Čtyřicet let byly klasické automobily schované v jednom holandském kostele. Teď jdou samostatně do prodeje, příjem bude v milionech eur.
Příběh neuvěřitelné kolekce se začal psát před čtyřiceti lety. Tehdy ale ještě nikdo nemohl tušit, do jakých rozměrů se sbírka rozroste. Pan Palmen si pořídil čtyři dekády nazpět žlutou Lancii B20. Nechal si ji, nikdy ji neprodal, naopak začal přikupovat další a další auta. V průběhu let se jeho sbírka podstatně rozšířila. Sběratel měl zjevně vytříbený vkus a rozsáhlé znalosti o vzácných a speciálních vozech.
V kostele může potkat člověk cokoli. Třeba sbírku aut
Problematice se totiž pan Palmen věnoval profesionálně od poloviny 60. let 20. století, tedy předtím, než začal auta sbírat. Když už se na sběratelství dal, věděl přesně, co chce a co do jeho garáže nepatří. Unikátní je i místo, kde byla kolekce uložena, totiž v kostele. A ve dvou suchých, ale zaprášených skladištích. I když na exponátech leží prach a vše vypadá zašle a nepoužitelně, není tomu tak.
Sběratel pan Palmen pravidelně startoval auta, aby zabránil zadření motorů. Většina sbírky je v nerestaurovaném a původním stavu. Auta sběratel nechal tak, jak je koupil, a uložil do skladu. A za celou dobu údajně prý téměř nic neprodal. Málokdy sbírku někomu ukazoval, takže o její existenci vědělo jen velmi málo lidí. Údržbu a servis si většinou dělal sám. Evidentně jde o jednu z nejlépe utajovaných a střežených sbírek automobilů v Evropě.
Kolekce byla dokonale utajená. A je ve velmi dobrém stavu
Co kolekce obsahuje? Pan Palmen miloval italské značky jako Alfa Romeo, Lancia, Maserati a Ferrari. Navíc mu nebyla cizí francouzská auta typu Facel Vega či německé automobilky BMW, Mercedes a NSU. V kolekci je také český unikát, Tatra 87 a Škoda Popular. Dále značky Monica, Moretti, Matra, Alvis, Imperia a Villard. Dokonce je zde kabriolet Renault 19. Britové jsou dobře zastoupeni Jaguary, Aston Martiny a vozy Rolls-Royce.
Mezi americké klasiky sbírky patří Chevrolety, Cadillac a Fordy. Celkem je v hlavním skladu shromážděno více než 230 vozů. Celá sbírka jde teď do prodeje, po přípravě se bude dražit na přelomu jara a léta. Podle prohlášení aukční síně je to z důvodu věku pana Palmena a kvůli různým dalším okolnostem. Vozy půjdou do aukce samostatně a celková vydražená částka se nedá v tuto chvíli ani odhadnout. Předpokládá se, že bude neuvěřitelně vysoká.