Móda SUV pomalu začíná ovládat i trh ojetých vozů. Za 100 tisíc korun můžete snadno najít rozumné auto s prostorným interiérem a relativně spolehlivým motorem. Rozhodli jsme se prověřit svého času nejprodávanější SUV v Evropě – Qashqai první generace
První generace Nissanu Qashqai byla vyráběna v letech 2006 až 2013 – mimo jiné v britské továrně, která se zabývá produkcí pro evropskými trhy. V roce 2008 byla univerzální platforma Nissanu obohacena o rozšířenou verzi +2 vybavenou dvěma sklopnými sedadly v kufru. Model nahradil kompaktní Almeru i Primeru, které nebyly schopny uspět v německé a japonské konkurenci. Byla to právě ta chvíle, kdy zrovna začínala móda crossoverů. Japonci měli dobrý čich, protože jejich model se záhy ukázal být hitem. Po mnoho let se Qashqai na žebříčku prodejů nehnul z pozice mezi prvními třemi.
Karoserie i po letech stále vypadá atraktivně. Je dlouhý 411,5 cm a rozvor má 263 cm. Bohatší verze mají xenonové osvětlení, tónovaná boční okna a 18palcová litá kola. V typickém městském provozu ocení uživatelé vyšší světlou výšku a fakt, že i základní pneumatiky mají vysoký profil – díky nim přejíždění obrubníků nebo retardéru nepůsobí velké otřesy.
Kabina pro cestující představuje typicky japonskou kvalitu. Tvrdé plastové a textilní potahy sedadel vydrží roky používání i občasné mytí. Měkký plast od Nissanu je příjemný na dotek. Na předních sedadlech i na těch zadních bude příjemně i dospělým cestujícím- a to i ve verzi s panoramatickým střešním oknem. Kufr má objem 410 litrů.
Pokud jde o další vybavení, můžeme počítat s „plnou elektrikou“, automatickou klimatizací, palubním počítačem, tempomatem, vestavěným rádiem, barevnou navigací, koženým čalouněním nebo pohonem všech kol kombinovaným s nejvýkonnější naftou. To je však na trhu s ojetinami vzácnost.
Pohonné jednotky Nissanu Qashqai
Nabídka motorů se skládá ze čtyř možností. Benzínové motory 1.6 s výkonem 114-117 koní a 140koňový 2,0 pracují bez problémů i s plynovými instalacemi. Bezporuchový provoz zajistíte pravidelnou výměnou oleje každých 10 000 – 15 000 kilometrů. S uzavíracím ventilem EGR vznikají pouze občasné problémy – problém se řeší vyčistěním ventilu. Menší benzín je japonské výroby. Má jednoduchou konstrukci a ve městě poskytuje dostatečný výkon. Po nákupu stojí za to vyměnit olej a filtry, zkontrolovat rozvodový řetěz a užít si hladkou jízdu.
Opatrně při výběru dieselu
Řidiči preferující diesely mají na výběr 1,5 a 2,0 dCi s výkonem 106-110 a 150 koní. Bohužel mechanici nedoporučují slabší motor kvůli množství problémů. Stojí za to věnovat pozornost pouze kusům s nízkou spotřebou a kompletní servisní dokumentací.
2.0 dCi přesvědčuje agilitou, dobrým výkonem, nízkou spotřebou paliva a absencí typických poruch. Je to jeden z nejlepších francouzských motorů posledních let. Samozřejmě musíme vzít v úvahu drahé výměny dvouhmotového setrvačníku, vstřikovačů nebo turbodmychadel (12 000 korun, 5 000 korun za kus a 7 500 korun). Značné náklady na servis vyplývají z velikosti agregátu, neliší se však od konkurentů HDI nebo MultiJet.
Slabší verze motoru byly k dispozici pouze s pohonem předních kol. Silnější jednotky byly kombinovány i s pohonem 4×4. V případě potřeby se pošle až 50 % hnací síly na zadní nápravu. Vyvarujte se verze s automatickou převodovkou. Výrobce používá plynule měnitelný převod, jehož životnost je překvapivě krátká.