Někdo mluví o změně v chování zákazníků, jiný zase vidí problém v osobě Elona Muska. Správně je spíše druhá varianta.
Nemám rád slovo „kdyby“. Víte, jak to myslím. Kdyby se nestalo tohle, tak by se pak nestalo něco jiného. Kdybych se pořádně učil, mohl jsem dneska mít titul. Kdybych nešel na pivo, nepřišel bych o papíry. Příklad. Nic z toho se mi nestalo, ale snad už víte, kam mířím. Kdyby je slovo, které si dnes asi velmi často říká Elon Musk. Vizionář a mimo jiné zakladatel automobilky Tesla. Kdyby tehdy atentátník neminul, měly by USA jiného prezidenta. Kdyby Trump nevyhrál, mohlo to být všechno jinak. I kdyby Trump vyhrál, kdyby se Musk držel dál od politiky.
Elon Musk si začal hrát s ohněm a ten mu pálí prsty. Tedy akcie
Dostáváme se k tomu, že je evidentní, jak jsou automobily značky Tesla poslední dobou v nemilosti. Zejména V USA. Lidé si vybíjejí vztek na vozech, které vlastní někdo jiný. A sami majitelé se aut zbavují. Majitelé Tesly se svými elektromobily obchodují v rekordních počtech. To je trend, který by mohl naznačovat zásadní změny na trhu s elektromobily. Tedy podle některých odborníků a komentátorů. My v redakci AutoŽivě si myslíme něco jiného. Tedy minimálně já. Myslím si, že to nesouvisí až tak s trendem v oblasti elektrických aut jako přímo s osobou zakladatele značky. Podle dat od společnosti Edmunds přinesl březen nejvyšší podíl „výměn“ vozů Tesla.
A to buď za nové, nebo ojeté vozy jiných značek. Jde o největší změnu, jakou kdy tato analytická platforma zaznamenala. Znovu říkám, nemyslím si, že by to korespondovalo s nějakým obecným názorem na elektrická auta. Tedy s nějakou zásadní změnou ve vnímání nebo preferencích trhu. Tady bych si myslel, že je to všechno pořád relativně stejné. Samozřejmě že jsou tady na jedné straně tlaky na větší podíl elektromobility. Na druhé straně zase neschopnost automobilek dodávat adekvátní auta za dobrou cenu.
Ale o tom si myslím tento konkrétní problém není. Tento fenomén se časově shoduje s tím, jak Elon Musk, generální ředitel Tesly, vstoupil do politického dění jako klíčová postava administrativy Donalda Trumpa. Zdá se, že spojení Tesly s kontroverzními kroky jejího šéfa má na spotřebitelské chování větší vliv, než by se mohlo na první pohled zdát. Jessica Caldwellová, vedoucí oddělení pro informace ve společnosti Edmunds, k tomu uvedla, že změny v sentimentu spotřebitelů vůči Tesle mohou vytvořit příležitosti pro tradiční automobilky i nové hráče.
Jiná automobilka asi není tak spojena s osobou svého šéfe
Co to znamená pro Teslu? Značka, která byla dlouho synonymem pro inovace a technologický pokrok, nyní čelí nejen poklesu loajality svých zákazníků, ale také rostoucí konkurenci. Ford, Chevrolet a Volkswagen posilují své pozice na trhu s elektromobily, zatímco prodeje Tesly v USA podle S&P Global Mobility meziročně klesly o 11 %. To je číslo, které by mělo znepokojit nejen investory, ale i samotného Muska. Hodnota značky Tesla klesla rapidně o miliardy dolarů. Akcie společnosti letos ztratily, to je další rána pro tuto firmu.
Firmu, která byla ještě nedávno považována za neotřesitelného lídra na trhu s elektromobily. K tomu je tedy poměrně nové zavedení cel. A s tím spojený další pokles hodnoty. To se týká i dalších amerických značek odkázaných na výrobu v cly dotčených regionech. Třeba za telefony s nakousnutým jablkem si v USA taky asi brzy připlatí. A co na to zákazníci? Mnoho z nich vyměňuje své starší modely Tesly za vozy jiných značek. Důvodem může být nejen rostoucí nabídka konkurence, ale právě kontroverze spojené s Muskovým působením v politice.
Jestli to Tesla ustojí a jak Musk obstojí, ukáže nejbližší čas
Elon Musk, který se stal ústřední postavou takzvaného Department of Government Efficiency (DOGE), se snaží prosazovat radikální změny ve federální správě. To zahrnuje snižování vládních výdajů a přístup k citlivým vládním datům. Tyto kroky však vyvolaly vlnu protestů a kontroverzí, které se nevyhnuly ani Tesle.
V USA i mimo ně se objevily případy vandalismu a žhářství zaměřené na obchody, vozidla a nabíjecí stanice Tesly. Tyto události jen přispívají k dalšímu poklesu důvěry v tuto značku. Může to být začátek konce? Samotné automobilky Tesla asi ne. Ale konec prosperity, třeba jen na určitý čas, podle mého názoru určitě ano.