„Tato auta bych si opravdu nikdy nekoupil.“ Zkušený automechanik Škody varuje před některými modely

Některé modely vozů se při servisu dokáží opravdu kriticky prodražit. A nejlépe to vědí ti, kdož je opravují dnes a denně: zkušení automechanici.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Není to tak dávno, co mne (nebudu specifikovat kde přesně a za jakých okolností, popravdě ne všechno zcela souvisí se světem automobilů) napadla myšlenka, že se začnu zajímat o auta svých známých automechaniků. Neb sice „kovářova kobyla chodí odjakživa bosa“, to je pravda, ale na druhou stranu tihle chlápci viděli už tolik opravdu nepovedených příkladů techniky, že by s nimi sami určitě nechtěli jezdit. A jen pár dní nato jsem natrefil na zajímavou informaci. Pojďme se na ni podívat společně.

Zkušený automechanik z autorizovaného servisu Škoda

Navíc moje dobrá kamarádka (a současně i kolegyně) nyní právě s jedním automechanikem chodí a on pro ni jezdí k nám do práce. Čili se stačí podívat z okna. Nebudu vás natahovat: jezdí v Saabu 9-5. Což ale souvisí spíše s jeho láskou k této kultovní značce než extrémní spolehlivostí. A pochopil bych to, to auto je vážně magické, jestli můžete, kupte nějakého Saaba, dokud se ještě nabízí kousky v rozumném stavu. Jeho kolega (jakkoli se zřejmě osobně neznají) jménem Jesse Haapala to nicméně popsal celkem natvrdo.

Kupujeme „cígofáro“ z autorizáku Škody: Totálně nás chtěli podvést. Nevěděli, že máme zapnutou skrytou kameru

A co je na celém nejzajímavější: jeho firma s (pro Čechy) poněkud komickým názvem Kokkola Autohuolto slaví 45. výročí založení. To není úplně krátká historie. A ještě vloni byla autorizovaným autoservisem Škoda. Podle Haapala se však firma dobrovolně vzdala statusu značkového servisu právě kvůli záručním pracím souvisejícím s opravami baterií. Problémy s bateriemi v plug-in hybridech podle Haapala totiž zaměstnávají jeho kolegy ve firmě každý den. Jak je to možné?

Plug-in hybrid se vyplatí jen tehdy, pokud jej dokážete dobíjet

Třeba je příčina v samotné filozofii plug-in hybridu. Nebo spíše v jeho užívání. Nejednou jsme na toto téma psali, že tento druh pohonu sice nabízí zajímavé benefity, ale vyžaduje opravdu pravidelné dobíjení. Jen tak se můžete dostat na opravdu nízká čísla průměrné spotřeby a jen tak to auto bude fungovat tak, jak jej navrhli a zkonstruovali. Pokud si někdo plug-in hybrid pořídí jen kvůli „EL“ značce a pak jezdí celou dobu na benzín, připravuje se o peníze hned dvakrát.

Hybridy jsou nejlepším pohonem aut. Proč si to myslím? Jasné jako facka. Po přečtení přesvědčím i vás

Poprvé na spotřebě, kdy auto s sebou vláčí zbytečnou zátěž v podobě baterie, a podruhé na servisu. Jak sám Haapala uvádí, „neustále máme auta ve frontě. Výpadky baterie jsou běžné u plug-in hybridů s nájezdem kolem 150 000 až 200 000 kilometrů. Řada z nich se ale bohužel vyskytla i u vozů s najetými méně než 100 000 kilometry. Nemá cenu kupovat hybridní auto, pokud jste vlastně chtěli elektromobil.“ Podepsal bych to do písmene.

Prémiové plug-in hybridy s „prémiovými“ cenami baterií

Jako příklad Haapala uvádí, že během minulého roku opravili baterie zhruba 25 plug-in hybridních vozů BMW. Závady baterií byly opraveny napříč celým sortimentem německé značky. „Za tím účelem jsme recyklovali a vrátili do oběhu asi 20 použitých pouzder na baterie Banner,“ vypočítává Haapala. „Jinak by se totiž majitelé nedoplatili,“ dodává. Starší modely plug-in hybridů jsou totiž často zkonstruovány tak, že jediným řešením je výměna baterie za nový kus.

iZdroj fotografie: Xiaomi

Příkladem je Panamera od Porsche, zejména plug-in hybridní modely z let 2014 až 2016. Podle Jesse Haapala jsou problémy s bateriemi u tohoto typu vozu tak rozsáhlé, že opravy rychle převyšují hodnotu vozu. Netají se ani tím, že samotná nová baterie stojí kolem 27 000 eur, v přepočtu přes 675 000 korun. To je absurdní částka. Podobně je na tom Mercedes-Benz C350e. I u něj je baterie podle mechanika navržena tak, že ji nelze bez poškození rozebrat.

Ojetý plug-in hybrid? Možná bychom se ještě jednou zamysleli

Jinými slovy: pokud plánujete plug-in hybrid, dobře promyslete, v jakém módu svoje nové auto vlastně budete využívat. A určitě bych se nehrnul do PHEV ojetin s neznámou historií. Když je navíc na obzoru nová generace baterií do plug-in hybridů „Freevoy Super Hybrid“ od lídra oboru CATL, jež má díky vyšší hustotě nabídnout čtyřnásobek kapacity při zachování kompaktních rozměrů. A dojezd podobný elektromobilu. Možná by stálo za to zkusit chvíli počkat, jak se situace „vyvrbí“. Abyste tři měsíce po nákupu opravdu nelitovali masivní ztráty peněz.

Koupili byste si plug-in hybrid?

Zdroj: IS
Diskuze Vstoupit do diskuze
82 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články