod přední kapotou býval často benzínový 3,0 l V6. Co se tedy nepovedlo?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Opět jsme u designu. Ačkoliv Avantime osobně považuji za povedený po tvarové i designérské stránce, tak trh na toto auto měl jiný pohled. Dalším problémem byla cena, která atakovala Mercedes třídy E. A zůstává tady zařazení auta. Není to kabriolet, není to MPV, není to kupé ani sedan. Dnes by možná měl lepší půdu pro zákazníky než v roce 2001.

Některé další modely

Do výčtu se samozřejmě nevejdou všechny modely. Mezi dalšími by stál za zmínku Nissan Serena vyráběný do roku 2001, známý jako nejpomalejší dodávka/MPV, která dosáhla z 0 – 100 km/h kolem 30 s. Dále třeba Fiat Multipla. I když byl chytře navržený, tak s tvary se trh nesmířil.

Které vozy považujete za nepovedené vy a z jakého důvodu?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články